Skriv! Les! 2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy

Mandag 6. mai kl. 09:00 - Onsdag 8. mai kl. 16:45,
UiS,
Arne Rettedals hus.

Nasjonalt lesesenter og Skrivesenteret har gleden av å invitere til Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy i Stavanger. Skriv! Les! er en møteplass for nordiske literacyforskere, og konferansen arrangeres nå for syvende gang.

Publisert Sist oppdatert

Skriv! Les! 2024: "Lesing og skriving i en omskiftelig tid"

Vi lever i en tid preget av konstant forandring, og det er utgangspunktet for temaet for Skriv! Les! 2024.

skriv les Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy logo
Velkommen til Universitetet i Stavanger 6.-8. mai 2024! 6. mai er det ph.d.-seminar, mens hovedkonferansen vil foregå 7.-8. mai.

Hvordan påvirker teknologi, samfunnsendringer og kulturelle skifter vår tilnærming til lesing og skriving?

Dette er tema når literacyforskere fra hele Norden inviteres til konferanse ved Universitetet i Stavanger 6., 7. og 8. mai 2024.

Årets hovedforedragsholdere er Jeppe Bundsgaard, Sarah Bro Trasmundi og Wenke Mork Rogne.

Vi gleder oss til å sees i Stavanger!
Under finner du program og praktisk informasjon knyttet til konferansen.
Har du spørsmål? Kontakt oss på lesesenteret@uis.no.
Følg også gjerne arrangementet på Facebook for å bli holdt løpende oppdatert underveis.

Praktisk informasjon:

Oversikt over programmet (se under for fullstendig program):

Fullt program

Under finner du programmet for Skriv! Les! 7. og 8. mai

Arne Rettedals hus, UiS
Konferansen finner sted på Universitetet i Stavanger, Ullandhaug

Romforklaring:
AR: Arne Rettedals Hus
KK: Kitty Kiellands Hus
HL: Hagbard Lines Hus
Universitetet i Stavanger, Ullandhaug campus

Onsdag 8. mai
Last ned full programoversikt for onsdag her.
09:00–10:00
Hovedforedrag
Sarah Bro Trasmundi: The Imaginative powers of reading
Rom: AR G-001
10:00–10:15Pause
10:15–12:15Parallellsesjoner:
Onsdag
10:15–12:15
Symposium
Rom: AR G-001
Chair: Hildegunn Støle

M Burgess, A Eilertsen, A Løvland, A Veum, I Ertzeid, K L Kruse, G Kvåle

Symposium:
CritLit-prosjektet: Kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen
Onsdag
10:15–12:15
Symposium
Rom: AR V-101
Chair: Åse Kari H. Wagner

IM Berge, A Bjørklund, E Hultin, M Johansson, H Rangnes, A Skaftun, GB Skar, M Sønneland, M Tengberg, ÅKH Wagner, M Wejrum


Symposium:
Forskar- och lärarsamarbete för utvecklad klassrumsdialog om komplexa texter
Onsdag
10:15–12:15
Symposium
Rom: AR Ø-120
Chair: Toril F. Hoem

J Bremholm, D Carlsen, T S Frønes, C Reusch, W Weyergang, J O Bakke, C Engblom, J J Hansen, M Rasmusson


Symposium:
Læsepraksisser og læsedidaktik i den digitaliserede skole
Onsdag
10:15–12:15 Symposium
Rom: AR Ø-130
Chair: Vibeke Lorentzen

CF Bergh, RER Greiner, M B Johansen, AH Kvistad, E Høidal, T Kringstad, V Lorentzen, G Skar

Symposium:
Motivasjon for skriving på mellomtrinn, ungdomstrinn og i videregående opplæring
Onsdag
10:15–12:15
Parallellsesjon
Rom: HL U-300
Chair: Aline Alves-Wold


B Kindenberg og A M Norberg
Kreativa textuniversum i yngre och äldre åldrar

M Fredagsvik, M Lønnum og R L Staberg
Et lokalt bærekraftsdilemma som utgangspunkt for skriving av nyhetsartikler på 7. trinn

H Halberg og A K Hundal
Stedsbasert lesing i gamma: Høytlesing av sørsamiske eventyr for elever på 7. trinn
Onsdag
10:15–12:15
Parallellsesjon
Rom: HL U-301
Chair: Iris H. Myran

O Björk, C Engblom, S Hort, M Westman
Att ”rita en bild till texten” Socialsemtiotiska verktyg för analys av multimodala textkompositioner i årskurs F-3

S Heger
"Det bedste er at skrive sammen med andre.” Børns skriveoplevelser i forfatterskoler i fritiden – og hvorfor skolen bør interessere sig for dem

M Nygård, R Solheim
Språksamtaler og skriftutforsking med sjuåringer

I H Myran, M Riis-Johansen
Spontan interaksjon under individuell skriving på 1. trinn
12:15–13:15 Lunsj
13:15–14:45Parallellsesjoner:
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: AR G-001
Chair: Aslaug F. Gourvennec

A F Gourvennec, E McTigue, M Tengberg
Quality in L1 instruction. A systematic literature review

P Bjellås
Når sidemålslæraren er ein robot! Ei utforsking i kva grad digitale omsetjingsverktøy kan vere digitale læringsartefaktar

A K Øgreid og K T Marti
Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022.
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: AR V-101
Chair: Margunn Mossige

M Mossige

Hva kjennetegner tilbakemeldinger fra lærer som skal inspirere elever i grunnskolen til å utvikle allerede påbegynte tekster innenfor kreativ skriving? - En undersøkende kunnskapsoversikt (scoping review).

L Illum Skov
Multimodal lytning i et interaktionelt og dialogisk perspektiv
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: AR Ø-120
Chair: Trude Kringstad

A Svensson, C Grenner og L Hamberg
Läsning på engelska i en föränderlig tid

A Nissen, T Illum Hansen, H Höglund, C Gudmundsdatter Magnusson, B Svanbjörnsdóttir
Likheter och skillnader i nordiska högstadielärares skönlitteraturundervisning: En enkätstudie.

A Vinichenko
Dialekt i digital kommunikasjon: språkbruk og oppfatninger blant norske 14-åringer
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: AR Ø-130
Chair: Ingeborg M. Berge

J Bremholm, B Buck, M K Sillasen
Læremiddelbrug og literacyforståelser i naturfag: En landsdækkende kortlægning af naturfagslæreres brug af læremidler i dansk grundskole

T Andersen
Hva forteller eksamensoppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk 2023 om skjønnlitteraturens plass og rolle i ungdomsskolen?

M Furumo, C Krogh
Motstandere og hjelpere i et omskiftelig leselandskap. Et leseprosjekt i to klasser på niende trinn
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: HL U-300
Chair: Trude Hoel

M Kolmos, A M Nielsen,
A Skyggebjerg

Dialogisk læsning af billedbøger som udgangspunkt for udvikling af børnehavebørns handlekraft og sprog for bæredygtighed

E Bjørhusdal, J S Thingnes
Lingvistiske landskap som vilkår for tidleg literacy

M Semundseth, C B Østbø Munch, M H Hopperstad
Samarbeidstekster mellom ansatte og barn i barnehagens garderobe
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: HL U-301
Chair: Camilla Fitjar

C Andreassen, S Laake
Ei grammatisk undersøking av variasjon og kompleksitet i forfeltet i elevtekstar på 5. trinn

H Romme Lund
Hvordan er det at være en læselysten elev i skolen?

C Fitjar, M Aasen, U S Fuglestad, K Nag Vatne
Likeverdig tilbud og felles praksis i lese- og skriveopplæringen: Ulike forståelser i spill
14:45–15:00 Pause
15.00–16:30 Parallellsesjoner
Onsdag
15:00–16:30
Parallellsesjon
Rom: AR G-001
Chair: Toril F. Hoem

H Rangnes, T F Hoem, Å K H Wagner
«Det ble veldig sånn tekstnært» Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen Veiledet lesing i samtale om tekst

A Normann, H Otnes
Sosial annotering – studenters nettbaserte «marg-samtaler» om en samlest tekst
Onsdag
15:00–16:30
Parallellsesjon
Rom: AR V-101
Chair: Oddny J. Solheim

C S Knudsen, O Solheim
Et øre for detaljene - Lærerstudenters kunnskap om fonologisk bevissthet og dens rolle i den første lese- og skriveopplæringa

J O Bakke, F Lindstøl, M S Solem
Leseløp! – å utvikle leseundervisning i et praksissamarbeid

H Staurseth
Å navigere i tekst i en omskiftelig tid
Onsdag
15:00–16:30
Parallellsesjon
Rom: AR Ø-120
Chair: Marte Lønnum

K B Grimsgaard
Elevers arbeid med utfordrende sakprosabildebøker

A Bock
Skrivning og det poetiske bliK
Onsdag
15:00–16:30
Parallellsesjon
Rom: AR Ø-130
Chair: Marit Aasen

C Weyergang, M Skar
Elevers lesestrategier i møte med multimodale tekster

M Tannert
Udvikling af ’stance’ i et korpus af argumenterende elevtekster fra 5. og 8. klassetrin

M H Fiskvik
Norskfagleg skriving på mellomtrinnet – erfaringar og refleksjonar frå lærarar i dialog
Med forbehold om endringer.

Hovedforedragsholdere Skriv! Les! 2024:

Jeppe Bundsgaard
Sarah Bro Trasmundi
Wenke Mork Rogne

Presentasjonsformater / presentation formats

Paper-presentasjon / paper presentation

  • 20 min presentasjon + 10 min diskusjon
  • 20 min presentation + 10 min discussion

Interaktiv postersesjon / interactive poster session

  • I postersesjonen får du presentere prosjektet ditt på en poster, og kan få nyttige innspill fra andre forskere. Poster-sesjonene er åpne for både yngre og erfarne forskere, og for prosjekter i alle stadier. På Skriv-Les 2024 vil poster-sesjonene være interaktive. Det vil si at alle som deltar med poster presenterer sitt arbeid i ca. 5 minutter hver, og til slutt åpnes det opp for diskusjon mellom dem som har presentert og publikum. Hver poster-sesjon vil inkludere 4–6 postere. Det vil bli lagt opp til flere sesjoner, avhengig av antall bidrag. Posteren må ha form som en plakat i A0-format.
  • In the poster session, you get to present your project on a poster, and can get useful input from other researchers. The poster sessions are open to both younger and experienced researchers, and to projects at all stages. At Skriv-Les 2024, the poster sessions will be interactive. This means that everyone who participates with posters presents their work for approx. 5 minutes each, and at the end it opens up for discussion between those who have presented and the audience. Each poster session will include 4-6 posters. Several sessions will be arranged, depending on the number of contributions. The poster must have the shape of an A0-format poster.

Symposium

  • 4–6 presentasjoner innenfor et felles tema med diskusjon og opponent/kommentator til slutt (120 min). Etablerte forskere blir oppfordret til å ta initiativ til symposium. Det innebærer å sette sammen flere presentasjoner omkring et felles tema, ta imot abstrakt fra deltakerne i symposiet og laste disse opp samlet på konferanseserveren. Presentasjonsspråk er skandinavisk eller engelsk.
  • 4–6 presentations within a common theme with discussion and opponent/commentator at the end (120 min). Established researchers are encouraged to take the initiative for the symposium. It involves putting together several presentations around a common theme, accepting abstracts from the participants in the symposium and uploading these together on the conference server. Presentation language is Scandinavian or English.