Videreutdanning: Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen

Ved å ta denne videreutdanningen vil du som er lærer i voksenopplæringen tilfredsstille Integreringslovens krav om 30 studiepoeng i norsk som andrespråk.

Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år/2 semestre

Studiepoeng

30 (15 + 15)

Organisering

Samlingsbasert

Opptakskrav

Norskferdigheter på B2-nivå

Opptaksperiode

1.februar - 15.april

Søknadsfrist

15. april

Perspektivene vil til sammen tydeliggjøre hva som er spesielt utfordrende med å lære norsk som andrespråk, og gjennom arbeidet vil studenten få konkrete verktøy for tilrettelegging av opplæring i norsk for voksne innlærere. (Foto: Getty Images)

Hvem passer studiet for?

Universitetet i Stavanger tilbyr i dette studiet videreutdanning i norsk som andrespråk rettet mot lærere i voksenopplæringen. Lærere i voksenopplæringen skal i henhold til § 67 i Forskrift til integreringsloven ha 30 studiepoeng i norsk som andrespråk. Ved å ta videreutdanningen vil lærere i voksenopplæringen tilfredsstille dette kravet.

Opptakskrav er fullført lærerutdanning. Lærere som arbeider i voksenopplæringen blir prioritert. For å starte på NOAN2 må du ha fullført NOAN1 eller vise til lignende studier på minst 15 studiepoeng

Hva lærer du?

Du vil få grunnleggende kompetanse i fagfeltet norsk som andrespråk gjennom både teoretiske, didaktiske og praktiske innganger. Perspektivene vil til sammen tydeliggjøre hva som er spesielt utfordrende med å lære norsk som andrespråk, og gjennom arbeidet med studiet vil du få konkrete verktøy for tilrettelegging av opplæring i norsk for voksne innlærere. Videreutdanningen består av to emner, der det ene bygger på det andre. I andre semester får du en grundig innføring i grunnlagsdokumenter som det felles europeiske rammeverket for språk og gjeldende læreplan(er) i norsk for voksne språkinnlærere. Sosiokulturelle og kognitive teorier om språk og språklæring, herunder transspråking og identitets- og relasjonstenkning, står sentralt i studiet, og gjennom begge studieemnene posisjoneres språkinnlæreren i et ressursperspektiv. Dette perspektivet er avgjørende for hvordan språklæring både i og utenfor klasserommet, kartlegging og kartleggingsverktøy samt vurdering og testing forstås og arbeides med i andre semester.

I tillegg til samlinger og forelesninger på nett vil det utarbeides en digital ressursbank som støtte for studentenes læring og faglige utvikling.

Organisering og vurdering

Studiet er samlingsbasert og digitalt, med to timer digital undervisning per uke. Det er tre arbeidskrav per semester og vurderingen gjøres på basis av en individuell, muntlig eksamen og en veiledet semesteroppgave.

Informasjon om studiet

Lurer du på noe?

Kontakt vår studiekoordinator på kjetil.endresen@uis.no

Samlinger 2024/2025
Høsten 2024:

3.- 5. september 15.- 17. oktober

Våren 2025:

23. - 24. januar 24. - 25. april

Samlinger 2025/2026
Høsten 2025:

28.- 29. august 20.- 21. november

Våren 2026:

22.- 23. januar 23.- 24. april

Studiekoordinator:

Rådgiver
51832877
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS

Faglige kontaktpersoner:

Førsteamanuensis i norsk/norskdidaktikk
51831267
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Førsteamanuensis i norsk
51834501
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk