Norsk som andrespråk – Emne 1 (VNA101)
Emnet er et basisemne som gir studenten en grunnleggende kompetanse i fagfeltet norsk som andrespråk gjennom både teoretiske, didaktiske og praktiske innganger. Sentralt i emnet er forskningsbaserte prinsipper for hvordan andrespråksutvikling foregår, ulike perspektiver på flerspråklighet på samfunns- og individnivå samt framveksten av fagfeltet norsk som andrespråk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VNA101
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
- meget god kunnskap om sentrale kjennetegn ved andrespråkslæring og flerspråklighetsutvikling, både på individ- og samfunnsnivå
- oversikt over fremveksten av andrespråksforskning, både internasjonalt og nasjonalt
- god kunnskap om innlærertekster og mellomspråksteori
- innsikt i sentrale aspekter ved norsk språkstruktur samt noe kunnskap om språkstrukturelle trekk ved noen store innvandrerspråk
- kunnskap om ordlæring i et andrespråksperspektiv
- kunnskap om betydningen av innlærerens skriftkyndighetsbakgrunn for tilrettelegging av opplæring i norsk
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- analysere innlærertekster på ulike nivå
- sammenlikne norsk språkstruktur med språkstrukturen til noen store innvandrerspråk
- vurdere hvordan ulike voksne innlærere vil trenge ulik inngang til andrespråkslæring
- redegjøre for hva som kan være utfordrende med å lære norsk som andrespråk
- kan sammenligne språkstrukturelle trekk i noen store innvandrerspråk med språkstrukturelle trekk i norsk
- reflektere over faktorer som har betydning for tilrettelegging av opplæring i norsk for voksne innlærere
Generelle kompetanser
Kandidaten kan bruke faglig begreper for å snakke om og begrunne didaktiske valg som gjelder voksne innlæreres språkutvikling i norsk som andrespråk.
Kandidaten kan reflektere over språkmøtets og læringsoppgavens diversitet og anerkjenne utfordringer samt løfte fram og ta i bruk innlærerens ressurser og språklige repertoar.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Analyse av innlærertekst: Studenten skal gjøre en analyse av en gitt innlærertekst. Det er ingen nedre ordgrense for arbeidskravet, men det er en forventning at studenten aktiverer pensum (eller annen aktuell faglitteratur), og at studenten tar i bruk konvensjoner for føring av litteraturhenvisninger i tråd med APA7.
- Skriftlig individuell tekst om et gitt tema.
- Kollegadeling og påfølgende erfaringsutveksling om et gitt tema
Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke får arbeidskravet godkjent på første forsøk, har mulighet til å levere arbeidskravet én ytterligere gang.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ingri Dommersnes JølboFaglærer:
Gølin Christine Kaurin NilsenStudiekoordinator:
Kjetil EndresenArbeidsformer
Arbeidsformer er gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner, omvendt undervisning og bruk av digitale ressurser som forberedelse til og oppfølging av læringsøkter og forskningsbaserte undervisningsøkter.
Fysiske samlinger
Det vil være to fysiske samlinger hvert semester, én ved semesterets oppstart og en i andre halvdel av semesteret. Den første vil gå over tre dager. Den andre samlingen vil gå over to dager.
Nettbasert undervisning
Gjennom hele semesteret vil det være en eller to arbeidsøkter á 2 undervisningstimer på ettermiddags-/kveldstid) per uke: I perioder vil det være to arbeidsøkter og i perioder vil det være én arbeidsøkt.
Digital ressurspakke
En digital ressurspakke vil utarbeides. Den digitale ressurspakken vil inneholde lenker til eksisterende nettressurser, men det vil også utvikles filmer og annet støttemateriell som for eksempel kan brukes som utgangspunkt for omvendt undervisning og for gruppediskusjoner.