Innføring i kunstig intelligens (KI) DAT105

Emnet retter seg mot alle som er interessert i å lære om kunstig intelligens (KI). Emnet er fleksibelt og digitalt, og strukturert i moduler som gjør det enkelt å tilpasse undervisningen til din hverdag.

Sist oppdatert
Studiepoeng

Nivå

Bachelor

Undervisningsform

Nettbasert

Engelsk, Norsk

Neste oppstart

Høsten 2024

Søknadsfrist

01.09.2024

Semesteravgift

Kursinnhold

Emnet gir deg grunnlaget for å forstå, og kritisk vurdere bruken av KI til din idé, bedrift, studier eller jobb. Emnet har et variert innhold som dekker alt fra grunnleggende forståelse av KI og vanlige begreper innen feltet, til vurderinger som bør gjøres før man tar i bruk KI, hva generativ KI er, tilgjengelige verktøy for generativ KI, beste praksis for bruk av slike verktøy, samt begrensninger og etiske/juridiske konsekvenser ved bruk av KI.

Et menneske hånd og en digital pikslert hånd håndhilser. Hvit bakgrunn

Emnet er delt inn i fire uavhengige moduler som dekker ulike temaer. Første modul gir en grunnleggende forståelse av hva KI er og vanlige begreper innenfor feltet. Andre modul gir en oversikt over vurderinger som bør gjøres før man benytter KI for å løse en oppgave. Den tredje modulen gir en innføring i generativ KI, inkludert ChatGPT og andre nye KI-verktøy, og beste praksis ved bruk av denne typen teknologi. Den siste modulen fokuserer på etiske problemstillinger ved bruk av KI.

Etter å ha fullført kurs skal studenten ha oppnådd følgende læringsmål:

Kunnskap

1. Vite hva KI er, og forskjellen på kunstig intelligens og generell kunstig intelligens (AGI).
  2. Være kjent med grunnleggende begreper innenfor feltet: Dyp læring, generativ KI og store språkmodeller (LLM).
  3. Vite litt om hva som kreves for å utvikle KI-systemer som ChatGPT.
  4. Kjenne til viktige begrensninger ved KI.
  5. Kjenne de viktigste kategoriene av generativ KI.
  6. Ha oversikt over de viktigste verktøyene som er tilgjengelig innenfor generativ KI.
  7. Være kjent med «beste praksis» for bruk av generativ KI
  8. Forstå etiske konsekvenser ved bruk av KI.
  9. Kjenne til viktige juridiske begrensninger ved bruk av KI.

Ferdigheter

1. Kunne vurdere om KI kan benyttes til å løse et bestemt problem.
  2. Ha evnen til å kritisk vurdere data som er produsert av KI.
  3. Kunne bruke generative KI-verktøy.
  4. Vite hvilke(t) KI-verktøy som er best egnet til å løse en oppgave.
  5. Være i stand til å forstå og diskutere vanlige problemstillinger knyttet til KI.

Emnet er digitalt og organisert i moduler som inneholder flere korte videoforelesninger. Emnet undervises på engelsk, og er tekstet på norsk. Det gis tilbud om samlinger på campus for de som ønsker.

Prosjektoppgave

Varighet: 1 semester

Karakter: Bestått/ikke bestått

Prosjektoppgaven vil gjøres tilgjengelig tidlig i semesteret slik at du kan jobbe med den samtidig som du følger forelesningene. Prosjektoppgaven er individuell, og studentene forventes å levere unike rapporter, enten i form av valg av problemstilling eller ulik metodikk for å løse lignende problemer.

Studentene forventes å velge problemstillinger som er relevant for deres fagområde, jobb eller studier, og forslå en løsning ved bruk av kunnskapen og verktøyene som de lærer om i emnet. Faglærer vil gi eksempler på oppgaver og løsningsforslag. Faglærer kan også bistå med valg av problemstilling ved behov.

Generell studiekompetanse/realkompetanse.

Språkkrav

Søkere med norsk eller engelsk som andrespråk må dokumentere tilstrekkelig kunnskap i norsk eller engelsk.

For å lære mer om språkkravet, gå til Samordna opptak https://www.samordnaopptak.no/info/utenlandsk_utdanning

Du kan også gå til NOKUT for å se hvilke land som krever en engelsktest (GSU-listen) GSU-listen | Nokut.

Hvis du ikke oppfyller språkkravene ovenfor, kan du søke på grunnlag av realkompetanse. Hvis arbeidsspråket ditt er engelsk eller norsk, vennligst last opp et dokument fra din leder/HR-leder som bekrefter dine språkkunnskaper.

Foreleser

Førsteamanuensis i kunstig intelligens
KE-E437
Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet