Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2024-2025

2 Semestre

Grunnstudium

Undervisningsspråk

Har du norsk som andrespråk og vurderer å ta høyere utdanning i Norge? Norsk språk, kultur og samfunnskunnskap for internasjonale studenter, trinn 3 og 4 er et heltids årsstudium som har som mål å gjøre deg godt forberedt til høyere utdanning på norsk. Årsstudiet består av emnene HNO230 og HNO240.

Bestått skriftlig og muntlig eksamen fra emnet HNO230 gir grunnlag for inntak til studier ved universiteter og høgskoler i Norge. Målet med emnet HNO240 er å utvide kunnskaper og ferdigheter i norsk språk, litteratur, kultur og samfunn både reseptivt (lese og lytte) og produktivt (skrive og snakke) med meget god presisjon i allmenne og faglige sammenhenger. Emnet er på et høyt språklig nivå og vil gjøre deg ytterligere forberedt til å møte kravene i norsk høyere utdanning.

Emnet HNO240 stiller høye krav til egeninnsats og selvstendig arbeid og anbefales spesielt for studenter som har fått karakteren C eller bedre på eksamen i HNO230.

I dette årsstudiet inngår arbeidsformer som obligatorisk undervisning (75 %) i klasserom, digital språklab, forelesninger, gruppearbeid, museumsbesøk, muntlige studentpresentasjoner og skriftlige innleveringer.

For å bli tatt opp på dette årsstudiet må søkere dokumentere norskkunnskaper på B1-nivå skriftlig og muntlig. I høstemnet HNO230 har studentene cirka 12 undervisningstimer per uke i tillegg til obligatoriske arbeidsgrupper. I våremnet HNO240 har studentene cirka 6 undervisningstimer per uke fordelt på to ukedager. I begge emnene har studentene muntlige og skriftlige obligatoriske arbeidskrav. På emnet HNO240 skal studentene i tillegg skrive en lengre oppgave semesteroppgave.

Norsk språk, kultur og samfunnskunnskap for internasjonale studenter er norskopplæring som ikke gir ordinært opptak ved UiS. Programmet gir derfor ikke rett til utdanningsstøtte fra lånekassen.

Læringsutbytte

Se emnebeskrivelsene for informasjon om læringsutbytte på de respektive emnene.

Fagplan

Studiet er ettårig og består av emnene HNO230 Norsk språk, kultur og samfunnskunnskap for internasjonale studenter, trinn 3 (30 studiepoeng) og HNO240 Norsk språk, kultur og samfunnskunnskap for internasjonale studenter, trinn 4 (30 studiepoeng).

Hva kan du bli?

Etter fullført trinn 4-eksamen er målet at studentene skal kunne fungere meget godt språklig og kulturelt i norsk arbeids- og studieliv. De skal også kunne aktivt delta i norsk samfunns- og kulturliv.

Emneevaluering

Emnene i programmet blir evaluert minimum en gang i løpet av en treårsperiode. Evalueringen foregår ved bruk av elektroniske student undersøkelser.

Studieplan og emner

• Obligatoriske emner

• HNO230: Norsk språk, kultur og samfunnskunnskap for internasjonale studenter, trinn 3

Første år, semester 1

Norsk språk, kultur og samfunnskunnskap for internasjonale studenter, trinn 3 (HNO230)

Studiepoeng: 30

• HNO240: Norsk språk, kultur og samfunnskunnskap for internasjonale studenter, trinn 4

Første år, semester 2

Norsk språk, kultur og samfunnskunnskap for internasjonale studenter, trinn 4 (HNO240)

Studiepoeng: 30

Opptakskrav

Søkere må dekke krav om generell studiekompetanse, samt engelsk.

Krav til ferdigheter i norsk språk muntlig og skriftlig: B1. Dette kan dokumenteres med Norskprøven eller universitetseksamen.

Søknadsfrist: 1 mars

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

4036 Stavanger

Du kan alltid kontakte oss på opptak@uis.no