Generell kjemi u/ laboratorieøvelser (KJE155)

Målet for emnet er å gi studentene grunnleggende kunnskaper i kjemi.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

KJE155

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet inkluderer reaksjoner i vandige løsninger (redoks-, utfellings- og nøytraliseringsreaksjoner), termodynamikk, syrer og baser, egenskaper til løsninger (løselighet og osmose), syre-base titreringer, faktorer som påvirker løselighet, buffere, kjemisk kinetikk og elektrokjemi.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført Generell kjemi u/ laboratorieøvinger skal studentene kunne:

  • klassifisere reaksjoner i vandig oppløsning i nøytraliseringsreaksjoner, utfellingsreaksjoner og redoksreaksjoner.
  • definere entalpiendring og forklare hvordan den kan måles i en kaffekoppkalorimeter og hvordan vi anvender termodynamikkens første lov i slike målinger.
  • forklare når en reaksjon har nådd sin kjemiske likevekt og gjenkjenne rollen til kjemisk likevekt i La Châtelier-prinsippet.
  • forklare forskjellen mellom en spontan og ikke-spontan reaksjon og hvordan man kan bruke reaksjonsfri energi eller reaksjonskvotienten til å avgjøre om en reaksjon skjer spontant eller ikke.
  • definere endring i entropi og gjenkjenne hvordan den brukes i termodynamikkens andre lov for å avgjøre om en prosess er spontan eller ikke-spontan.
  • definere en løsning og gjenkjenne parametrene som påvirker løseligheten av et løsemiddel i et løsningsmiddel.
  • definere osmose og forklare rollen til entropiendring i en slik fysisk egenskap til en løsning.
  • beskrive forskjellen mellom en galvanisk celle og en elektrolysecelle og forklare redoksreaksjonenes rolle i slike celler.
  • bruke Nernst-ligningen til å beregne cellepotensialet.
  • forklare korrosjonsprosessen og gi eksempler på hvordan gjenstander kan beskyttes mot korrosjon.
  • definere en base og syre ved hjelp av henholdsvis Brønsted-Lowry og Arrhenius syre-base teori, og å definere pH. Studentene skal kunne bruke syre- og basedefinisjonene for å beregne pH i en løsning.
  • definere en buffer og kunne forklare hvorfor pH-verdien bare endres lite når en liten mengde sterk syre eller base tilsettes.
  • gi eksempler på parametere som påvirker reaksjonshastigheten.
  • Forklare forskjellen mellom første og andre ordens reaksjoner.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Kjemi 1 og 2 fra videregående skole

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 3 Timer Bokstavkarakterer Tabell- og formelsamling, Valgfri kalkulator ,

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Emil Lindback

Arbeidsformer

To forelesninger og en øvingstime per uke.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Generell kjemi (KJE150_1) 5

Åpent for

Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto