Bacheloroppgave (IDR300)

Planlegging, datainnsamling, analyse og formidling av en individuell oppgave, der arbeidet foregår under veiledning, men krever stor grad av selvstendighet fra studenten


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

IDR300

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Arbeidet med bacheloroppgaven skal gi studenten en fordypning i en valgt vitenskapelig problemstilling innen idrettsvitenskap/friluftsliv/PT. Studenten skal demonstrere metodiske kunnskaper og ferdigheter for å belyse problemstillingen/forskningsspørsmålet i oppgaven. Det vektlegges spesielt at studenten gjennomfører relevante litteratursøk og er i stand til å analysere og formidle teori og tidligere forskning på en strukturert og god måte. I tillegg skal studenten presentere data/empiri for deretter å drøfte resultatene i lys av foreliggende litteratur og metode(r). Omfang: 8000 ord (+-10%).

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha:

  • Utdypende kunnskap om teorier og tidligere forskning rundt et valgt fagområde/tema innen idrettsvitenskap, friluftsliv eller personlig trening.

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • Bruke relevante og passende vitenskapelig metoder for å belyse en problemstilling innenfor fordypningsområdet.

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

  • Planlegge og gjennomføre et større selvstendig vitenskapelig arbeid.
  • Drøfte resultater opp mot teori og tidligere forskning.
  • Formidle eget arbeid muntlig og skriftlig.

Forkunnskapskrav

120 studiepoeng tilsvarende alle emner fra 1. og 2. studieår i idrettsvitenskap må være fullført innen utgangen av høstsemesteret i 3. året for å få levere bacheloroppgaven. Eller fullført 120 studiepoeng (innen utgangen av høstsemesteret 3. år), hvorav 60 studiepoeng idrettsrelaterte emner tilsvarende et årskurs i idrett/kroppsøving, i tillegg til de resterende 60 studiepoengene fra et annet fagområde (emner som er innpasset i BA-graden).

Gjennomført vitenskapsteori, metode og statistikk (eller tilsvarende emne) er et forkunnskapskrav for å få levere bacheloroppgaven.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Bacheloroppgave med muntlig fremføring 1/1 Bokstavkarakterer

Omfang og formelle krav:8.000 ord +/-10%, skrift: Times New Roman 12 p, med marg, linjeavstand 1 ½ og sidenummerering. Sammendrag, innholdsfortegnelse, illustrasjoner og vedlegg kommer i tillegg til antall ord. Det brukes standard framside på bokmål eller nynorsk som inneholder: emnekode og emnenavn, studentens navn, tittel på oppgaven (norsk og engelsk), antall ord. Referanser oppgis i tråd med gjeldende retningslinjer. Oppgaven leveres som pdf-fil på Inspera.Det er åpent for samskriving ved ønske. Studentene avklarer dette med emneansvarlig før innlevering prosjektskisse.Vurdering:Bacheloroppgave (skriftlig): karakter mellom A-FMuntlig eksamen består av en individuell muntlig høring ang. oppgaven. Den muntlige eksamen kan justere karakteren gitt på den skriftlige oppgaven med inntil en karakter. Kandidater som har fått strykkarakteren F på den skriftlige oppgaven gis ikke anledning til å gå opp til muntlig eksamen.Begge vurderingsdeler må være bestått for at bacheloroppgaven kan godkjennes. Det blir gitt en avsluttende karakter.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Prosjektplan, Midtveispresentasjon, To dokumenterte veiledninger
  • Godkjent prosjektskisse.
  • Midtveispresentasjon: 10-15 minutters framlegg av status på oppgaven holdes for medstudenter og veiledere.
  • To dokumenterte veiledninger.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Bjørnar Kjellstadli

Studieprogramleder:

Gaute Sørensen Schei

Veileder:

Åge Vigane

Studieprogramleder:

Eva Leibinger

Arbeidsformer

Selvstendig skriftlig oppgave. Hver student har inntil 4 timer til veiledning. Plan for veiledning avtales med de respektive veiledere. Muntlig presentasjon av oppgaven midtveis og avslutningsvis.

Åpent for

Idrettsvitenskap - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto