Studentombudet bistår studenter som trenger hjelp, råd og informasjon i spørsmål som omhandler studiesituasjonen.
51832985
Studentombudet holder til i 1. etg. i Arne Rettedals hus, like ved hovedinngangen.
Maren Anne Kvaløy er studentombud på UiS
Studentombudet er en uavhengig bistandsperson for studenter ved UiS. Studentombudet skal blant annet veilede, gi råd til og bistå studenter, samt påse at saker får en forsvarlig og korrekt behandling.
Studentombudet er upartisk, uformelt, uavhengig og konfidensielt. Det betyr at du kan komme til studentombudet med alle typer problemstillinger; spørsmål om opptak, eksamen, praksis, klagesaker, læringsmiljøspørsmål, fusksaker, skikkethetsaker og mye mer. Om studentombudet ikke kan hjelpe direkte, skal ombudet sørge for å gi deg informasjon om hvor du kan få hjelp.
Studentombudet er uavhengig og har taushetsplikt.
Bare spør!
Mitt navn er Maren Anne Kvaløy, og jeg er studentombud ved Universitetet i Stavanger.
Jeg er sosiolog, med hovedfag (master) i sosiologi fra Universitetet i Bergen. I graden min har jeg også juridisk grunnfag og sosialantropologi. I tillegg har jeg undervisningskompetanse gjennom PPU - lektorutdanning ved UiS, og har jobbet som lektor i rettslære ved Stavanger katedralskole. Min bakgrunn og erfaring har gitt meg nyttig kunnskap, kompetanse og ferdigheter i møte med deg som student og de problemstillingene du kan møte i din studiehverdag. Jeg kjenner universitetet godt, og har vært ansatt her siden 2005.
Om du er helt ny student ved UiS eller har vært student her i flere år, kan møte med en stor og komplisert utdanningsinstitusjon som UiS være utfordrende og by på nye og uvante problemstillinger.
Du er hjertlig velkommen til å kontakte studentombudet med små og store problemstillinger som dukker opp i din studiehverdag. Jeg vil gi råd og veiledning etter beste evne uansett hva saken handler om.
Kontaktinformasjon:
- studentombudet@uis.no
- tlf: 51832985
- Kontor: 1. etg. Arne Rettedals hus, v-107a
Ta gjerne kontakt!
Studentombudets verdier
Uavhengighet - Nøytralitet og upartiskhet - Konfidensialitet - Uformell
Studentombudet ved UiS har eksistert siden 2015. Som nytt studentombud høsten 2018 har jeg valgt verdier for ombudet, basert på andre nasjonale og internasjonale studentombuds verider, og på en vurdering av hva jeg anser som viktig for studenten i møte med studentombudet.
Studentombudets verdier i arbeidet for og med studenter ved UiS er derfor:
Studentombudets mandat
Styret vedtok i styremøtet 26. november 2014 å opprette et studentombud. Styret vedtok studentombudets mandat med virkning fra 1. januar 2015. Nytt oppdatert mandat er utvidet til også å gjelder doktorgradsstudenter, gjeldende fra 1.1.2020.
Organisatorisk plassering vedtatt av rektor etter drøftinger i sentralt hovedavtaleutvalg 2.12.2019. Mandat er vedtatt av universitetsstyret 26.11.2014 med virkning fra 1.1.2015. Ansvarsområde er fra 1.1.2020 utvidet til også å gjelde doktorgradsstudenter.
Organisatorisk plassering:
1. Studentombudet er organisatorisk plassert i rektors stab med kontorsjef som nærmeste overordnede.
2. Studentombudet rapporterer direkte til styret gjennom årsrapporten.
Mandat
1. Studentombudet skal være en frittstående instans som ikke er underlagt noen instruksjonsmyndighet.
2. Studentombudet skal være en uavhengig bistandsperson som skal bistå og rådgi studenter i saker knyttet til studiesituasjonen. Med studenter menes alle registrerte studenter ved universitetet, inklusiv doktorgradsstudenter.
3. Studentombudet skal bidra til at saker løses på lavest mulig nivå, men skal ikke være et klageorgan med vedtaksmyndighet. Studentombudet kan i utgangspunktet ta alle sakstyper som angår studentene, men tar ikke stilling til faglige spørsmål. Studentombudet skal heller ikke bistå i saker som gjelder klage på karakterer, men kan gi studentene informasjon om klagefrister og rettigheter ved klage. Dersom studentombudet ikke selv kan behandle en sak, skal ombudet henvise studenten videre til rett instans.
