Masteroppgave i helsesykepleie (MHEMAS)
Masteroppgaven i helsesykepleie er et individuelt selvstendig vitenskapelig arbeid, enten i form av en monografi eller i artikkelformat. Sammen med prosjektplan representerer masteroppgaven studentens særlige fordypning i studiet. Gjennom arbeidet med oppgaven skal studentene føre videre den kompetanse som de har tilegnet seg gjennom de øvrige delene i studiet og videreutvikle denne på et teoretisk eller empirisk grunnlag.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MHEMAS
Versjon
2
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kompetanse om kliniske studier som forskningsmetode
- har inngående kunnskap om en valgt problemstilling innen helsesykepleiers fagområde
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan selvstendig anvende, analysere og fortolke relevante teorier og metoder
- kan gjennomføre et avgrenset vitenskapelig arbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer under veiledning
- kan identifisere aktuelle forskningsområder, og bidra til utvikling av ny kunnskap innen sitt fagområde
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å innhente relevant forskningsbasert kunnskap og kritisk vurdere kvalitet, resultater og konklusjon og vurdere overførbarhet og implikasjoner for helsesykepleie praksis
Generell kompetanse
Kandidaten:
- viser forståelse for sentrale forskningsprinsipper
- kan formulere relevant(e) problemstilling(er) for eget forskningsprosjekt på bakgrunn av litteraturgjennomgang
- kan kritisk vurdere og anvende relevant litteratur som bakgrunn for et valgt tema
- kan kritisk vurdere valg av forskningsmetodisk tilnærming
- viser evne til systematisk og kritisk analyse av problemstillinger og datagrunnlag
- kan anvende etiske prinsipper og teorier i alle deler av forskningsprosessen
- kan beherske vitenskapelig språk og formidle forskningsresultater
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen helsesykepleie
- kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere, og beslutningstakere lokalt, nasjonalt og globalt
Forkunnskapskrav
Prosjektplan for masteroppgave (MHEPRO) skal være godkjent før oppstart av arbeidet med masteroppgaven.
Vilkår for å få sensurert masteroppgaven er at alle forutgående emner må være bestått og godkjent deltakelse på obligatoriske seminarer før masteroppgaven kan vurderes.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Masteroppgaven kan enten være et individuelt arbeid eller gjennomføres i par. For utdypende informasjon, se fakultetets Veileder til masteroppgave.Oppgaven kan utformes som en monografi eller i artikkelformat. En monografisk avhandling skal være på 17.500 ord. (+/- 10%). Velges artikkelform skal oppgaven omfatte minimum én artikkel som tilfredsstiller kravene til publisering i anerkjent og relevant vitenskapelig tidsskrift. Artikkelen skal være klar for oversending til det aktuelle tidsskriftet. I tillegg skal det skrives en kappe som utdyper det empiriske grunnlag, metodologiske og forskningsetiske overveielser, samt teoretiske begrunnelser som ligger til grunn for artikkelen. Dersom artikkelen velges å publiseres skal veileder tilbys å være medforfatter. Artikkelen skal ha en ramme på 5000 ord (+/ - 10 %), mens kappen skal ha en ramme på 7.500 ord (+ /- 10%). (Rammen på 5000 ord for artikkelen kan eventuelt fravikes dersom det aktuelle tidsskriftet har andre begrensninger).Før avsluttet studie skal studenten gi en presentasjon av arbeidet sitt. Karakter i emnet settes på bakgrunn av masteroppgaven. For å få karakter i emnet må masteroppgaven være levert og muntlig presentasjon av arbeidet gjennomført.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Minst 75% tilstedeværelse på oppgaveseminarer. Ved ikke innfridd nærværsplikt vil fakultetet tilby et ekstraordinært seminar.
- Framlegg og opponering ved oppgaveseminar.