Praksis 4. trinn 10 dager (BBDPR5)

Praksis fjerde studieår gjennomføres i sammenheng med bacheloroppgaven. Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet bacheloroppgaven.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BBDPR5

Versjon

1

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Gjennom praksis skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetikk som har relevans for studier av profesjonelle virksomheter. Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med vitenskapelige, metodiske og etiske krav. Studenten skal også bruke ny kunnskap til å utvikle seg selv som kunnskapsutvikler, sin profesjon og barnehagen som organisasjon.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver i utdanningsforskningen
  • grunnleggende kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetikk som har relevans for studier av profesjonelle virksomheter
  • kunnskap om prosesser knyttet til innsamling og analyse av datamateriale
  • inngående kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke sin profesjonelle utdannelse til å kritisk reflektere og vurdere sin yrkesutøvelse i barnehage
  • har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving og kritisk kildebruk
  • kan drøfte og analysere en barnehagefaglig problemstilling
  • kan planlegge, gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med vitenskapelige, metodiske og etiske krav

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bruke ny kunnskap til å utvikle seg selv som kunnskapsutvikler, sin profesjon og barnehagen som organisasjon
  • ta et ansvar for å anvende metodisk kunnskap og på et forskningsmessig grunnlag og kunne analysere datamateriale fra intervjuer og observasjoner
  • ta didaktiske vurderinger av egen undervisning

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
BBDPR3 Praksis 3. trinn 25 dager, BBDPRS Skolepraksis 3. trinn 5 dager
BBDPR3 Praksis 3. trinn 35 dager, BBDPRS Skolepraksis 3. trinn 5 dager

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Praksis er obligatorisk.
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksisperioden for å få bestått praksis.
• ALT fravær må dokumenteres med egenmelding eller legeerklæring (eventuelt annen gyldig dokumentasjon).

• Dokumentasjon på fravær fra studenten vedlegges sluttvurderingen.

Uansett fraværsårsak og dokumentasjon:
Alt fravær må tas igjen for at prasksisperioden skal godkjennes. Krav om 100% tilstedeværelse.


• Ved stort fravær må studenten regne med å ta hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksisperiode.


• Ugyldig fravær og fravær som ikke tas igjen i praksisperioden fører til Ikke bestått praksis.

Det gis vanligvis ingen dispensasjon fra kravet om obligatorisk tilstedeværelse. Alt fravær fra praksis være dokumentert. Fraværsdager må tas igjen. Dette avtales med praksislærer. Fraværet må tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.Det kan i tillegg forekomme oppgaver og undervisningsaktivitet knyttet til praksis som er omtalt under kunnskapsområdene.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Lena Forus

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Praksis i barnehagen.

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto