Nasjonalt lesesenter og Skrivesenteret har gleden av å invitere til Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy i Stavanger. Skriv! Les! er en møteplass for nordiske literacyforskere, og konferansen arrangeres nå for syvende gang.
Skriv! Les! 2024: "Lesing og skriving i en omskiftelig tid"
Vi lever i en tid preget av konstant forandring, og det er utgangspunktet for temaet for Skriv! Les! 2024.
Hvordan påvirker teknologi, samfunnsendringer og kulturelle skifter vår tilnærming til lesing og skriving?
Dette er tema når literacyforskere fra hele Norden inviteres til konferanse ved Universitetet i Stavanger 6., 7. og 8. mai 2024.
Årets hovedforedragsholdere er Jeppe Bundsgaard, Sarah Bro Trasmundi og Wenke Mork Rogne.
Vi gleder oss til å sees i Stavanger!
Under finner du program og praktisk informasjon knyttet til konferansen.
Har du spørsmål? Kontakt oss på lesesenteret@uis.no.
Følg også gjerne arrangementet på Facebook for å bli holdt løpende oppdatert underveis.
Praktisk informasjon:
- Tid:
6.*-8. mai 2024 (*ph.d.-seminar 6. mai, hovedkonferanse 7.-8. mai) - Ph.d.-seminar 6. mai:
Les mer om ph.d.-seminaret her. - Sted:
Universitetet i Stavanger, Arne Rettedals hus (på campus).
Konferansemiddag på Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger sentrum.
Finn UiS på Google maps. - Priser:
Konferanse: NOK 2400
Konferansemiddag*: NOK 850
*Du kan melde deg på konferansemiddagen til slutt i påmeldingsprosessen (etter fakturainformasjon) - Program:
Se program her - Abstrakthefte:
Se hele abstraktheftet her. - Mer informasjon:
Følg gjerne konferansens Facebook-side for oppdateringer..
Hotellrabatter:
- På campus, UiS:
- Ydalir Hotel (Rabattkode blir gitt ved påmelding.)
- Andre hoteller (med bussforbindelse til UiS):
- Clarion Hotel Energy
(Madlaveien)
Trykk på lenken for rabattkode - Clarion Hotel Stavanger
(Stavanger sentrum)
Trykk på lenken for rabattkode - Hotel Victoria Stavanger
(Stavanger sentrum)
Rabattkode blir gitt ved påmelding.
Presentasjonsformater:
- Skal du presentere? Trykk her for en oversikt over de ulike formatene.
Oversikt over programmet (se under for fullstendig program):
Tirsdag 7. mai
08.30: Registrering
09.00: Velkommen
09.05: Hovedforedrag:
Jeppe Bundsgaard
10.15: Pause
10.30: Paralleller
12.30: Lunsj
13.30: Paralleller / posterpresentasjoner
14.30: Pause
14.45: Hovedforedrag:
Wenche Mork Rogne
15.45: Pause
16.00: Paralleller
19.30: Konferansemiddag, Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger sentrum
Onsdag 8. mai
09.00: Hovedforedrag:
Sarah Bro Trasmundi
10.00: Pause
10.15: Paralleller
12.15: Lunsj
13.15: Paralleller
14.45: Pause
15.00: Paralleller
16.45: Dag 2 avsluttes
Fullt program
Under finner du programmet for Skriv! Les! 7. og 8. mai
Romforklaring:
AR: Arne Rettedals Hus
KK: Kitty Kiellands Hus
HL: Hagbard Lines Hus
Universitetet i Stavanger, Ullandhaug campus
Onsdag 8. mai Last ned full programoversikt for onsdag her. | |
09:00–10:00 | Hovedforedrag Sarah Bro Trasmundi: The Imaginative powers of reading Rom: AR G-001 |
10:00–10:15 | Pause |
10:15–12:15 | Parallellsesjoner: |
Onsdag 10:15–12:15 Symposium | Rom: AR G-001 Chair: Hildegunn Støle M Burgess, A Eilertsen, A Løvland, A Veum, I Ertzeid, K L Kruse, G Kvåle Symposium: CritLit-prosjektet: Kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen |
Onsdag 10:15–12:15 Symposium | Rom: AR V-101 Chair: Åse Kari H. Wagner IM Berge, A Bjørklund, E Hultin, M Johansson, H Rangnes, A Skaftun, GB Skar, M Sønneland, M Tengberg, ÅKH Wagner, M Wejrum Symposium: Forskar- och lärarsamarbete för utvecklad klassrumsdialog om komplexa texter |
Onsdag 10:15–12:15 Symposium | Rom: AR Ø-120 Chair: Toril F. Hoem J Bremholm, D Carlsen, T S Frønes, C Reusch, W Weyergang, J O Bakke, C Engblom, J J Hansen, M Rasmusson Symposium: Læsepraksisser og læsedidaktik i den digitaliserede skole |
Onsdag 10:15–12:15 Symposium | Rom: AR Ø-130 Chair: Vibeke Lorentzen CF Bergh, RER Greiner, M B Johansen, AH Kvistad, E Høidal, T Kringstad, V Lorentzen, G Skar Symposium: Motivasjon for skriving på mellomtrinn, ungdomstrinn og i videregående opplæring |
Onsdag 10:15–12:15 Parallellsesjon | Rom: HL U-300 Chair: Aline Alves-Wold B Kindenberg og A M Norberg Kreativa textuniversum i yngre och äldre åldrar M Fredagsvik, M Lønnum og R L Staberg Et lokalt bærekraftsdilemma som utgangspunkt for skriving av nyhetsartikler på 7. trinn H Halberg og A K Hundal Stedsbasert lesing i gamma: Høytlesing av sørsamiske eventyr for elever på 7. trinn |
Onsdag 10:15–12:15 Parallellsesjon | Rom: HL U-301 Chair: Iris H. Myran O Björk, C Engblom, S Hort, M Westman Att ”rita en bild till texten” Socialsemtiotiska verktyg för analys av multimodala textkompositioner i årskurs F-3 S Heger "Det bedste er at skrive sammen med andre.” Børns skriveoplevelser i forfatterskoler i fritiden – og hvorfor skolen bør interessere sig for dem M Nygård, R Solheim Språksamtaler og skriftutforsking med sjuåringer I H Myran, M Riis-Johansen Spontan interaksjon under individuell skriving på 1. trinn |
12:15–13:15 | Lunsj |
13:15–14:45 | Parallellsesjoner: |
Onsdag 13:15–14:45 Parallellsesjon | Rom: AR G-001 Chair: Aslaug F. Gourvennec A F Gourvennec, E McTigue, M Tengberg Quality in L1 instruction. A systematic literature review P Bjellås Når sidemålslæraren er ein robot! Ei utforsking i kva grad digitale omsetjingsverktøy kan vere digitale læringsartefaktar A K Øgreid og K T Marti Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022. |
Onsdag 13:15–14:45 Parallellsesjon | Rom: AR V-101 Chair: Margunn Mossige M Mossige Hva kjennetegner tilbakemeldinger fra lærer som skal inspirere elever i grunnskolen til å utvikle allerede påbegynte tekster innenfor kreativ skriving? - En undersøkende kunnskapsoversikt (scoping review). L Illum Skov Multimodal lytning i et interaktionelt og dialogisk perspektiv |
Onsdag 13:15–14:45 Parallellsesjon | Rom: AR Ø-120 Chair: Trude Kringstad A Svensson, C Grenner og L Hamberg Läsning på engelska i en föränderlig tid A Nissen, T Illum Hansen, H Höglund, C Gudmundsdatter Magnusson, B Svanbjörnsdóttir Likheter och skillnader i nordiska högstadielärares skönlitteraturundervisning: En enkätstudie. A Vinichenko Dialekt i digital kommunikasjon: språkbruk og oppfatninger blant norske 14-åringer |
Onsdag 13:15–14:45 Parallellsesjon | Rom: AR Ø-130 Chair: Ingeborg M. Berge J Bremholm, B Buck, M K Sillasen Læremiddelbrug og literacyforståelser i naturfag: En landsdækkende kortlægning af naturfagslæreres brug af læremidler i dansk grundskole T Andersen Hva forteller eksamensoppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk 2023 om skjønnlitteraturens plass og rolle i ungdomsskolen? M Furumo, C Krogh Motstandere og hjelpere i et omskiftelig leselandskap. Et leseprosjekt i to klasser på niende trinn |
Onsdag 13:15–14:45 Parallellsesjon | Rom: HL U-300 Chair: Trude Hoel M Kolmos, A M Nielsen, A Skyggebjerg Dialogisk læsning af billedbøger som udgangspunkt for udvikling af børnehavebørns handlekraft og sprog for bæredygtighed E Bjørhusdal, J S Thingnes Lingvistiske landskap som vilkår for tidleg literacy M Semundseth, C B Østbø Munch, M H Hopperstad Samarbeidstekster mellom ansatte og barn i barnehagens garderobe |
Onsdag 13:15–14:45 Parallellsesjon | Rom: HL U-301 Chair: Camilla Fitjar C Andreassen, S Laake Ei grammatisk undersøking av variasjon og kompleksitet i forfeltet i elevtekstar på 5. trinn H Romme Lund Hvordan er det at være en læselysten elev i skolen? C Fitjar, M Aasen, U S Fuglestad, K Nag Vatne Likeverdig tilbud og felles praksis i lese- og skriveopplæringen: Ulike forståelser i spill |
14:45–15:00 | Pause |
15.00–16:30 | Parallellsesjoner |
