Underviser du i kunst og håndverk uten formell kompetanse i faget? Denne videreutdanningen vil gi en grundig innføring i ulike metoder og teknikker, og hvordan du kan overføre dette til praktisk undervisning på ulike trinn.
30 (15 +15)
Samlingsbasert og nettstudium
10. - 13.sep 29.okt - 1.nov 21. - 24.jan 5. - 7.mar 23. - 25.apr Digitale samlinger på onsdager 12:30 - 15:30
Godkjent lærerutdanning og tilsatt i skolen. Deltakende lærer må ha tilgang på en klasse i faget kunst og håndverk hvor prosjekter knyttet til studiet kan gjennomføres.
Høsten 2025
15.april
Inspirasjonen jeg kjenner på etter samlingsdager på studiet gir økt motivasjon til å gå i gang med kunst og håndverksfaget i tillegg til et fornyet syn på det å undervise generelt. Jeg ser jeg kan bruke mye mer "kunst", lek og kreativitet i alle fag.
Du blir kjent med elevene på en helt annen måte i dette faget og med faglig kompetanse får jeg bidra til å utvikle eller videreutvikle skaperglede og skapertrang hos barn og unge.
Hvem passer studiet for?
Videreutdanningen er et tilbud til deg som er lærer i grunnskolen og som ønsker fagdidaktisk kunnskap og praktisk erfaring i kunst- og håndverksfaget. Dette er et studium for lærere som har lite eller ingen formell utdanning i faget kunst og håndverk. Studiet er viktig for alle som skal undervise i kunst og håndverk og kreative arbeidsprosesser i grunnskolen.
Undervisningen er tilrettelagt for at deltakerne skal kunne kombinere jobb og studium. Det vil være to samlinger à fire dager høstsemesteret, og tre samlinger à tre dager vårsemesteret.
Hva lærer du?
Høstsemester
- Grunnleggende opplæring i tegning, maleteknikker, grafikk, animasjon, programmering og koding.
- Problemstillinger knyttet til todimensjonal form innen bilde, kunst og digitale uttrykk som undervisningsområde i skolen.
- Bruke kunst, kultur og elevenes erfaringsverden som ressurs og utgangspunkt for oppgaver og faglige samtaler.
- Hvordan planlegge for gode og meningsfulle kunst og kulturmøter og skapende prosesser for elever i grunnskolen.
- Få innsikt i og øves i å drøfte faget kunst og håndverks rolle i skolen i et moderne flerkulturelt samfunn med tanke på identitet, danning, kommunikasjon, bærekraftig utvikling og demokratisering.
- Undervisning i å bruke faget kunst og håndverk i tverrfaglig og tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjon i opplæringen i samhandling med andre fag og som en del av skolehverdag generelt.
Vårsemester
- Grunnleggende opplæring i tre, tekstil, leire og 3D-modellering.
- Problemstillinger knyttet tredimensjonal form innen design, produktutvikling, redesign, materialforståelse og håndverkskunnskap som undervisningsområde i skolen.
- Hvordan bruke design fra vår samtid, fortid og ulike kulturer som ressurs og utgangspunkt for eget skapende arbeid og faglige samtaler.
- Hvordan planlegge og tilrettelegge undervisning i faget kunst og håndverk ut fra et bærekraftig perspektiv.
- Hvordan gjøre rede for hvordan valg av materialer, arbeidsformer og tema bidrar til gjenbruk, vedlikehold og omtanke for miljø og bærekraftig utvikling.
- Lærer å planlegge undervisning for skapende og utforskende arbeid med materialer som utfordrer ulike sanser.
- Forstå og koble egen skapende prosess, relevant teori og praksis og bruke dette som refleksjonsgrunnlag i den fagdidaktiske kompetansen.
Studiet består av disse to emnene
Vurderingsform
Studentene blir vurdert på grunnlag av en prosjektoppgave som gjennomføres individuelt hvert semester. Arbeidskrav knyttes til samlingene og arbeid i mellomperiodene.
Praktisk informasjon
Det er to samlinger à fire dager høstsemesteret og tre samlinger à tre dager vårsemesteret. For vurdering kreves 80% frammøte på samlingene.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen og det kreves minimum 80% nærvær for å kunne gå opp til eksamen. Studiedag er onsdager, som innebærer obligatorisk nettforelesning. Alle arbeidskrav, oppgaver og samlinger er obligatoriske.
Ved fravær fra undervisning vil det i hvert enkelt tilfelle bli vurdert godkjenning eller underkjenning av studiet, men som hovedregel kreves det minimum 80% tilstedeværelse i emnet. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Økonomisk støtte til videreutdanning
For våre videreutdanningstilbud kan du søke om vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. Søknadsperioden for finansiering er fra 1. februar til 1. mars. Vær oppmerksom på at Utdanningsdirektoratet i år, ikke lenger tilbyr en egen studiekatalog. Dette innebærer at du må sende to søknader: én til Utdanningsdirektoratet for finansiering, og én direkte til UiS for opptak på videreutdanningstilbudene våre.
Faglige kontaktpersoner
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Studiekoordinator
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS