Ønsker du å være praksislærer for praksisstudenter? Ønsker du å være veileder for nyutdannede lærere i, barnehage, grunnskole og videregående skole? Har du lyst til å bidra i utviklingen av nye læreres profesjonelle identitet og sørge for at flere blir i yrket? Da bør du søke dette utdanningstilbudet!
Samlingsbasert
Norsk
3. - 4. september 1.- 2. oktober 12. - 13. november 14. - 15. januar 18. - 19. februar 25. - 26. mars 6. mai
* Godkjent lærerutdanning * 3 års yrkespraksis som lærer i skolen * Mulighet for praksis i form av konkret veiledning til lærerstudenter eller nyutdannede på egen arbeidsplass.
30 (15 + 15)
Høsten 2025
15.april

Er du veileder for nye kolleger?
UiS inviterer til forum for lokale veiledere flere ganger i året
Hvordan søke videreutdanning
Gjennom Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet (KFK), kan du som jobber i skolen og tar videreutdanning også søke økonomisk støtte.
Nytt for studieåret 2025/2026 er at du må sende to søknader:
- Én søknad til Universitetet i Stavanger på emnet du ønsker å studere – søknadsperiode 1. februar til 15. april
- Én søknad til Utdanningsdirektoratet om vikar- og stipendordning – søknadsperiode 1. februar til 1. mars.
Lenke til søknadsportalen for å søke på emnet finner du på denne nettsiden fra og med 1. februar.
Det er også mulig å ta videreutdanning ved Universitetet i Stavagner uten å ha søkt vikar- og stipendordning.
Profesjonsrettet videreutdanning på masternivå
Emnet «Veiledning for og med lærerstudenter og lærere i skolen» er et profesjonsrettet videreutdanningstilbud på masternivå. Tilbudet er støttet av Utdanningsdirektoratet og er en del av Kompetanse for kvalitet.
Studiet vil bygge på sosiokulturelle perspektiver på læring og en grunnleggende teoretisk forståelse som sier at veiledning er et redskap blant flere (medierende artefakter) for læring i utdanning og yrke. Studiet er praksisrettet, og studentenes erfaringer fra egen yrkespraksis vil bli benyttet som en del av refleksjonsgrunnlaget i studiet.
Oppbygning av emnet
Emnet har et omfang på 30 studiepoeng, og består av to moduler á 15 studiepoeng. Første semester tar du en grunnmodul, og i andre semester tar du en forypningsmodul. I 2025/2026 tilbys fordypningsmodul 2. Se under for mer om innholdet i de ulike modulene.
Emnet tilbys som et deltidsstudium over to semester; høst og vår. Emnet organiseres i form av sju samlinger á fem timer, hvert semester. I tillegg kommer obligatorisk arbeid med ulike arbeidskrav i basisgrupper mellom samlingene.
Etter gjennomført og bestått videreutdanning vil kandidaten være kvalifisert for å arbeide som praksislærer og veileder for kolleger, samt ta i bruk veiledning som strategi i utviklingsprosesser.
Emnet vil kunne gi innpass på masterstudier etter søknad med dokumentasjon. Studenter som har gjennomført og bestått tidligere praksislærerutdanning (15 studiepoeng) og veilederutdanning for nyutdannede (15 studiepoeng) kan søke om å få begynne direkte på fordypningsmodulen (vårsemesteret).
Studiet består av disse to emnene:
Faglige kontaktpersoner
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Studiekoordinator
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS