Teampsykologi E-MTN107

Mange team strever med samarbeid og kommunikasjon, og det går ut over organisasjoners prestasjoner. I dette kurset dykker vi ned i hva som skal til for å få til virkelig gode team. Du lærer om deg selv og hvordan du fungerer i et team, og du lærer hva du kan gjøre for å samarbeide godt med de rundt deg.

Publisert Sist oppdatert
E-MTN107 emnebilde
Fakta
Studiepoeng

10

Nivå

Masternivå

Undervisningsform

Samlingsbasert

Undervisningsspråk

Norsk

Neste oppstart

Høsten 2025

Søknadsfrist

01.06.2025

Pris

23 000,- + semesteravgift og pensumlitteratur.

Det finnes alt for mange team der ute, som er helt ok. Når de egentlig kunne fungert kanonbra!

Kursansvarlig Lars Hæhre

Kursinnhold

I emnet gis det en innføring i teorier, modeller og praksis knyttet til utvikling av effektive og velfungerende team. Emnet vektlegger både en teoretisk og praktisk tilnærming til hvordan man forstår og legger til rette for høyt presterende team fra et psykologisk perspektiv.

E-MTN107 emnebilde

Studentene deles inn i studentteam som samarbeider om ulike oppgaver, og blir i seg selv en arena for team-læring. Vi er innom tema som: gruppepsykologiske fenomener, mellomgruppe-psykologiske fenomener og individet / personlighet i team.

Som med alle emner som inngår i Master i transformasjon og nyskaping, bygger Teampsykologi på designprosessen oppdag – definer – utvikle – lever (double diamond), og en inkluderende forståelse av ledelse. Ledelse forstås som tilretteleggingen av, og leveringen på formål, justering, og forpliktelse (PAC-ontologien).

Målgruppen for emnet er ansatte i privat, offentlig og frivillig sektor, som ønsker å bidra til den endring og nyskaping
som kreves for å levere på komplekse transformasjoner. Dette gjøres gjennom et kompetanseløft i å bygge og bidra til høyt fungerende team.

  • Kunnskap:
    Kandidaten skal etter endt kurs:
  • ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, og begreper knyttet til team samt hvilke faktorer som må være tilstede for å etablere effektive og velfungerende team
  • kunne anvende kunnskap om hvordan personlighetsmessige faktorer påvirker effektive team
  • ha inngående kunnskap om symbiosen mellom team og det videre systemet teamet er del av

    Ferdigheter
    Kandidaten skal etter endt kurs:
  • kunne identifisere et teams styrker og svakheter, og på bakgrunn av dette si noe om hva teamet bør trene seg på
  • kunne bidra til å utvikle og forbedre spesifikke team kandidaten selv er medlem av, og ha utviklet en kompetanse for systemtenkning i et teamperspektiv
  • kunne bidra til å etablere godt fungerende team i egen organisasjon

    Generell kompetanse
    Kandidaten skal etter endt kurs:
  • kunne utfordre antakelser i team
  • kunne utfordre egen organisasjon i deres syn på hva som gjør team effektive
  • kunne bidra med å etablere og opprettholde psykologisk trygghet og tillit i egne team

Kurset bygger på verktøy/modeller som relaterer til designprinsippene ‘oppdage, definere, utvikle og levere’.
Samlingene er ikke forelesningsbasert, men bygges på forelesningselementer, gruppeøvelser, teamarbeid,
presentasjoner, selvstudier og kollokviearbeid. Ulike teorier, modeller og metoder foreleses. Teorier og verktøy
diskuteres og brukes på samlingene, og relateres til eget teamarbeid. Det kan også være gjesteforelesere fra privat,
offentlig og frivillig sektor som deler av sine erfaringer.

Samlingene for kursgjennomføringen høstsemesteret 2025:
TBA

med forbehold om endring

Kandidaten skal skrive en individuell rapport om team hos sin arbeidsgiver. Hen skal vurdere styrker og
utviklingsområder i teamet, og etablere en plan for utvikling. Rapporten må støttes av relevante akademiske kilder

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Kandidaten må ha minimum 67% oppmøte (4 av 6 dager), og ha levert en refleksjonsoppgave (godkjent/ikke godkjent) for å kunne levere eksamen. Refleksjonsoppgaven baserer seg på kandidatens personlige erfaringer med
studentteam på samlingene.

a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

b) SV-fakultetet ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. – Opptak på bakgrunn av realkompetanse.

c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis. Det er mulig å søke på bakgrunn av realkompetanse.

Alle de valgfrie kursene har egne opptak, og du må søke om opptak til hvert enkelt kurs.

Vi praktiserer førstemann til mølla-prinsippet ved påmelding til alle emnene.

Krav til søkere med utenlandsk utdanning

Søkere med utenlandsk utdanning skal dokumentere utdanning, norsk- og engelskkunnskaper. Se informasjon hos NOKUT og Samordna opptak - Utdanning fra utlandet for opptak til utdanning ved universiteter eller høgskoler i Norge.

Vennligst merk at ufullstendige søknader blir ikke behandlet.

Pensumliste vil bli lagt ut på Leganto

Med forbehold om endring

Lyst til å ta hele graden?

Om kursansvarlig Lars Hæhre

Lars Hæhre er organisasjonspsykolog og jobber med ledere og team i organisasjoner. Han hjelper dem med å bygge tillit og å styrke samarbeidet, slik at de kan levere enda bedre prestasjoner og resultater.

Lars Hæhre

Lars er opptatt av hva som skal til for å virkelig bygge psykologisk trygghet, og er opplever at team ofte har et stort utviklingspotensial. I tillegg har han skrevet boken "Argh. Design og psykologi" som går i dybden på de psykologiske fenomenene i design tenkning

Lars har spesialisert seg på å jobbe med team i organisasjoner, og har erfaring fra både private og offentlige bedrifter.

Kontaktpersoner

Seniorrådgiver
51833728
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning
Førstekonsulent
51831501
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning