Masterfordypning I (MUK501)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MUK501
Versjon
1
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Innholdet til emnene Masterfordypning I, II og III er sentrert om studentens individuelle arbeid og egenutvikling som kunstner. Det egendefinerte masterprosjekt som er knyttet til utøvende og/eller skapende kunstnerisk praksis utgjør kjernen i masterstudiet. Masterprosjektet skal være et selvstendig, kritisk og utforskende arbeid med et tydelig fokus.
Masterprosjektet vil ha sitt særpreg avhengig av fagområde, det vil si klassisk musikk (inkl. dirigering), jazz/improvisasjon eller samtidsdans. Det kan være knyttet til et tema, en stilistisk retning, en sjanger, et repertoarområde, en historisk epoke, samtidige kontekster, ulike tradisjoner, formidlings- og uttrykksformer, praksisfokusert arbeid, en fordypning i en oppføringspraktisk problemstilling, eller et teoretisk perspektiv.
En viktig del av arbeidet vil være knyttet til videre utvikling av studentens kunstneriske uttrykksevne, håndverksmessige ferdigheter og formidlingsferdigheter. I tillegg vil det være viktig å plassere det utøvende/skapende arbeidet med og i relevant teoretisk rammeverk. Her vil emnene Kunstfaglig teori og metode og Samfunn og formidling støtte opp under masterprosjektet. Form og innhold av sluttresultatet vil variere avhengig av prosjektets egenart, men må inneholde en kombinasjon av kunstnerisk uttrykk og refleksjon. Studenten oppfordres også til å sette sitt fordypningsprosjekt i et internasjonalt perspektiv.
Felles aktiviteter i emnet vil være organisert i form av fagspesifikke seminarer og tverrfaglige masterfora, der studentene deler kunstneriske arbeid/delresultater og responderer på hverandres presentasjoner. Studentene deltar også på fakultetets kunstfaglige forskerforum, der faglærere presenterer sine forsknings- og KU-prosjekter.
I Masterfordypning I initieres og utvikles studentens masterprosjekt. En foreløpig prosjektbeskrivelse danner en del av opptaksgrunnlaget for masterstudiet. Prosjektbeskrivelsen videreutvikles og revideres i løpet av studiets første semester og presenteres i masterforum i januar. Emnet avsluttes med en midtveispresentasjon av prosjektet.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- ha god kunnskap om kunstneriske innfallsvinkler, metode, teknikker og teori tilknyttet valgt tematikk/område.
- ha god kunnskap om det fagfeltet en plasserer sitt prosjekt i.
Ferdigheter
- bruke relevante metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte.
- kunne gjennomføre kunstneriske prosjekter, realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner med et tydelig personlig uttrykk.
Generell kompetanse
- planlegge, gjennomføre og evaluere et selvstendig, avgrenset fordypningsprosjekt under veiledning.
- demonstrere formidlingsferdigheter, refleksjon og nyskaping og et selvstendig og modent kunstnerisk uttrykk på høyt nivå.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praktisk muntlig presentasjon | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Midtveisevaluering: Presentasjon av delresultater av masterprosjektet i en kombinasjon av kunstnerisk uttrykk og refleksjon over prosess og innhold. Format/lengde for det enkelte prosjektet fastsettes i samråd med veilederteamet og mastergradsutvalget. Innhold skal avspeile det nivå, dybde og vanskelighetsgrad som kreves etter 1. året av et masterstudium. Prosjektbeskrivelsen skal foreligge for sensoratet. Presentasjonen etterfølges av en samtale med sensoratet der kandidaten får anledning til å svare på spørsmål, utdype aspekter ved arbeidet og får tilbakemeldinger for det videre arbeidet. Sensoratet vurderer arbeidets nivå både ut ifra den kunstneriske kvaliteten og studentens refleksjonsevne. Bestått/ikke bestått.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Revidert prosjektbeskrivelse, som leveres inn for godkjenning ved slutten av 1. semester av studiet og godkjennes av veilederteamet og mastergradsutvalget. Prosjektbeskrivelsen skal være basert på mal for masterprosjekt, og inneholde en foreløpig tittel på prosjektet, en beskrivelse av temaet som er valgt, arbeidsmetoder, fremdriftsplan og dokumentasjonsform. Prosjektbeskrivelsen kan endres underveis i studiet, men store endringer skal godkjennes av veilederteamet og mastergradsutvalget.
Godkjent fremmøte og deltakelse på undervisningsaktiviteter fastsettes i samråd mellom student, veilederteamet og mastergradsutvalg i begynnelsen av studieåret og er for øvrig i samsvar med forskriften om krav til fremmøte ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK). Godkjente framdriftsrapporter for begge semestre med dokumentasjon av gjennomført veiledning og undervisning og lenke til opptak av gjennomførte presentasjoner/kunstneriske arbeidsprøver.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Lena Crosby HaugEmneansvarlig:
Olaf EggestadStudiekoordinator:
Anne Siri NorlandArbeidsformer
Hoveddelen av emnene Masterfordypning I-III er studentens selvstendige planlegging og gjennomføring av det kunstneriske masterprosjektet.
Uavhengig av kunstform og sjanger skal prosjektet følges opp med veiledning. For hver enkel student oppnevnes det et veilederteam som normalt består av en hovedveileder og en eller flere biveiledere. Det kan inkludere instrumentallærere eller andre kunstneriske veiledere og teoretiske veiledere, alt etter masterprosjektets egenart. For musikkstudenter kan det i tillegg inngå en akkompagnatør i veilederteamet der det er relevant. I særtilfeller kan veilederteamet suppleres med en ekstern veileder. Ved studiestart lages det en veiledningsavtale mellom studenten, veilederne og Fakultet for utøvende kunstfag. Den spesifiserer hvordan veiledningsressursen fordeles mellom veilederne, og på hvilken måte hver veileder skal bistå med masterprosjektet. Ved endringer i prosjektet som påvirker veiledernes rolle skal veiledningsavtalen revideres.
I tillegg til én-til-én-undervisning/veiledning kan gruppeundervisning og fagspesifikke seminarer inngå i emnet der det er naturlig i forhold til prosjektets egenart.
En del av undervisningen skal foregå i form av masterfora, der studentene presenterer prosjektene sine for hverandre, og i kunstfaglig forskerforum, der faglærerne presenterer sine forsknings- og KU-prosjekter. Deltakelse på og presentasjoner ved ulike fagfora og forskningsnettverk kan også inngå.
Studenten er selv ansvarlig for progresjon i masterprosjektet og må gjøre jevnlige avtaler med og levere materiale til veilederteamet (arbeidsprøver, innspillinger, noter, skriftlig arbeid, etc.), slik at progresjonen opprettholdes. Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.
Undervisningsspråk
Skandinaviske språk, engelsk