Relasjonskompetanse, etikk og barnevernfaglige vurderinger (MBA203)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MBA203
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående relasjonskunnskap om relasjonenes betydning for barnevernsarbeid og for samarbeid med barn, foreldre og samarbeidspartnere
- avansert kunnskap om hvordan ulike perspektiver på barn og barns utvikling kan ha betydning for barn, unge og familiers mulighet for medvirkning og deltakelse.
- anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjon i utfordrende og konfliktfylte samhandlingssituasjoner.
- inngående kunnskap om tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid i arbeid med barn og familier i utsatte livssituasjoner.
- avansert kunnskap om tilnærminger for barnevernfaglige vurderinger.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- analysere og reflektere kritisk over begrepet barnets beste, og anvende kunnskap på måter som fremmer gode relasjoner til det beste for barnet
- analysere og forholde seg kritisk til hva som virker inn på relasjoner vi inngår i, og hvordan en selv påvirker relasjonell samhandling
- anvende kunnskap om tverrfaglig samarbeid og kan koordinere samarbeidsrelasjoner på måter som ivaretar faglig forsvarlighet, og bidrar til et helhetlig og godt koordinerte hjelpetilbud for barn, unge og deres familier.
- analysere, kommunisere og samarbeide med barn og familier i livssituasjoner preget av kompleksitet, konflikt og kriser.
- formidle faglige vurderinger av barns omsorgssituasjon og redegjøre for faglig skjønnsutøvelse til barn og foreldre både muntlig og skriftlig.
- anvende kunnskap og analytiske ferdigheter i miljøterapeutisk tilnærming til barn og unge.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan anvende kunnskap på måter som fremmer gode samarbeidsrelasjoner til barnets beste og barns medvirkning - i møte med barn, foreldre, fosterforeldre og andre samarbeidspartnere.
- kan utøve etisk dømmekraft i barnevernsarbeid og foreta analyser av egen rolle i relasjonell samhandling.
- har avansert forståelse for sammenhengen mellom relasjonsarbeid, endringsarbeid og vurderinger i barnevernfaglig praksis.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Kriterier og format for de ulike eksamensdelene i mappen angis nærmere av emneansvarlig på Canvas.Dersom studenten ikke består eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenter med bestått praksis må ikke ta praksis på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Marte Tonning OtterleiArbeidsformer
Forelesninger i plenum og refleksjon i grupper. Det vektlegges og tilrettelegges for studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet i grupper og i rollespill og/eller i praktiske situasjoner.