Onsdag 15:00–16:30 Parallellsesjon | Rom: AR G-001 Chair: Toril F. Hoem H Rangnes, T F Hoem, Å K H Wagner «Det ble veldig sånn tekstnært» Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen Veiledet lesing i samtale om tekst A Normann, H Otnes Sosial annotering – studenters nettbaserte «marg-samtaler» om en samlest tekst |
Onsdag 15:00–16:30 Parallellsesjon | Rom: AR V-101 Chair: Oddny J. Solheim C S Knudsen, O Solheim Et øre for detaljene - Lærerstudenters kunnskap om fonologisk bevissthet og dens rolle i den første lese- og skriveopplæringa J O Bakke, F Lindstøl, M S Solem Leseløp! – å utvikle leseundervisning i et praksissamarbeid H Staurseth Å navigere i tekst i en omskiftelig tid |
Onsdag 15:00–16:30 Parallellsesjon | Rom: AR Ø-120 Chair: Marte Lønnum K B Grimsgaard Elevers arbeid med utfordrende sakprosabildebøker A Bock Skrivning og det poetiske bliK |
Onsdag 15:00–16:30 Parallellsesjon | Rom: AR Ø-130 Chair: Marit Aasen C Weyergang, M Skar Elevers lesestrategier i møte med multimodale tekster M Tannert Udvikling af ’stance’ i et korpus af argumenterende elevtekster fra 5. og 8. klassetrin M H Fiskvik Norskfagleg skriving på mellomtrinnet – erfaringar og refleksjonar frå lærarar i dialog |
Hovedforedragsholdere Skriv! Les! 2024:
Professor Jeppe Bundsgaard, Aarhus Universitet
Lette ofre eller modstandsdygtige borgere?
Om Jeppe Bundsgaard
Nordiske elever er ifølge internationale undersøgelser ganske gode til at forholde sig kritisk til kommunikation sammenlignet med elever fra andre regioner. Men er de gode nok? Jeppe Bundsgaard vil præsentere resultater fra PISA og ICILS som giver indblik i hvad eleverne er i stand til at forholde sig til. På baggrund af disse resultater og analyser af debatindlæg skrevet af nordiske elever, vil han præsentere et forslag til hvad undervisningen i kommunikationskritisk kompetence må bestå i.
Om Jeppe Bundsgaard:
'Bundsgaard skrev PhD om danskfagets IT-didaktikk. I dag forsker han videre på de samme områdene. På den ene siden tar han for seg hvordan informasjons- og kommunikasjonssamfunnet krever endrede mål- og innholdsbeskrivelser for allmennutdanningsprogrammer, og på den andre siden tar han for seg hvordan IT kan brukes til å støtte flere studentstyrte (samarbeidende) prosesser i skole og utenfor skolen.
Jeppe Bundsgaard holder jevnlig foredrag, workshops og kurs for lærere, konsulenter, skoleledere, politikere mm. Han har skrevet en lang rekke bøker rettet mot lærere og lærerstudenter, og han har deltatt i utarbeidelsen av en rekke digitale læremidler.
Jeppe Bundsgaard har hatt og har ledende roller i en rekke store forskningsprosjekter, for eksempel demonstrasjonsskoleprosjektene og spillbasert læring i det 21. århundre, og han er nasjonal forskningskoordinator for Danmark i International Computer and Information Literacy Study (ICILS) . Han er ekspert i OECDs Education 2030-prosjekt, og har fungert som rådgiver i en rekke oppgaver for statlige og kommunale organisasjoner. Han var med på å utarbeide Felles mål for dansk i 2014.
Les mer på www.jeppe.bundsgaard.net.
Førsteamanuensis Sarah Bro Trasmundi, Universitetet i Oslo
The Imaginative Powers of Reading
Om Sarah Bro Trasmundi:
In this talk I present a theoretically grounded perspective on embodied imagining in reading. Recognizing the positive impact of varied reading habits on imagining capacity, I investigate the emergence and constraints of imagining during reading. This investigation involves describing the (dys)functional engagement of readers’ bodies in creative reading, deciphering effective embodied strategies for a heightened imaginative experience. For instance, how they speed up or slow down, or how they impose rhythmicality, stop, continue, or go back in the text. The function of such breaks is not systematically described in the reading literature. I argue that they are the glue for imagining.
Om Sarah Bro Trasmundi:
Sarah Bro Trasmundis forskningsinteresse faller innenfor feltet kroppsliggjort lesing. Hun er interessert i å undersøke det erfaringsmessige grunnlaget for lesing basert på metoder fra kvalitative kognitive vitenskaper.
Ved å sammenligne lesing av beslektede vitenskapelige tekster (innenfor sosialpedagogikk) på trykk og på digitale enheter er hun interessert i å undersøke om det er en fordel med papir fremfor digital lesing når leseutfordringer dukker opp ettersom papirbaserte tekster gir et rikere kroppslig engasjement. Ved å undersøke slike spørsmål er hun interessert i å forstå hvordan slik kunnskap brukes til å påvirke praksis, slik at praktikere (for eksempel lærere) er i stand til å designe effektive lesemiljø og lesernes lesestrategier blir forbedret.
Professor Wenke Mork Rogne, Høgskulen i Volda:
Skriving med og utan tastatur i skulen. Kva veit vi, og kvar går vi?
Om Wenke Mork Rogne:
Wenke Mork Rogne er professor i norskdidaktikk i lærarutdanninga på Høgskulen i Volda. Rognes forskingsinteresser er digital literacy, kritisk lesing og læringsprosesser, multippel tekstforståelse, skriveutvikling, digitale verktøy og vurdering for læring.
Rogne er en engasjert foredragsholder og tidligere lærer i videregående skole og voksenopplæring. Hun har en PhD. frå Universitetet i Oslo om elevers lesestrategier og kritiske tekstforståelse, og har skrevet flere artikler og bøker om dybdelæring og læringsprosesser. Hun har lang fartstid i norsk i lærerutdanningen, og har deltatt i flere nasjonale kompetanseutviklingsprosjekt inn mot kommuner (UIU, Dekomp) om dybdelæring, lesing og skriving i alle fag, samt vurdering for læring (VfL). Hun har også laget kompetansepakker i Språkløyper til Utdanningsdirektoratet (Udir), i samarbeid med Lesesenteret og Nynorsksenteret om arbeid med lesing av multiple tekster.
I den senere tid har Rogne vært prosjektleder for FINNUT-prosjektet DigiHand (2018-2022) finansiert av Forskingsrådet. Prosjektet har undersøkt 1. klassingere skriftspråksutvikling i to år ved bruk av håndskrift og/eller digitale verktøy, og har vært et samarbeid mellom forskere på Høgskulen i Volda og Universitetet i Stavanger.
Les mer om Wenke Mork Rogne på Høgskulen i Voldas nettsider.
Presentasjonsformater / presentation formats
Paper-presentasjon / paper presentation
- 20 min presentasjon + 10 min diskusjon
- 20 min presentation + 10 min discussion
Interaktiv postersesjon / interactive poster session
- I postersesjonen får du presentere prosjektet ditt på en poster, og kan få nyttige innspill fra andre forskere. Poster-sesjonene er åpne for både yngre og erfarne forskere, og for prosjekter i alle stadier. På Skriv-Les 2024 vil poster-sesjonene være interaktive. Det vil si at alle som deltar med poster presenterer sitt arbeid i ca. 5 minutter hver, og til slutt åpnes det opp for diskusjon mellom dem som har presentert og publikum. Hver poster-sesjon vil inkludere 4–6 postere. Det vil bli lagt opp til flere sesjoner, avhengig av antall bidrag. Posteren må ha form som en plakat i A0-format.
- In the poster session, you get to present your project on a poster, and can get useful input from other researchers. The poster sessions are open to both younger and experienced researchers, and to projects at all stages. At Skriv-Les 2024, the poster sessions will be interactive. This means that everyone who participates with posters presents their work for approx. 5 minutes each, and at the end it opens up for discussion between those who have presented and the audience. Each poster session will include 4-6 posters. Several sessions will be arranged, depending on the number of contributions. The poster must have the shape of an A0-format poster.
Symposium
- 4–6 presentasjoner innenfor et felles tema med diskusjon og opponent/kommentator til slutt (120 min). Etablerte forskere blir oppfordret til å ta initiativ til symposium. Det innebærer å sette sammen flere presentasjoner omkring et felles tema, ta imot abstrakt fra deltakerne i symposiet og laste disse opp samlet på konferanseserveren. Presentasjonsspråk er skandinavisk eller engelsk.
- 4–6 presentations within a common theme with discussion and opponent/commentator at the end (120 min). Established researchers are encouraged to take the initiative for the symposium. It involves putting together several presentations around a common theme, accepting abstracts from the participants in the symposium and uploading these together on the conference server. Presentation language is Scandinavian or English.