1. Virkeområde
Reglementet gjelder for opptak til
- Bachelor i dans på 180 studiepoeng ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK), UiS, utlyst nordisk og internasjonalt.
- Enkeltemnet BDA850 Egendefinert prosjekt, utlyst nordisk og internasjonalt.
Opptaksreglementet for studier i dans bygger på Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven), av 01.08.2024 § 8-1 og FOR-2007-01-31-173: Forskrift om opptak til høyere utdanning, og FOR-2018-10-18-1671: Forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Stavanger, §1-1.
2. Begrepsforklaringer
Hoveddisiplin: dans.
Opptaksprøve: inneholder bl.a. utøvende prøve, innsendt materiale, og intervju.
Utøvende prøve: prøve på hoveddisiplin.
3. Opptaksgrunnlag
3.1 Søkere til bachelor i dans må dokumentere generell studiekompetanse (GSK).
Internasjonale søkere må dokumentere generell studiekompetanse i henhold til GSU-listen (Generell studiekompetanse for utenlandske søkere).
Det kan etter søknad gjøres unntak fra kravet til generell studiekompetanse til særdeles talentfulle søkere. Dersom det skal gjøres unntak, må søkeren ha gjennomført og bestått følgende fag fra videregående opplæring: Norsk 393 timer. Engelsk 140 timer. Matematikk 224 timer. Naturfag 140 timer. Samfunnsfag 84 timer. Historie 140 timer. Fagene er oppgitt med samlet omfang i timer (60 minutters enheter). Fagene må være bestått med karakteren 2 eller bedre.
Alternativt kan søkere fra 25 år, uten dokumenterbar generell studiekompetanse, be om å få vurdert sine kvalifikasjoner på grunnlag av realkompetanse. Søkeren må fylle 25 år det året hen søker opptak til.
3.2 Søkere til enkeltemnet BDA850 Egendefinert prosjekt må dokumentere en Bachelorutdanning i dans eller tilsvarende.
3.3 I tillegg kreves det engelsk språkkunnskaper i samsvar med krav om generell studiekompetanse eller GSU-liste. All undervisning vil foregå på engelsk, og det er derfor et krav om gode engelskkunnskaper.
3.4 Søknad om godkjenning/ innpassing av annen utdanning skal gjøres etter fakultetets retningslinjer. Søknad om innpass blir normalt forhåndsgodkjent senest ved tilbud om studieplass.
Søker må selv søke om innpass etter at studierett er opprettet. Innpass søkes via Digital Studentekspedisjon. Ytterligere informasjon finnes på UKs nettsider. Søknadsfrist for innpassing er 20. august det året man starter studiet.
4. Organisering av opptaksprøver i dans ved Fakultet for utøvende kunstfag
4.1 Opptaksprøvene til bachelor i dans består av to runder. Begge runder gjennomføres med utgangspunkt i definerte krav publisert på UKs nettside.
Runde 1 består av et egenprodusert videoopptak. Runde 2 gjennomføres fysisk på fastsatt prøvested.
4.2 Søkere som har bestått runde 1 inviteres til runde 2 minimum 2 uker før.
4.3 Avhengig av antall søkere kan runde 2 bli fordelt over 2-3 dager. Runde 2 består av:
- a) utøvende prøver med følgende prøvedeler: klassisk ballett, samtidsdans, improvisasjon/skapende arbeid og selvkoreografert solo
Søkere som velges ut til å gå videre til neste del av den utøvende prøven vil få beskjed om dette på slutten av hver prøvedel og/eller prøvedag.
- b) intervju for søkere som anses kvalifisert etter siste utøvende prøvedel
Under intervjuet med faglig kommisjon vil søkeren ha anledning til å stille spørsmål.
4.4 Internasjonale søkere bosatt utenfor Norden kan søke om unntak fra fysiske utøvende prøver og intervju. I slike tilfeller vil runde 2 gjennomføres digitalt. (jf. punkt 11).
4.5 Søkere til enkeltemnet BDA850 Egendefinert prosjekt blir vurdert på bakgrunn av innsendt prosjektbeskrivelse, og en video/digitalt arbeid hvor søker presenterer prosjektidéen.
5. Kommisjonsordning
5.1 Faglig kommisjon for opptak oppnevnes av avdelingsleder og består normalt av minimum tre lærere tilknyttet dansefaggruppen. Administrator kan være en av de tilstedeværende lærerne eller en administrasjonsrepresentant som kommer i tillegg. Studentrepresentanter (fortrinnsvis fra 2. klasse), oppnevnt av studentrådet ved UK, har rett til å være til stede som observatør under opptaksprøvene, men har ikke uttalerett.
Faglig kommisjon for opptak til enkeltemnet BDA850 Egendefinert prosjekt består normalt av emneansvarlig.
5.2 Kommisjonen har ansvar for:
1) vurdering av kvalifikasjoner og ferdigheter
2) rangering av søkere (jf. punkt 6).
Kommisjonen vurderer søkerne og bestemmer hvem som går videre til neste prøvedel. Søkerne vurderes som kvalifisert/ikke kvalifisert ut fra innsendt video og øvrig innsendt søknadsmateriale, utøvende prøver og intervju. Kommisjonen rangerer deretter de kvalifiserte søkerne. Resultatene samles av lokalt opptakskontor og legges frem for avdelingsleder, med endelig vedtak av dekan.
6. Rangering
6.1 Søkerne rangeres etter egne rangeringskriterier basert på kommisjonens faglige vurdering.
6.2. For opptak til enkeltemnet BDA850 Egendefinert prosjekt blir dessuten følgende rangering praktisert:
- 1. Søkere som ved søknadsfrist er studenter ved Bachelor i dans ved UK, 2. år.
