Nøt å være i studiebobla

Det kan være utfordrende å ta en mastergrad ved siden av jobben, men for Hanne Guri Boge-Jakobsen var studiet mer givende enn krevende – og ga en mestringsfølelse hun ikke hadde forventet.

Publisert Sist oppdatert
Hanne Guri Boge-Jakobsen
Hanne Guri Boge-Jakobsen. Foto: Elisabeth Tønnessen.

Hun hadde i flere år hatt lyst på faglig påfyll, og hadde merket at de hun konkurrerte med i arbeidslivet hadde en master på CVen.

– Da jeg begynte å se etter en passende videreutdanning, tenkte jeg på hvor jeg ville ha påfyll, og hva jeg har likt å jobbe med. Jeg er veldig glad i å jobbe både med økonomi og med mennesker, så jeg var på jakt etter mer kunnskap om ledelse. Da kom jeg over denne utdanningen, forteller Hanne Guri Boge-Jakobsen etter å ha fullført sin Executive Master in Business Administration ved UiS.

Hun har en bakgrunn fra reiselivsbransjen og Hydro, men er nå tenderestimator i Deep Ocean, med ansvar for å prise anbud selskapet har innenfor havvind. Det første kurset Boge-Jakobsen tok, var Strategisk Human Resource Management.

– Det var en tematikk som jeg syntes var interessant og hadde lyst til å lære mer om. Deretter meldte jeg meg opp til et nytt fag, og så har det liksom bare ballet på seg. Det har vært knallkjekt hele veien, sier hun.

Samlinger ga studiekvalitet

Boge-Jakobsen bor på Karmøy, og måtte dra til Stavanger for å delta på todagers-samlinger for hvert kurs. Akkurat det ga henne mer spillerom til studiene enn om hun hadde nærmere hjemmet.

– Det har nesten vært som en ekstra husmorferie for meg, ler hun og fortsetter:

– Jeg har bodd hos venninner i Stavanger og hatt tid til å være sammen dem, men samtidig har jeg fått konsentrert meg fullt ut. Jeg har virkelig vært i studiebobla, borte fra jobb og familie og fokusert på det jeg skulle. Så jeg synes det har vært helt nydelig.

Hun merket tidlig at hun fikk bruk for den nye kunnskapen i jobben.

– Den stillingen jeg har nå er en blanding mellom økonomi og salg, så strategifagene jeg tok, Kontrakt og leverandørrelasjoner og Forretningsmodellinnovasjon og markedsutvikling var spesielt nyttige for meg. Der har jeg fått et fornyet tankesett og merker at jeg bruker teknikkene jeg lærte i jobben, forteller Boge-Jakobsen.

Selve favorittfaget hennes var Adferdsøkonomi.

– Det var så spennende å lære om psykologien bak hvorfor folk tar de avgjørelser de gjør, spesielt under usikkerhet. Denne kunnskapen hjelper meg å ta mer gjennomtenkte valg og ha gode begrunnelser for avgjørelser jeg gjør i jobben.

Satte fast studietid

Det krever en viss disiplin for å studere ved siden av en fulltidsjobb og familie, og Boge-Jakobsen fant en løsning som passet for henne og familien.

– Jeg har tre unger i alderen 4 til 12 år, og de krever jo sitt. Men hjemme hadde vi en avtale om at når jeg var inne i de tremåneders studieperiodene, så satte jeg av tre timer hver søndag til studietid. Da var jeg nede på biblioteket og fikk lest og jobbet jevnt. Så ble det selvsagt noen kvelder her og der, spesielt i eksamensperioden. Så ja, det har vært krevende, men veldig, veldig kjekt likevel, sier hun.

Selv om barna har merket at hun har hatt det travlere mens hun har studert, synes hun det har vært en fin måte å vise dem at man må jobbe for å nå målene sine – og gi jernet når det er noe man ønsker seg.

Kjekkere å studere i voksen alder

Å få lov til å være i studiebobla og fordype seg i emner hun er interessert i, var det beste med videreutdanningen for Boge-Jakobsen. Dessuten oppdaget hun at det var mye kjekkere å studere som voksen.

– Jeg hadde forventet at jeg skulle lære mye, men jeg hadde kanskje ikke forventet den mestringsfølelsen jeg har fått. Som voksen student har du erfaringsknagger du kan henge kunnskapen på. Så jeg har kost meg gjennom lesingen, på en måte jeg ikke gjorde da jeg studerte som ung. Jeg tenkte at det kunne bli tøft å studere ved siden av jobben i perioder, og det har det absolutt vært. Men jeg var ikke forberedt på at jeg kom til å nyte studiet slik jeg har gjort, konkluderer Boge-Jakobsen.

Gruppe pent kledde personer som smiler og driikker musserende.
Hanne Guri Boge-Jakobsen og medstudenter på den høytidelige masteravslutningen. Foto: Elisabeth Tønnessen.

Boge-Jakobsen skrev masteroppgaven sammen med en medstudent og har jobbet på gruppeoppgaver med flere andre på studiet. Det har gitt henne nye kontakter og lærdom som hun tar med seg videre.

– En av fordelene med studiet er at du bygger gode relasjoner til medstudentene som er i andre stillinger og har erfaring fra andre bransjer enn deg selv, og det har vært utrolig givende og lærerikt, sier hun.

Tekst: Line Grønhaug

Dette sier andre studenter om Executive MBA

Kontaktpersoner og mer informasjon

Seniorrådgiver
51833728
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning
Seniorkonsulent
51833078
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning