Å være lærer i det teknologirike klasserommet (MGL1700)
Emnet sikter mot å bidra til forståelse av lærerprofesjonen og profesjonell utøvelse av lærerarbeidet i det teknologirike klasserommet. I emnet inngår både praktisk arbeid med og utforsking av ulike teknologiske redskaper, samt diskusjon og drøfting av hvilke endringer, muligheter og utfordringer det teknologirike klasserommet innebærer for både lærer- og elevrollen. Kompleksitet og dilemmaer vektlegges, og studiet sikter mot å bidra til utvidet forståelse av undervisning som ulike digitale kunnskaps -og læringsmøter.
Etter fullført emne kan studenten velge å ta en MA i profesjonsrettet pedagogikk, innrettet mot videre studier av undervisning og læring i teknologirike klasserom.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1700
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- forventninger og utfordringer knyttet til lærerrollen/lærerarbeidet i det digitale klasserommet i en digital medievirkelighet
- hvordan samspillet og interaksjon mellom lærer, elev og redskaper påvirkes i digitale omgivelser
- hvordan digitale verktøy kan bidra til skaperglede, engasjement og utforskertrang
- digital dømmekraft og hvordan denne kan utvikles
Ferdigheter
Studenten kan
- alene og i samarbeid med andre tilrettelegge for utforskende læring med digitale og analoge verktøy
- kan anvende mange ulike digitale læringsteknologier og kritisk vurdere bruken av disse i forhold til fag, elev og situasjon
- knytte utvikling av elevers digitale dømmekraft til arbeid med digitale redskaper
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og analysere utfordringer knyttet til undervisning og læring i det teknologirike klasserommet
- utvise kritisk dømmekraft i anvendelsen av digitale redskaper i undervisningen
- bidra i skolens utviklingsarbeid med hensyn til profesjonsfaglig digital kompetanse
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Prosjektoppgaven skal knyttes til arbeidskrav og læringsutbytteformuleringene. Omfang ca 4500 ord +/- 10%
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen
I emnet har studentene følgende arbeidskrav
- Beskrivelse muligheter og utfordringer ved didaktisk bruk av et gitt digitalt verktøy i undervisningen (individuell oppgave, valgfri digital presentasjonsform)
- Med utgangspunkt i forskningslitteratur reflektere over forventninger og utfordringer knyttet til lærerrollen/lærerarbeidet i det digitale klasserommet (gruppeoppgave, valgfri digital presentasjonsform)
Obligatoriske undervisningsaktivitetar
Obligatorisk deltakelse på seminar og verkstedsarbeid på DDV. I tillegg er minimum 70 % tilstedeværelse i annen undervisning påkrevd.
Fagperson(er)
Faglærer:
Paolo Haaland ScarbocciEmneansvarlig:
Tarja Irene TikkanenStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Nina HelgevoldStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasArbeidsformer
Studentene vil møte et mangfold av arbeidsmåter og digitale verktøy, som bl. a speiler arbeidet i skolen.
Undervisningen vil bli organisert som plenumsforelesninger, seminargrupper og verkstedarbeid (DDV).
I verkstedsarbeid (DDV) og gjennom praktisk arbeid i skolen vil studentene få muligheter til å arbeide med ulike verktøy som koding/blokkprogrammering, AR/VR/MR, produksjonsverktøy for lyd og bilde, skaperverksted, E-sport, didaktisk bruk av ulike spill. Her vil studenten selv kunne påvirke valg av fordypning.
Praksis
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.