Eksplitt undervisning i leseforståelse på 3.-10. trinn (VEU200)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

VEU200

Versjon

1

Vekting (stp)

2.5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Innhold

Dette emnet vil gi deg som student konkrete verktøy for å støtte elevers utvikling av leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen. I Kunnskapsløftet (LK20) beskrives ulike leseforståelsesprosesser som en leser må engasjere seg i for å skape helhetlig mening i tekst. Eksempler på slike leseforståelsesprosesser er å kunne finne og kombinere informasjon fra flere steder i teksten, sammenholde og tolke informasjon, samt å reflektere over og vurdere tekster ved å forholde seg kritisk og selvstendig til både form og innhold. Å mestre disse prosessene er viktig for elevenes leseforståelse i alle fag. I dette emnet lærer du å identifisere leseprosesser som kreves i en gitt oppgave. Deretter retter vi oppmerksomheten mot hvordan du kan støtte elevenes leseforståelse gjennom eksplisitt undervisning. En slik undervisning følger tre steg: Først hvordan du kan modellere og tegne og forklare i tekst, via at elevene øver seg i grupper med høy lærerstøtte, til hvordan du kan lede en samtale der du involverer elevene aktivt i en felles forståelse av hvordan du må tenke for å forstå teksten.

Læringsutbytte

Læringsutbytte (Læringsutbytte studentene forventes å ha tilegnet seg ved fullført emne beskrevet i form av kunnskaper og/eller ferdigheter og/eller generell kompetanse):

Kunnskaper:

  • Har inngående forskningsbasert kunnskap om hva god leseforståelse innebærer.
  • Har avansert forskningsbasert kunnskap om eksplisitt undervisning i leseforståelse.

Ferdigheter:

  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og anvende disse i faglige diskusjoner.
  • Kan analysere og identifisere hvilke leseforståelsesprosesser elevene må mestre for å forstå en tekst.
  • Kan omsette og anvende kunnskap om eksplisitt undervisning i leseforståelse for å støtte elevenes utvikling av leseferdigheter i samtale om tekster.

Generell kompetanse:

  • Kan kommunisere faglige problemstillinger knyttet til egen leseundervisningspraksis i lys av teori og forskning.
  • Kan bidra til nytenkning om leseundervisning.

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å prøve ut i praksis.

Eksamen / vurdering

Muntlig digital presentasjon av erfaringer og refleksjoner fra utprøving med egne elever. 10 minutter presentasjon og ca. 5 minutters samtale. Vurderingsuttrykk (B/IB eller A-F): Bestått/Ikke bestått

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Marit Aasen

Åpent for

Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto