I dette deltidsstudiet vil du lære mer om hva som kjennetegner god begynneropplæring med vekt på grunnleggende ferdigheter (1.-7). Studiet gir lærere fortrinnsvis på 1.- 4. trinn forskningsbasert kunnskap og erfaring med begynneropplæring og tidlig innsats. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet.
1 år / 2 semestre
Høst 2025
Grunnskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning eller barnehagelærerutdanning med tilleggsutdanning, minst 60 studiepoeng for å undervise i barneskolens 1. til 7. trinn (GLSM/PAPS). Søker må være ansatt i en lærerstilling i grunnskolen.
Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger
Deltid. Samlingsbasert på dagtid.
30
Søknadsperioden starter 1. februar 2025.
Gjennom Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet (KFK), kan du som jobber i skolen og tar videreutdanning også søke økonomisk støtte.
Nytt for studieåret 2025/2026 er at du må sende to søknader:
- Én søknad til Nasjonalt lesesenter på emnet du ønsker å studere – søknadsperiode 1. februar til 15. april
- Én søknad til Utdanningsdirektoratet om vikar- og stipendordning – søknadsperiode 1. februar til 1. mars.
Lenke til søknadsportalen for å søke på emnet finner du på denne nettsiden fra og med 1. februar.
Det er også mulig å ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter uten å ha søkt vikar- og stipendordning.
Studiebeskrivelse
Studiet Begynneropplæring tar sikte på å styrke læreres kompetanse i den første lese- og skriveopplæringen, og den videre opplæringen i grunnleggende ferdigheter på 1. - 4. trinn.
Studiet inneholder både en teoretisk og en fagdidaktisk tilnærming til grunnleggende ferdigheter i skolen. Det faglige innholdet i studiet henger sammen med gjeldende læreplan (LK20), og det vil være utprøving i praksis med vekt på å knytte teori og praksis sammen. Den forskningsbaserte kunnskapen kan bidra til hvordan skolen så tidlig som mulig kan være med og utjevne forskjeller. Et slikt perspektiv bidrar til at elever med ulike forutsetninger og ulik språklig bakgrunn i størst mulig grad skal oppleve å lykkes med de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og regning, muntlighet og digitale ferdigheter.
Studiet tilbys lærere fra 1. - 7. trinn og passer for lærere i alle fag. Din egen yrkespraksis vil være utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag. Det er derfor en forutsetning at du er i jobb og kan ha praktisk utprøving på egen skole mellom samlingene.
Begynneropplæring består av ett emne og gir 30 studiepoeng og gjennomføres på deltid over ett år. Tilbudet er delvis nettbasert. I hvert semester (høst og vår) er det tre fysiske samlinger på tre dager. Mellom hver samling vil det være leseperioder og gjennomføring av ulike arbeidskrav. Canvas brukes som læringsplattform.
Hva lærer du?
Det overordnete målet er å gi ny forskningsbasert kunnskap og erfaring med begynneropplæring, særlig knyttet til de grunnleggende ferdighetene.
Sentrale tema er overgangen barnehage/skole med vekt på god skolestart, lek og livsmestring. Videre vil du få kunnskap om språk, lese, skrive og regneutvikling samt metoder og prinsipper i begynneropplæringen. Du lærer om skriveoppgaver og arbeidsmåter som fremmer elevenes engasjement, kreativitet og aktivitet og gir elevene mulighet til å være utforskende i sin egen læring. Videre vil du få kunnskap om bruk av skjønnlitteratur og annen litteratur i begynneropplæringen, kartlegging og tiltak for god lese-skrive og regneundervisning, og hvordan forebygge lese, skrive og matematikkvansker. Studiet innebærer også forskningsbasert kunnskap om tidlig innsats og tilpasset opplæring og muntlighet og digitale ferdigheter i begynneropplæringen.
Informasjon om studiet
Har du spørsmål? Kontakt oss på student.lesesenteret@uis.no
3.-5. september 15.-17. oktober 19.-21. november
7.-9. januar 4.-6. mars 1.-2. april
2.-4. september 14.-16. oktober 18.-20. november
13.-15. januar 10.-12. mars 28.-29. april
Faglig ansvarlig og studiekoordinatorer
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF