Pedagogisk psykologi (BPS230)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BPS230
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om begrepet læring, med utgangspunkt i læringspsykologiske tradisjoner
- ha kunnskap om sentrale teorier om motivasjon for læring
- ha kunnskap om sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
- ha kunnskap om sosial kompetanse, hvordan det utvikles, og kan relateres til atferd og læring
- ha kunnskap om lese- og skrivevansker og hvordan det å ha lese- og skrivevansker kan påvirke læring
- ha kunnskap om utredning av noen viktige pedagogisk psykologiske utfordringer hos barn og unge
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne gjøre rede for og drøfte teorier om læring
- kunne gjøre rede for og drøfte ulike teorier om motivasjon
- kunne beskrive sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
- kunne beskrive tilpasning av læringsmiljøet for elever med sosiale og emosjonelle vansker og for elever med lese- og skrivevansker
- kunne beskrive kjennetegn ved andre sentrale lærevansker
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- ha en grunnleggende forståelse for læring og motivasjon for læring
- ha en grunnleggende kompetanse om hva som utgjør et godt læringsmiljø.
- ha en grunnleggende forståelse for hvordan læringsmiljøet kan fremme adekvat sosiale og emosjonelle utvikling
- ha en grunnleggende forståelse for lese- og skrivevansker
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfang: Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Seminarer: Det er 75 % obligatorisk oppmøte på all seminarundervisning. Fravær utover 25 % vil ikke godkjennes som gyldig fravær, uansett årsak.
Fagperson(er)
Timelærer:
Simona Carla Silvia CaravitaTimelærer:
Johannes Nilsson FinneTimelærer:
Trude HavikStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageTimelærer:
Klara ØverlandEmneansvarlig:
Trude HavikTimelærer:
Per Henning UppstadTimelærer:
Lars Edvin BruArbeidsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesning og studentaktive metoder.
- Til undervisningen forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.