Anvendt treningslære (IDR232)
Emnet gir en fordypning i treningslære, der studentene oppnår inngående kunnskap om hvilke tilpasninger som kan forventes ved systematisk trening. Kurset legger et solid fundament for praktisk anvendelse av treningslære, og det vektlegges hvordan trening bør tilpasses både individer og grupper på ulike ferdighetsnivåer. Gjennom dette oppnår studentene relevant kompetanse som forbereder dem på arbeidslivet, hvor de vil møte krav om å tilpasse treningsmetoder til ulike klienter, enten det gjelder mosjonister eller toppidrettsutøvere.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
IDR232
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Fysiologisk tilpasninger til trening
- Design og praktisk uttesting av ulike treningsprogrammer for utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet
- Trening for barn, unge, gravide, barsel, eldre og toppidrettsutøvere.
- Studentaktiv gjennomføring av anerkjente testmetoder
- Testprosedyrer og kapasitetsanalyser
- Treningsplanlegging i lys av en helhetlig og dynamisk treningsprosess
- Belastning, fysisk prestasjon og treningseffekt
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha:
- Inngående kunnskap om teorier og metoder for trening og treningsplanlegging.
- Kunnskap om fysiologiske tilpasninger som følge av ulike treningsmetoder.
- Kunnskap om, erfaring med og gjennomføring av tester som er hensiktsmessige å benytte som styringsredskap i ulike idretter på ulike nivåer.
- Kunnskap om helsevurdering.
- Kunnskap om grunnleggende ernæringskonsepter- og strategier.
- Kunnskap om lover og regler som gjelder i trenerrollen.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Forklare og drøfte sammenhenger mellom fysiologiske parametere og prestasjonsevne i ulike idretter, samt i et helsemessig perspektiv. Ferdigheten er høyt etterspurt i arbeidslivet, spesielt innen treningsveiledning og prestasjonsutvikling. Ferdigheten innebære å bruke data til å forbedre prestasjonene til både idrettsutøvere og personer som trener for helseformål.
- Utarbeide en sammensatt kapasitetsanalyse basert på resultater fra hensiktsmessige tester, for å bestemme mål i en tilpasset treningsplan. Dette gir studentene ferdigheter som er direkte anvendbare i arbeid som trener / eller personlig trener, der man ofte må gjennomføre tester og analyser for å utvikle skreddersydde treningsprogrammer for ulike personer.
- Utarbeide og presentere kortsiktige og langsiktige treningsplaner for personer med ulike målsettinger i ulike deler av livsløpet. Dette gir studentene ferdigheter til å utvikle treningsplaner tilpasset både kortsiktige og langsiktige mål, noe som er svært relevant i yrker som trener, personlig trener, eller andre roller der individuell tilpasning er avgjørende for å møte personer behov gjennom ulike livsfaser.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Vurdere individers totalbelastning og nødvendige tilpasninger av treningsprogrammer.
- Analysere og vurdere treningseffekter over tid og foreslå modifisering av utstyr, programmer og øvelser.
- Kritisk vurdere bruk av testing og målinger i ulike sammenhenger.
- Vurdere idrettsvitenskapelig faglitteratur og anvende denne i praktisk trenerarbeid i individuelle idretter og lagidretter, eller som treningsveileder i treningssenterbransjen.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen og praktisk metodisk eksamen med innlevering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/2 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | |
Praktisk metodisk eksamen med innlevering | 1/2 | Bokstavkarakterer |
Praktisk metodisk eksamen: Studenten framstiller en treningsplan for praktisk-metodisk eksamen. Etter gjennomføringen vil det bli en faglig diskusjon med faglærerne. Kriterier for vurdering blir tilgjengeliggjort via Canvas senest ved oppstart av hver aktivitet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk laboratoriearbeid: Det skal leveres en gruppeoppgave (maks 3 personer pr gruppe) etter avsluttet laboratoriearbeid. Antall ord: 1500 ±10%.
- 80 % oppmøte i praktiske timer.
- 3-4 Case-oppgaver i forbindelse med praktisk undervisning, hvor treningsplanen leveres inn med 350 ord ±10% (1 side) for hver case.
De som får en eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Alle arbeidskrav må være godkjent for å få gå opp til eksamen/vurdering.