Metodologi og forskningsdesign (MHV110)
Emnet gir en introduksjon i ulike vitenskapsteoretiske grunnlag og de grunnleggende teoretiske trekkene ved naturvitenskapelig (positivistisk) og humanvitenskapelig (hermeneutisk) forskningstradisjon. Emnet belyser ulike metodologiske og epistemologiske tilnærminger og deres innvirkning på og begrunnelser for ulike forskningsdesign. Det gis oversikt over ulike kvantitative beskrivende og eksperimentelle design; og kvalitative metodologier innen helsevitenskap, som fenomenologi, hermeneutikk, grounded theory, etnografi og kritisk teori. Videre belyses kvalitetskriterier, som validitet, pålitelighet og troverdighet ved forskning, og grunnleggende forskningsetiske prinsipper. Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha inngående kunnskap om, og kunne ta selvstendige valg når det gjelder utforming av forskningsdesign basert på vitenskapsteoretiske, metodologiske og grunnleggende etiske prinsipper, og kvalitetskriterier innen helsevitenskapelig forskning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MHV110
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om sentrale begrep og teorier innen naturvitenskapelig og humanvitenskapelig epistemologi og forskningstradisjon
- har avansert kunnskap om ulike metodologier og design innen kvantitativ og kvalitativ forskning, inkludert kunnskapsoppsummeringer
- har inngående kunnskap om kvalitetskriterier og forskningsetiske prinsipper
- har kunnskap om bruk av vitenskapsteori og forskningsdesign for utvikling av helsevitenskapelig praksis i helse-, velferds- og omsorgstjenester
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan anvende vitenskapelig terminologi for å beskrive valgt forskningstradisjon og metodologiske og epistemologiske utgangspunkter for forskning
- kan identifisere og kritisk vurdere ulike design og metoder benyttet i publisert forskning, samt bruke kunnskapen til å planlegge et forskningsprosjekt, forklare og vurdere forskning gjennom kvalitetskriterier og grunnleggende etiske prinsipper
- kan føre en dialog om forskning og vurdere forskningens relevans for vitenskapsdisiplinen og implikasjoner relatert til evidensbasert praksis i helse-, velferds- og omsorgstjenester og fra et samfunnsperspektiv
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan planlegge og ta selvstendige valg når det gjelder utforming av forskningsdesign
- kan forstå og kritisk vurdere vitenskapelige artikler og beskrive forskningsdesign innen et avgrenset forskningsprosjekt
- kan vurdere kvaliteten på forskning ut fra kvalitetskriterier og forskningsetiske prinsipper og krav
- kan vurdere relevansen ulike vitenskapelige grunnlag og forskningsdesign har for helsevitenskapelig forskning og utvikling av praksis i helse-, velferds- og omsorgstjenester
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Hjemmeeksamen skal være på 3000 ord (+/- 10%).
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Camilla Ann-Louise KoskinenStudieprogramleder:
Kristin AkerjordetArbeidsformer
Arbeidsformer vil omfatte forelesning, individuelle arbeid og gruppearbeid.
Det vil bli lagt vekt på selvstudier.