Kunstnerisk kontekst I (MUK601JA)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MUK601JA
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir studenten verktøy og kunnskap til å bygge opp sin kunstneriske identitet, og kompetanse innen sitt fagfelt. Avhengig av innretning kan emnet inneholde både praktiske (utøvende/skapende) og teoretiske komponenter. Emnet støtter opp under masterprosjektet ved å gi praksisinnsikt og impulser for egen kunstnerisk utvikling.
De praktiske komponentene kan foregå i samarbeid med eksterne og interne ensembler og aktører. Aktuelle samarbeidspartnere her er for eksempel Stavanger Symfoniorkester (SSO), Stavanger konserthus, Stavanger jazzforum, MaiJazz, TOU, RIMI/IMIR SceneKunst, Regional Arena for Samtidsdans (RAS), DansiS, KRA-Kunst, Rom, Arbeid, STAR, Sandnes kulturhus, Vestnorsk jazzsenter, Opera Rogaland, Sandnes symfoniorkester, Elefantteateret, Norsk Jazzforum, Komponistforeningen, nyMusikks komponistgruppe (NMK), Forsvarets Musikk. Interne som eksterne mesterklasser og veiledning av besøkende artister vil også kunne inngå i emnet.
Emnet tilbys i 4 innretninger: samtidsdans, jazz/improvisasjon, klassisk og dirigering.
Jazz/Improvisasjon:
Innholdet tilbys både i jevnlige seminarer (kombinasjon av forelesning, presentasjon, workshop), samt gjennom deltakelse i ensembleprosjekter. Så sant det lar seg gjøre i forhold til instrumentsammensetning etableres det et masterensemble under veiledelse, med konsert i slutten av året (eventuelt lages det alternative tilbud). Innholdet skal spesifikt gi praksisinnsikt (kunnskap, ideer, teknikker) til hjelp for utviklingen av masterprosjektet, og vil derfor tilpasses årlig etter studentenes behov.
Eksempler på tematikker er:
- Improvisasjonsmetodikk: Målet er å gi studentene innsikt i avansert improvisasjonsmetodikk, med en stilistisk bredde som både trekker linjer fra historisk praksis, samt ser til dagens trender og utvikling.
- Utøverkunnskap: Målet er å gi studentene dypere innsikt i stiltrekk relatert til sentrale stilskapere i jazztradisjonen eller andre gehørgenerte og improvisatoriske musikktradisjoner og at de skal kunne bruke denne kunnskapen kreativt i egen musikalsk praksis.
- Arrangering og Komponering. Målet er å gi studentene dypere innsikt i varierte komposisjonsteknikker samt orkestrering, stemmeføring, blokkharmonisering og form, relatert til studentene sine masterprosjekter og ensembler.
- Dramaturgi i improvisert musikk. Målet er å gi studentene innsikt i musikkdramaturgiske drivkrefter knyttet til ulike historiske og samtidige fremføringspraksiser og hvordan bevisstgjøring av disse kan bidra til et forbedret musikalsk fremføringsresultat. Innholdet tilbys både i jevnlige seminarer (Kombinasjon av forelesning, presentasjon, workshop), samt gjennom deltakelse i ensembleprosjekter.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- ha god kunnskap innenfor sitt fagområde.
Ferdigheter
- realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner med et tydelig personlig uttrykk.
- kunne arbeide selvstendig med metoder og teknikker relevant for fagområdet.
Generell kompetanse
- kunne jobbe med en stor grad av tilpasningsdyktighet til fagfeltet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappevurdering. Det skal settes én karakter på grunnlag av en individuell totalvurdering av studentens innsats og faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.