- 2. Søkere som ved søknadsfrist er studenter ved Bachelor i dans ved UK, 3. år.
- 3. Kvalifiserte eksterne søkere.
6.3 Dersom fakultetet har flere kvalifiserte søkere enn det opptaksrammen tilsier at vi kan tilby, settes søkerne på venteliste ut fra kommisjonens rangeringsliste.
7. Opptak
7.1 Vurdering av formalia/grunnlagskompetanse gjøres av saksansvarlig for opptak.
7.2 Vurdering av opptaksprøver gjøres av faglig kommisjon.
7.3 Faglig kommisjon fremmer forslag til opptak for avdelingsleder, som deretter anbefaler opptak for dekan basert på en helhetsvurdering av antall studieplasser og budsjettkonsekvenser. Endelig opptak vedtas av dekan.
Dekanen regulerer opptak etter:
- kommisjonens og avdelingsleders vurdering og rangering
- andre ressurshensyn
7.4 Kvalifiserte søkere gis tilbud om studieplass i den grad det er ledige plasser på søkt studium eller settes på venteliste.
7.5 Dersom det er flere ledige studieplasser etter endt primæropptak kan avdelingsleder avgjøre om studiet skal åpnes for en ny sekundær opptaksrunde. Supplerende opptak kan også gjøres av avdelingsleder, med endelig beslutning av dekan.
7.6 Søkere som settes på venteliste etter første opptaksrunde vil ikke automatisk ha forrang fremfor kvalifiserte søkere i sekundæropptaket.
7.7 Kvalifisering for opptak ett studieår gir ikke kvalifisering for fremtidig opptak.
7.8 Saksbehandling av søkere er taushetsbelagt og unntatt offentlighet.
8. Oppstart
8.1 Søkerne informeres om tilbud, venteliste eller avslag.
8.2 Hvis en søker ikke bekrefter tilbud om studieplass innen gitt frist, vil plassen bli tilbudt til en annen kvalifisert søker eller sekundærsøker. Søkere som plasseres på venteliste etter primæropptaket, må konkurrere med sekundærsøkere.
8.3 Studenter med studieplass som har permisjon fra utøvende studier i ett år eller mer, vil normalt bli pålagt å gjennomføre ny utøvende prøve for å bekrefte nivå.
8.4 Det tas forbehold om oppstart av studieprogram basert på rammevilkår som gruppestørrelse og økonomi.
9. Utsatt opptaksprøve
9.1 Søkere som på grunn av sykdom eller lignende ikke kan gjennomføre den primære opptaksprøven til fastsatt tid kan søke om å få utsatt opptaksprøve. Den utsatte opptaksprøven vil normalt gjennomføres i forbindelse med fakultetets sekundæropptak, dersom det finnes ledige studieplasser etter primæropptaket.
10. Sekundæropptak
10.1 Det kan arrangeres sekundære opptaksprøver dersom det etter primæropptaket er ledige studieplasser. Sekundære opptaksprøver arrangeres for søkere som ikke hadde anledning til å møte ved primæropptaket, samt for eventuelle nye søkere (jf. punkt 4 og 5).
10.2 Søkere som har gjennomført opptaksprøven ved primæropptaket har ikke adgang til å avlegge ny opptaksprøve ved sekundæropptaket.
10.3 Opptak av sekundærsøkere avgjøres av avdelingsleder og dekan i henhold til samme prosedyrer som nevnt under punkt 7.
11. Videoopptak og digitalt intervju som grunnlag for opptaksvurdering runde 2
11.1 Et videoopptak med god lyd- og bildekvalitet, samt digitalt intervju, kan erstatte fysiske utøvende prøver og intervju for internasjonale søkere bosatt utenfor Norden. Videopptaket skal følge definerte krav for runde 2 publisert på UKs nettside.
12. Opptak av utvekslingsstudenter
12.1 Internasjonale studenter som ønsker studieopphold gjennom utvekslingsprogram blir vurdert faglig av fakultetets lærere. Følgende legges til grunn for opptak av utvekslingsstudenter:
- et videoopptak på ca. 10 minutter som viser studentens nivå
- innlevert søknadsdokumentasjon
13. Klageadgang
13.1 Enkeltvedtak som er fattet med hjemmel i denne forskriften, kan påklages, jf. forvaltningsloven § 28 til § 32. Klagefristen er 3 uker fra den dagen resultatet av opptaket er offentliggjort, eller 3 uker etter eventuell mottatt begrunnelse.
13.2 Klager på enkeltvedtak i forbindelse med opptak til studium som ikke inngår i Samordna opptak, blir behandlet av Klagenemnda ved Universitetet i Stavanger, jf. lov om universiteter og høyskoler § 5-1.
13.3 Klage på formelle feil ved opptak behandles først av fakultetet. Dersom fakultetets opprinnelige vedtak opprettholdes, og søker velger å opprettholde klagen, vil klagen bli videresendt til universitetets klagenemnd. I henhold til Forvaltningslovens §28 og §29 kan vedtak påklages skriftlig innen 3 uker etter dato på mottatt brev. Klagen sendes til Universitetet i Stavanger.
Vedtatt av IR/IMD 9. desember 2008. Revidert og vedtatt av kvalitetsutvalget/Fakultet for utøvende kunstfag 7. desember 2018. Sist revidert og vedtatt av Studieporteføljeutvalget/Fakultet for utøvende kunstfag 15. oktober 2024.