I dette studiet vil du lære mer om hva som kjennetegner god begynneropplæring med vekt på grunnleggende ferdigheter (1.-7). Studiet gir lærere fortrinnsvis på 1.- 4. trinn forskningsbasert kunnskap og erfaring med begynneropplæring og tidlig innsats. Studiet er innenfor Kompetanse for kvalitet.
1 år / 2 semestre
Høst 2025
Grunnskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning eller barnehagelærerutdanning med tilleggsutdanning, minst 60 studiepoeng for å undervise i barneskolens 1. til 7. trinn (GLSM/PAPS). Søker må være ansatt i en lærerstilling i grunnskolen.
Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger
Deltid. Samlingsbasert på dagtid.
30
Søknadsperioden starter 1. februar 2025.
Vikar- og stipendordning
For våre videreutdanningstilbud for deg som jobber i skolen, kan du søke om vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. Les mer om ordningen her.
Vær oppmerksom på at Utdanningsdirektoratet ikke lenger tilbyr en egen studiekatalog. Det innebærer at du må sende to søknader parallelt for videreutdanning:
- Én søknad til Utdanningsdirektoratet for finansiering. Søknadsperioden er 1. februar til 1. mars 2025.
- Én søknad direkte til UiS for opptak på videreutdanningstilbudene våre. Søknadsperioden 1. februar til 15. april 2025.
Det er mulig å ta videreutdanninger ved Nasjonalt lesesenter uten at du har fått innvilget vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet.
Studiebeskrivelse
Studiet Begynneropplæring tar sikte på å styrke læreres kompetanse i den første lese- og skriveopplæringen, og den videre opplæringen i grunnleggende ferdigheter på 1. - 4. trinn.
Studiet inneholder både en teoretisk og en fagdidaktisk tilnærming til grunnleggende ferdigheter i skolen. Det faglige innholdet i studiet henger sammen med gjeldende læreplan (LK20), og det vil være utprøving i praksis med vekt på å knytte teori og praksis sammen. Den forskningsbaserte kunnskapen kan bidra til hvordan skolen så tidlig som mulig kan være med og utjevne forskjeller. Et slikt perspektiv bidrar til at elever med ulike forutsetninger og ulik språklig bakgrunn i størst mulig grad skal oppleve å lykkes med de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og regning, muntlighet og digitale ferdigheter.
Studiet tilbys lærere fra 1. - 7. trinn og passer for lærere i alle fag. Din egen yrkespraksis vil være utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag. Det er derfor en forutsetning at du er i jobb og kan ha praktisk utprøving på egen skole mellom samlingene.
Begynneropplæring består av ett emne og gir 30 studiepoeng og gjennomføres på deltid over ett år. Tilbudet er delvis nettbasert. I hvert semester (høst og vår) er det tre fysiske samlinger på tre dager. Mellom hver samling vil det være leseperioder og gjennomføring av ulike arbeidskrav. Canvas brukes som læringsplattform.
Hva lærer du?
Det overordnete målet er å gi ny forskningsbasert kunnskap og erfaring med begynneropplæring, særlig knyttet til de grunnleggende ferdighetene.
Sentrale tema er overgangen barnehage/skole med vekt på god skolestart, lek og livsmestring. Videre vil du få kunnskap om språk, lese, skrive og regneutvikling samt metoder og prinsipper i begynneropplæringen. Du lærer om skriveoppgaver og arbeidsmåter som fremmer elevenes engasjement, kreativitet og aktivitet og gir elevene mulighet til å være utforskende i sin egen læring. Videre vil du få kunnskap om bruk av skjønnlitteratur og annen litteratur i begynneropplæringen, kartlegging og tiltak for god lese-skrive og regneundervisning, og hvordan forebygge lese, skrive og matematikkvansker. Studiet innebærer også forskningsbasert kunnskap om tidlig innsats og tilpasset opplæring og muntlighet og digitale ferdigheter i begynneropplæringen.
Informasjon om studiet
3.-5. september 15.-17. oktober 19.-21. november
7.-9. januar 4.-6. mars 1.-2. april
Faglige kontaktpersoner
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Lurer du på noe? Kontakt våre studiekoordinatorer!
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF