Relasjoner, lek og læring 1 (SFP202)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

SFP202

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

 Gjennom dette emnet får studentene kjennskap til teorier og forskning som omhandler barns utvikling, lek og læring. Emnet handler om sammenhengene mellom samspillsmiljø, relasjonskvalitet og barns leke- og læringsmiljø, gjennom hele skoledagen. Ulike perspektiver rundt relasjonsbygging og utvikling av sosial kompetanse blir berørt og studentene får kunnskap om hvordan personalets deltakelse og veiledning i lek kan støtte opp om barnas trivsel, lyst til å leke, lære, utforske og mestre. Emnet setter søkelys på barns rett til medvirkning og deltakelse i et omsorgsfullt og inkluderende miljø. Emnet vil gjennomgående handle om evne til å lede barn og barnegrupper, håndtering av utfordrende atferd og samarbeid med barnas hjem.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av   

Kunnskap  

Studenten  

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek og læring   
  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning på samspill og relasjoner 
  • har kunnskap om leken som fenomen i barndommen, og ulike måter leken inngår i barns læring, jevnalderrelasjoner og forståelse av omgivelsene 
  • har kunnskap om barns rett til medvirkning og deltakelse i et inkluderende miljø  
  • har kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk 

Ferdigheter

Studenten  

  • kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av omsorg, sensitivitet innlevelse og anerkjennelse  
  • kan framstå som en bevisst rollemodell for barn, og i samarbeid med medarbeidere og foresatte  
  • kan tilrettelegge samspillsmiljøet en slik måte at det inkluderer barns interesser, deltakelse og rett til medvirkning  
  • kan planlegge og legge til rette for allsidige leke- og læringsopplevelser, samt reflektere over eget arbeid i lys av rammeplan for SFO, teori og forskning  
  • kan lede barnegrupper og møte barns undring og skapende uttrykk med engasjement og anerkjennelse

Generell kompetanse

Studenten  

  • kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis.   
  • kan legge til rette for, støtte og inspirere til et mangfold av leke- og læringsaktiviteter.  
  • kan anerkjenne og vise respekt for alle barn uansett bakgrunn, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet  
  • kan vise faglig innsikt i og etisk refleksjon i sammenheng med eget arbeid og i møte med tema som barns rett til medvirkning, livsmestring og bærekraft  

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer

2500-3000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonslogg, Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske og digitale samlinger
  • Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent.  
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.  

Arbeidskrav

  • Refleksjonslogg 400-600 ord

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Faglærer:

Ragnhild Lenes

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Praksiskoordinator:

Eli Marie Hoftun Kvæstad

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.

Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.

Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto