Gen Z-læreren

- Vi må endre måten vi tenker og underviser på i skolen. Jeg ønsker den nye generasjonen lærere og lektorer velkommen!

Publisert Sist oppdatert

Vi har tatt en prat med Paolo Haaland Scarbocci; universitetslektor i digitale medier og prosjektleder for Didaktisk digitalt verksted (DDV) ved lærerutdanningen på Universitetet i Stavanger. Han har stor tro på Gen Z som fremtidens lærere.

Paolo Haaland Scarbocci, IGIS
Scarbocci spår høy teknologisk dyktighet hos den kommende generasjonen lærere.

Hva holder du på med akkurat nå?

Akkurat nå utvikler vi en pedagogisk KI-veileder for lærere. Det trengs! Ansatte i skolen har klørne ute for tiden. Vi vil lære dem å jobbe med teknologien – ikke mot den.

Kan ikke bare skolen være slik den alltid har vært?

Skolen må følge samfunnsutviklingen, og i dag er verden digital. Nettopp derfor opprettet vi DDV som et ledd i lærerutdanningen. Her tester og utforsker vi digitale verktøy til bruk i undervisningen, med mål om å vise at teknologien kan brukes til vår og læringens fordel.

Kan du trekke frem noen eksempler på digitale verktøy?

Podcast, immersive teknologier (VR/AR), koding, kunstig intelligens og dataspill er en stor del av barn og unges hverdag i 2024. Dette bør vi dra nytte av også i undervisningen.

Skal elevene sitte og game i timen?  

Nei, vi skal bruke spill og KI på samme måte som vi for eksempel bruker litteratur. Henrik Ibsens Et dukkehjem kan være utgangspunktet for et spennende undervisningsopplegg i norsk – det kan også et dataspill være.

Er ikke den norske skolen litt satt, da? Hvordan få til den teknologiske omveltningen?

Her har jeg stor tro på den nye generasjonen lærere og lektorer. Gen Z har vokst opp med teknologien. De er den digitale generasjonen. Som fremtidens undervisere blir det nok veldig naturlig for dem å bruke teknologien som et pedagogisk verktøy.

Må våre tanker om skole, og skolen som læringsarena, endre seg i lys av den digitale utviklingen?

Jeg tror vi kommer til å se et økt fokus på læringsprosessen heller enn det endelige produktet. På denne måten kan for eksempel KI og pedagogisk bruk av data- og videospill brukes mer aktivt i læringen uten at det anses som feil eller juks. Ny læreplan åpner opp for dette i større grad – ting skjer!


Vil dette utfordre dagens vurderingsregime i skolen?

Ja, det tror jeg. Mindsettet vårt må endres, og dette tar tid. Vi er litt besatt av at ting skal måles og vurderes, og at eleven eller studenten skal sitte igjen med et sluttprodukt. Sånn må det ikke være. Gen Z har en drive og et ønske om endring som jeg har troen på. Jeg gleder meg til å se hvordan Gen Z-læreren blir.

Kan du prøve å beskrive hen?

Læreryrke er et yrke i endring, derfor trenger vi folk som er endringsvillige, nysgjerrige og som liker å utfordre litt satte rammer. Noen rebeller som ikke tviholder på tradisjoner og gamle undervisningsstrategier ville vært forfriskende for den norske skolen! Dyktige gamere, kodere og eksperter i bruk av KI er velkomne. Og så må du selvfølgelig være glad i formidling, samspill med andre mennesker og være en tydelig klasseleder.

Hva med fremtidens klasserom?

Jeg håper vi sprenger veggene, og at læringen ikke bare skjer i klasserommet. Det er så mange fordeler med å bruke verden der ute – gi elever og studenter en kobling til det som faktisk skjer i samfunnet. Og du kommer ikke utenom teknologien i dagens samfunn. Den er rundt oss uansett, og gir muligheter for pedagogisk støtte og læring på andre måter enn tidligere.   

Er det slik den nye skolehverdagen kan bli?