Kunstnerisk praksis II (BDA722)

Emnet bygger på Kunstnerisk praksis I og har to hovedområder: repertoar & formidlingsarbeid og praktiske studier i koreografi. Målet er at studenten skal få en bred forståelse av ulike performative tilnærminger, innsikt i seg selv som dansekunstner og utvikle sin egen koreografiske stemme. Kurset er organisert i moduler og fokuserer på prosesser og tilhørende ferdigheter som brukes i utvikling og formidling av koreografisk arbeid. Gjennom hele kurset oppfordres studenten til å utvikle selvstendighet og autonomi i egen læring. Emnet inngår i en 3-årig progresjon som forbereder studenten til arbeid som dansekunstner i profesjonell sammenheng.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

BDA722

Versjon

1

Vekting (stp)

25

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

  • Innstudering, forestillingsarbeid og presentasjoner, både formelt og uformelt, av repertoar og nye danseverk av lærere, gjestekunstnere og medstudenter
  • Utforming og utvikling av et konsept, en idé og bevegelsesmateriale for koreografi
  • Komposisjons- og improvisasjonselementer i skapende arbeid og utvikling av en koreografi
  • Metoder, praksiser og estetikk av innflytelsesrike koreografer
  • Introduksjon til lys, lyd, scenografi og samspillet mellom dans og musikk
  • Innføring i dans for kamera
  • Avsluttende forestillingsprosjekt med studentkoreografi

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • ha en fordypet forståelse av danserens rolle som individ og medskaper i koreografiske verk.
  • forstå sammenhengen mellom koreografens intensjon og danserens utøverkunnskap.
  • forstå hvordan kroppslig undersøkelse og utforskning er en kilde til koreografisk materiale, og sentralt i utviklingen av et kunstneriske uttrykk.
  • ha kunnskap om metoder og praksiser til eminente postmoderne koreografer og fremtredende samtidsdanskunstnere for å diskutere og kontekstualisere sitt eget arbeid.

Ferdigheter

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • utvikle og utvide eget personlig bevegelsesvokabular, kroppslig refleksjon og skapende arbeid gjennom utforskning, individuelt og i samarbeid med andre utøvere og koreografer.
  • bruke ulike improvisasjonsmetoder i egen utforskning og som del av en koreografisk prosess.
  • bruke komposisjonsverktøy og metoder for å utforske og uttrykke en fysisk idé eller et konsept.
  • bruke kritisk analyse og undersøkelsesbaserte verktøy for å diskutere og skrive om koreografisk prosess og produkt.

Generell kompetanse

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • bruke refleksjon, tilbakemeldinger og diskusjon for å videreutvikle deres kreative og utøvende arbeid
  • forstå mulighetene som kan ligge i samspillet mellom koreografisk arbeid og sceniske elementer som lys, lyd, dramaturgi og scenografi

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeevaluering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Mappeevaluering:
• Deltakelse i visning av studioarbeid med repertoar
• Deltakelse i minimum 2 offentlige forestillinger
• 1 muntlig refleksjonsoppgave
• Et selvlagt koreografisk verk
• En avsluttende skriftlig oppgave

Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk frammøteplikt til all undervisning i hh UKs fraværsreglement

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Hagit Yakira

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Arbeidsformer

  • Praktisk arbeid i gruppe
  • Selvstendig arbeid knyttet til koreografiske prosesser
  • Øvinger, visninger og forestillinger
  • Oppgaver, både muntlig og skriftlig
  • Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.

Åpent for

Dans - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto