Et strategisk veikart for sunn drift

– Nå har jeg verktøy til å gjøre endringer for å skape et bedre helsevesen, og det er veldig, veldig motiverende. Jeg føler jeg har fått et nytt gir, sier Margrethe Kolnes etter kurset Forretningsdesign og utvikling.

Publisert Sist oppdatert
Portrett av Margrethe Kolnes

Kurset Forretningsdesign og utvikling er et emne i Master i transformasjon og nyskaping.

Margrethe Kolnes er utdannet fysioterapeut og funksjonsleder for en fysioterapiavdeling på et sykehus. Noen vil kanskje tenke at det ikke er rom for forretningsutvikling i offentlige virksomheter som et sykehus.

– Det har vært en aha-opplevelse at forretningsdesign og forretningsutvikling ikke bare handler om produkter, kjøp, salg og inntjening. Det har vist meg hva som kan være den beste måten for min organisasjon å bli driftet på, forteller Kolnes.

For selv om offentlig sektor ikke handler om profitt, handler den alltid om sunn drift og
økonomi.
– Kunnskapen og verktøyene jeg fikk på kurset gjør det lettere å vurdere hvordan midlene vi har til disposisjon kan gi mest mulig verdi – for pasientene, for de ansatte, for ledelsen, men ikke minst for alle skattebetalerne som egentlig eier helsevesenet vårt.

Jeg ser på det jeg har lært som et strategisk veikart for hvordan jeg kan drive en avdeling
på en sunn måte, og det er jo interessant for flere enn bare det private næringsliv,
forklarer Kolnes.

Vinn-vinn-vinn

For hvis man skal jobbe raskere og smartere, trenger man gode verktøy for å finne bedre løsninger. Det nytter ikke å bare løpe fortere, mener Kolnes. Kurset har allerede ført til at hun har gjort endringer, og nå jobber hun med å utvikle en forretningsplan for avdelingen hun leder.

– Hensikten med forretningsplanen er å vise hvordan vi kan utnytte potensialet i fysioterapitjenesten med mål om økt produksjon og sysselsetting, noe jeg aldri ville klart uten å ta dette faget.

I så fall blir det vinn-vinn-vinn: flere pasienter kan behandles, økt produksjon og flere hender til å gjøre jobben.

Bærekraft – i mange aspekter

Kolnes forteller at en av de viktigste tingene hun lærte på kurset, var at man trenger en
strategi for å lykkes – uansett hva målet er. I tillegg fikk hun nye perspektiver på
bærekraft.

– I helsevesenet er vi fullt klar over at vi må bidra til å nå bærekraftsmålene, men jeg har
fått et enda bedre bilde av hvor viktig aktør vi faktisk er, blant annet når det kommer til
utslipp fra ulike deler av driften.

Men bærekraft handler om mer enn å ta vare på miljøet og redusere utslipp.

– Sosial og økonomisk bærekraft er jo også viktig. Det å finne de gode løsningene uten at det går på bekostning av de ansatte og økonomien. Løsningene skal kunne vare i mange år. Dessuten skal vi ha det bra på jobb. Da gjør vi en bedre jobb og pasientene får det bra, så det er et viktig fokus for meg, sier Kolnes.

Lærer av medstudentene

Det Margrethe Kolnes likte aller beste med studiet er interaksjonen med medstudentene og foreleseren.

– Foreleseren sidestiller seg med oss, sånn at vi blir en stor gruppe som utveksler
erfaringer. Alle kommer fra ulike organisasjoner, fra offentlige og private virksomheter, fra oljebransjen til skolevesenet. Læringsutbyttet jeg får av å være sammen med andre på den måten, det tror jeg kanskje er noe av det viktigste. I tillegg til at vi jobber med en reell case, sier hun.

Casen Kolnes og medstudentene jobbet med var å lage ny forretningsplan for Site 4016
for Smedvig-konsernet, anleggsbransjens nye lekegrind.

– Vi jobber i kollokviegrupper og leverer inn hver vår forretningsplan, og det er så
spennende å se hvor ulikt gruppene har tenkt, og følge de forskjellige veiene fra første
idé til sluttprodukt. Det er en kjempefascinerende prosess å være med på. I tillegg er
kursansvarlig Hanne D.Ersdal en utrolig dyktig fasilitator.

Lykkeligere på jobb

Hvordan har det vært å kombinere full jobb og familieliv med etter- og videreutdanning?

– Det har gått over all forventning. Det er jo modulbasert, så det fungerer kjempefint.
Men det er intenst i perioder, selvsagt. Det vil det jo alltid være, tenker jeg, enten du
jobber ved siden av eller ikke. Men kursene er lagt opp sånn at du får gjort unna en del
underveis, så det passer til og med for oss som liker å ta skippertak, ler hun.

At studiene påvirker Kolnes positivt, har kollegaene på jobb lagt merke til.

– Ja, det var noen som sa: Margrethe, når du har vært på kurs, da er du helt lykkelig når
du kommer tilbake igjen. Så de merker nok at jeg har det bedre på jobb nå.

Ønsker å skape endring

Margrethe Kolnes forteller at motivasjonen for å studere kom etter å ha jobbet i det
offentlige i 14 år og sett hvilket enormt potensial det er for å hjelpe flere. Samtidig preges mediene av negative saker og klaging på helsevesenet.

– Jeg fant ut at for å få til den endringen jeg ser behov for, trengte jeg kompetanse på nettopp det – endring og hvordan finne de gode løsningene sammen med andre. Derfor
begynte jeg på studier. Nå får jeg verktøyene til å gjøre endringene jeg ser er
nødvendige for å få et bedre helsevesen, og det er veldig, veldig motiverende og
energiforløsende. Jeg føler jeg har fått et nytt gir, sier hun engasjert.

Forretningsdesign og utvikling var det tredje kurset Kolnes tok, og hun går rett videre på
neste. Målet er å ta hele mastergraden.

Hva vil du si til de som vurderer å ta dette kurset eller hele mastergraden?

– Jeg satt lenge på gjerdet selv og tenkte at jeg ikke ville få det til. Men det er virkelig for
alle. Og du får så mye god drahjelp av fantastiske klassekamerater og forelesere. Jeg
anbefaler alle å gjøre det.

Tekst: Line Grønhaug

Vil du vite mer om Master i transformasjon og nyskaping?

Seniorrådgiver
Divisjon for utdanning