Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon (MHE250)

Dette emnet gir en fordypning i helseledelse for helsesykepleie. Forskjellige sentrale ledelsesteorier, fagutvikling og tjenesteforbedring for helsefremming og pasientsikkerhet i helsesykepleietjenesten inngår. Metoder for selvivaretakelse og veiledning av helsesykepleieres arbeid inngår også som del av emnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

MHE250

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før høsten 2025

Innhold

Emnet gir innføring i sentrale ledelsesteorier, fagutvikling, innovasjon og tjenesteforbedring i helsesykepleietjenesten. Det er fokus på planlegging, administrasjon, ledelse og utvikling av tjenesteområdet, herunder tverrfaglig samarbeid i tjenesten. Videre har emnet fokus på helsestasjon- og skolehelsetjenesten i en digital og global sammenheng. Kvalitetsforbedringsarbeid og pasientsikkerhet, inklusiv dokumentasjon og meldeplikt er del av emnet. Emnet har i tillegg fokus på selvivaretakelse og veiledning av helsesykepleiers arbeid.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • Har inngående kunnskap om teorier og metoder knyttet til ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring innenfor fagområdet
  • Har avansert kunnskap om bruk av teknologi i helsesektoren herunder relevante digitale løsninger og arbeidsprosesser

Ferdigheter

Kandidaten:

  • Kan planlegge, administrere, lede og utvikle helsesykepleierens arbeid i overensstemmelse med lover, forskrifter og rammebetingelser
  • Kan arbeide systematisk med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet, herunder dokumentasjons- og meldeplikt
  • Kan på en etisk og faglig forsvarlig måte, anvende digitale arenaer til å veilede og samhandle med barn, unge og familie/omsorgsgivere

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • Kan bidra til utvikling og innovasjon i helsesykepleiers arbeid
  • Kan analysere helsesykepleiers arbeid i et globalt perspektiv
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede eget arbeid, analysere egen kompetanse og har innsikt i andre profesjoners kompetanse, samt andre etater og sektorers tjenestetilbud
  • Kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og har evne til å søke veiledning

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
MHE130 Helsesykepleiers arbeidsmetoder
MHE001 Samliv, seksualitet og prevensjon
  • MHE130_1 Helsesykepleiers arbeidsmetoder eller
  • MHE001 Samliv, seksualitet og prevensjon

Ved dokumentert rekvisisjonsrett i Helsepersonellregisteretvurderes forkunnskapskrav som innfridd.

Anbefalte forkunnskaper

MHE100 Helsesykepleiens fagområde og verdigrunnlag, MHE110 Grunnlagsforståelse og rammebetingelser, MHE120 Barn og unges helse og utvikling, MHE121 Barn og unge og deres omsorgsgivere Skolehelsetjeneste

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Semesteroppgave i gruppe 1/1 Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuelt skriftlig arbeidskrav

2 dagers observasjonsperiode på helsestasjon

Godkjent 2 fagnotat/refleksjonsnotat

Godkjent Obligatorisk deltakelse i seminar med muntlig presentasjon

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Bente Kristin Høgmo

Studieprogramleder:

Allaug Ulevåg Oksum

Emneansvarlig:

Marit Alstveit

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger, deltakende observasjon av helsesykepleieres ledelse i praksis, individuelt arbeid og seminar.

Åpent for

Helsesykepleie - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto