Opplevelsesdesign (BRL103)

Dette emnet fokuserer på opplevelsesdesign i reiselivet. Gjennom teori, praktiske eksempler og case gir emnet innsikt i hvordan man desinger meningsfulle opplevelser i reiselivet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BRL103

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette emnet setter søkelys på opplevelsesdesign og digitalisering i besøksbransjen. Gjennom teori, praktiske eksempler og case gir emnet innsikt i hvordan man designer meningsfulle opplevelser i besøksbransjen fra et kundereiseperspektiv og hvordan de forskjellige aktørene i besøksbransjen jobber med strategi, planlegging, og design av fysiske, hybride og digitale besøksopplevelser. En viktig del av innholdet i emnet er å vise hvordan ulike måter å designe opplevelser fra et kundereiseperspektiv på og ulike presentasjonsformer kan bidra til å skape helhetlig opplevelseskvalitet. Forståelse for overordnet styring av opplevelseskvalitet og forholdet til reisemålet har her betydning. Studentene arbeider blant annet med en case gjennom oppgave.

Læringsutbytte

Etter endt emne skal kandidaten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

• Ha kunnskap om tematisering som faglig tilnærming, som virkemiddel og som praksis innen opplevelsesdesign og digitalisering.

• Ha kunnskap om metoder som brukes i opplevelsesdesign.

• Ha innsikt i hvordan digitale opplevelser kan styrke besøksproduktet og bidra til bærekraft.

Ferdigheter

• Kan anvende teoretisk kunnskap i analyse og planlegging av besøksopplevelser.

• Kan planlegge og gjennomføre en systematisk og selvstendig analyse av en valgt opplevelsesdesigner fra et kundereiseperspektiv.

• Kan lage en skriftlig og muntlig fremstilling av analysens resultater.

Generell kompetanse

• Ha en helhetlig forståelse av opplevelser som sentralt element i besøksbransjen særlig knyttet til reisemål.

• Kjenne til aktuelle utviklingstrekk innen opplevelsesdesign, fysiske, hybride og digitale besøksopplevelser.

• Kan formidle kunnskap om de sentrale elementene i utvikling av besøksopplevelser gjennom case i oppgave.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Oppgave og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig individuell oppgave 2/5 Bokstavkarakterer
Muntlig eksamen 3/5 Bokstavkarakterer

Hjemmeeksamen skrives individuelt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

Fagperson(er)

Instituttleder:

Trude Furunes

Arbeidsformer

Forelesninger, skriftlig arbeid, workshops.

Praksis

Praksisrelaterte aktiviteter omfatter ekskursjoner til utvalgte reiselivsbedrifter og besøksattraksjoner som produserer opplevelser for besøkende. Reiselivsaktører og fagfolk vil bli invitert til å delta gjennom gjesteforelesninger og nettbaserte innlegg. Formidlingen i kurset er case-basert.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Attraksjonsutvikling og opplevelser (BRL270_1) 10

Åpent for

Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto