
Skandinavisk barnehageforskning de siste to år: Stabil, solid og med tydelig profil
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser små endringer i barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark...

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...

Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...

Senere start av skoledagen = bedre helse og læring?
Lærer elever mer av å få sove litt lenger om morgenen? Studien som dette forskningsnotatet gjengir...

Forskyving av skoledagen i videregående skole
Søvnunderskudd kan påvirke tenåringers skoleprestasjoner og helse, og ungdomsskoler og videregående...

Skole-hjem-partnerskap og barns utvikling
Et godt samarbeid mellom skole og hjem er positivt både for elevenes faglige og sosiale utvikling...

Samspel mellom barnehagelærarar og fleirspråklege barn
Bruk av ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn i læringa...

Tospråklegheit og kognitive evner
Det er ei vanleg oppfatning at tospråklege barn har kognitive fordeler som einspråklege ikkje har...

Faktorer som påvirker lærerutskifting
Utdanningspolitikk har i lang tid blitt formet av konsekvente forskningsresultater som viser at...

Bruk av stordata i høgare utdanning
Det er vanleg at høgskular og universitet samlar inn stordata om studentar for å tilpasse...

Kjenneteikn på kvalitet ved rettleiarar i lærarutdanninga
Denne artikkelen baserer seg på ein gjennomgang av 70 studiar av kvalitetskriterium ved rettleiarar...

Campusutforming for undervisning, forskning, samarbeid og læring
Hva kjennetegner campusutforming som har positiv innvirkning på undervisning, forskning, samarbeid...

Fagskoleutvikling i et digitalt landskap - kvalitet og fleksibilitet
Hva bør fagskoler være opptatt av når de skal videreutvikle mer nettbaserte og/eller fleksible...

Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn
Gjennomgående viser forskningen at det er viktig at barn i størst mulig grad og gjennom hele dagen...

Effekten av språkstimulering i barnehage og skole på generelle språk- og lesedugleikar
Ei godt utvikla språk er naudsynt for å kunne følgja med i skolen, og kunnskap om språkstimulering...

Partnerskap som et tredje rom for profesjonsutvikling i lærerutdanningen
Begrepet «det tredje rom» har i senere tid blitt svært populært i akademia. Forskerne har her...

Gestikulering og forståelse i muntlige, verbale kommunikasjonssituasjoner
Muntlig, verbal kommunikasjon er vanlig i opplæringssituasjoner, og gestikulasjon er gjerne en del...