Masteroppgave Executive MBA (E-MBA300)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

E-MBA300

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Veiledning:

Fagstaben vil være behjelpelig med forslag til masteroppgaver, samt veiledere og eventuelt andre kontaktpersoner. Studenten må selv aktivt finne frem til og formulere problemstillinger, gjerne relatert til egen arbeidsplass eller bransje i samråd med veileder. Det er viktig både for student og veileder at man etablerer et godt samarbeid under gjennomføringen av oppgaven.

Veiledningen gjennomføres i form av individuell veiledning, kollokviebasert veiledning og/eller seminarbasert veiledning.

Uttak av masteroppgaven:

Uttak av masteroppgave forutsetter at studentene har fullført de obligatoriske 30 studiepoeng og valgemner tilsvarende 30 studiepoeng. Studenten utarbeider, i samråd med veileder, endelig oppgavetekst og plan for gjennomføring av oppgaven. Tema for oppgaven/problemstilling registreres i Oppgaveportalen: https://uis.service-now.com/stud.

Oppgaven tas ut i høstsemesteret.

Oppgaven leveres i INSPERA Assessment, og blir samtidig lagret i UiS Brage.

Læringsutbytte

Masteroppgaven skal være et uttrykk for studentenes evne til å kombinere relevant arbeidserfaring med faglig innsikt i en reell problemstilling relatert til ledelse, strategi og økonomi. Studentene velger selv problemstilling, som kan være teoretisk eller av mer praktisk natur, men det forventes at oppgaven anvender en vitenskapelig tilnærming. Masteroppgaven skal vise at studentene kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid, og derigjennom:

  • vise evne til systematisk tenkning, faglig fordypning og saklig vurdering.
  • anvende relevant bruk av kildestoff for å vise hvordan eget arbeid kan plasseres i forhold til eksisterende forskning.
  • formulere en avgrenset problemstilling og sette denne inn i et større perspektiv
  • demonstrere teoretisk overblikk, innsikt i de valgte teorier og være i stand til å benytte disse i analyse av den konkrete problemstilling
  • skape overblikk og systematisere et empirisk materiale med henblikk på å analysere den valgte problemstilling
  • demonstrere bevissthet om sammenhengene mellom problemformulering, teoretiske perspektiv, analyse og konklusjon

Forkunnskapskrav

Bestått obligatoriske emner på 30 studiepoeng og valgemner på 30 studiepoeng i henhold til studieplanen for erfaringsbasert mastergrad, Executive MBA.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Masteroppgave 1/1 Bokstavkarakterer

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Espen Olsen

Arbeidsformer

Det er utarbeidet en egen veileder med informasjon om masteroppgaven. Denne fås ved henvendelse til UiS EVU. Arbeidet med masteroppgaven er normert til 30 studiepoeng som tilsvarer ca. 4,5 måneders fulltidsarbeid.

Åpent for

Executive Master of Business Administration

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto