Videreutdanning i veiledning for helse- og sosialfag

Med en veilederutdanning kan du veilede enkeltpersoner og grupper av studenter, nyansatte, kollegaer eller andre.

Publisert Sist oppdatert
Studiepoeng

15 + 15

Søknadsfrist

Høst: 1. august Vår: 1. desember

Hva koster det?

Du betaler kun en semesteravgift hvert semester (kr 900,- høst 2024)

Neste oppstart

Høst 2024

Undervisningsform

Samlingsbasert

Veiledningskompetanse hos de som veileder studenter i praksis har stor betydning for studentens læring. Foto: Getty Images

Om studiet

Universitetet i Stavanger tilbyr samlingsbaserte, tverrfaglige emner på masternivå innen profesjonsveiledning og veiledningsutøvelse for å møte samfunnets behov for økt veilederkompetanse. Emnene har totalt et omfang på 30 studiepoeng og tilbys som to enkeltemner som tas over to semester; høst og vår.

Videreutdanningen gir deg en innføring i teorier, begreper og fenomener innen veiledning. Den gir en utdypning i tenkning om menneskets grunnvilkår, livsforståelse og etikk relatert til utøvelse av veiledning. Emnene skal gi deg kunnskap om og ferdigheter i veiledningsmetodikk og veiledningsmodeller med et særlig fokus på dialog, refleksjon og relasjon. Du får mulighet til å praktisere veiledning, reflektere over egen veiledning og å utvikle en veilederidentitet.

I emnene vektlegges din danningsprosess mot å utvikle en veilederidentitet. Utdanning innen tverrfaglig veiledning kan bidra til at du som veileder i helse- og velferdstjenestene kan oppnå økt trygghet, tydelighet og kompetanse. Veiledning styrker din faglige refleksjon og forståelse, og styrker din iboende kapasitet og kompetanse gjennom refleksjon og ny forståelse, som bidrar til god omsorg og etiske praksiser.

Både Norsk Sykepleierforbund og Fellesorganisasjon (FO) legger til grunn en veilederutdanning på 30 studiepoeng på masternivå for å søke om å bli godkjent som faglig veileder.

Dette er emnene du kan søke på:

MHV270 Profesjonsveiledning (15 studiepoeng)

• Søknadsfrist: 1. august
  • Starter i september
  • Samlinger: uke 36, 38, 40, 43 og 46 (ca. 2-3 undervisningsdager per samling)
  • Eksamen: semesteroppgave

MHVEIL Veiledningsutøvelse (15 studiepoeng)

• Søknadsfrist: 1. desember
  • Starter i januar/februar
  • Eksamen: semesteroppgave
  • Forkunnskapskrav: 10 sp i veiledning

Timeplan

Bruk emnekoden for å søke opp timeplanen. (Timeplanen for høsten publiseres 15. juni)

Timeplanen for våren publiseres 1. desember. Endringer i timeplanen kan forekomme.

Pensum

Bruk emnekoden for å søke opp pensumliste.

Opptakskrav

Bachelorgrad i helse- eller sosialfag eller tilsvarende 3-årig grunnutdanning innenfor disse områdene med 80 studiepoengsfordypning eller en integrert utdanning av 120 studiepoengs omfang.

For emnet i veildningsutøvelse er det i tillegg forkunnskapskrav om 10 studiepoeng (på masternivå) innen profesjonsveiledning eller lignende.

Det har de siste årene kommet nye krav til praksisstudier og formelle krav til kompetanse hos praksisveiledere. Økt veiledningskompetanse kan også gi bedre kvalitet i praksisstudiene.

Grethe Bjerga , emneansvarlig

Førsteamanuensis i sykepleiefag