4. Studentombudet kan ikke omgjøre eller oppheve vedtak som er fattet av de faste beslutningsorganer ved universitetet.
5. Både studenter og ansatte skal kunne varsle studentombudet om kritikkverdige forhold som berører studentenes situasjon. Det skal kunne varsles konfidensielt dersom det bes om det. Dersom det varsles konfidensielt, gjør studentombudet oppmerksom på at det vil være begrenset i hvilken grad saken kan forfølges.
6. Studentombudet skal påse at saker får en forsvarlig og korrekt behandling og at studentenes rettigheter og vanlige saksbehandlingsregler blir ivaretatt.
7. Studentombudet har anledning til å fremme saker direkte til styret eller andre organ med beslutningsmyndighet ved universitetet om nødvendig. Studentombudet har imidlertid ikke møteplikt i noe organ ved universitetet annet enn styret dersom styret i enkeltsaker selv skulle bestemme dette. Studentombudet kan ta saker opp direkte med fakultetets ledelse. Studentombudet kan også melde saker inn for HR-avdelingen dersom det finnes nødvendig.
8. Studentombudet skal fritt kunne ta opp saker på eget initiativ og har rett til å avgi høringsuttalelser i alle saker som behandles på alle nivå, og som direkte eller indirekte berører studentene. Studentombudet skal fritt kunne avgi en uttalelse dersom ombudet finner det nødvendig.
9. Studentombudet skal på eget initiativ kunne iverksette og foreta undersøkelser og rimelighets-vurderinger i forbindelse med behandling av studentsaker og andre forhold som gjelder studentene på både konkret og generelt grunnlag.
10. Studentombudet har myndighet til å innkalle til løsningsfokuserte møter mellom berørte parter.
11. Studentombudet kan synliggjøre og foreslå tiltak det finner nødvendig.
12. Studentombudet skal informere om ombudets rolle og gi opplæring til studenttillitsvalgte.
13. Verken studenter eller noe organ ved universitetet har innsynsrett i studentombudets saker.
14. Studentombudet har tilgang til Felles studentsystem, utover dette har ombudet bare innsyn i student-opplysninger eller saksdokumenter i den grad studenten det gjelder har gitt samtykke til innsyn. Studentombudet har taushetsplikt etter Forvaltningsloven § 13. (endret den 30.04.15, RF16/15).
15. Ombudet skal selv fritt kunne avgjøre hvilke saker det vil ta, men hovedområdet skal være saker som angår studentenes studiesituasjon. Studentombudets avgjørelse om å avvise en sak kan ikke påklages. Avgjørelsen skal likevel begrunnes.
16. Det er kun universitetsstyret som kan treffe beslutning om eventuell nedleggelse eller innskrenking av studentombudets mandat.
Rapporter
Studentombudet rapporterer årlig til styret ved UiS.
Her finner du studentombudets årsrapporter. Årsrapportene følger studieåret, fra 1. august til 31. juli neste år. Rapporten legges frem for styret i desember.
Studiehverdagen
Selv om studietiden for mange er en fantastisk tid, kan den by på små og store utfordringer.
Å være student ved Universitetet i Stavanger er forhåpentligvis en fin, arbeidssom, sosial og ikke minst lærerik tid for deg som student. Likevel kan møtet med en stor utdanningsinstitusjon by på utfordringer.
Hvilke rettigheter har du som student? Opplever du mobbing eller trakassering? Er det dårlig inneklima på lesesalen? Har du fått et brev fra universitetet du ikke skjønner innholdet i? Kan UiS gjøre feil i studentbehandlingssaker? Er du skikket til å bli lærer eller sykepleier? Kan du klage på et vedtak?
Det er mange spørsmål og problemstilinger du kan møte ved et universitetet. Derfor har UiS et studentombud som skal bistå deg og veilede deg dersom du møter utfordringer. På disse nettsidene finner du forhåpentligvis mye informasjon om ulike tema knyttet til din studiesituasjon. Se i menyen på nettsiden, og filtrer på "student". Om du ikke finner det du leter etter, så ikke nøl med å ringe, sende mail eller besøke studentombudet!
Eksamen
Vet du om rettighetene og pliktene du som student har i forbindelse med eksamen? Blant annet hva du kan klage på ved en eksamen, hvordan du klager, eller hvor lang tid det kan gå før du skal få svar på begrunnelse for sensur.
Borte fra eksamen
Borte fra eksamen? Studenter som er tatt opp til et studieprogram ved UiS har rett til å fremstille seg for prøving. Men noen ganger skjer det uforutsette ting som gjør at man ikke får møtt på eksamen. Da er det viktig å kjenne sine rettigheter.
Jeg vil klage på eksamen
Studentombudet får mange spørsmål fra studenter som av ulike grunner ikke er fornøyd med eksamensresultatet eller måten eksamen har foregått på. Her er derfor en oversikt over ofte stilte spørsmål om eksamensklage og svaret på dem: