Mens våre naboland i Norden har tilbudt høyere utdanningsgrader innenfor skolefritidspedagogikk i flere tiår, finnes det ikke tilsvarende tilbud i Norge. Nå håper UiS å møte det store behovet for en utdanning fra høsten 2023.
– Dette er et kjempeløft for SFO som i aller høyeste grad vil komme barna til gode, sier Brita Strand Rangnes, prodekan for utdanning ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora.
Mens våre naboland i Norden har tilbudt høyere utdanningsgrader innenfor skolefritidspedagogikk i flere tiår, finnes det ingen tilsvarende tilbud i Norge.
– Skolefritidsordningen er et tilbud som i alle år har falt mellom to stoler. Nå er det på tide å løfte feltet til det nivået det fortjener. UiS er stolte av at vi er i gang med å utvikle en grunnutdanning innen skolefritidspedagogikk, og at vi er med og gjøre vårt for å sikre at SFO-ansatte i fremtiden har den kompetansen de trenger, sier Strand Rangnes.
Ujevn kvalitet
Studier viser at det er stor forskjell når det kommer til kvalitet i de forskjellige skolefritidsordningene her til lands. I tillegg har det vært lite kvalitetsutvikling når det kommer til dette viktige fritidstilbudet for barna.
I fjor fikk SFO et selvstendig samfunnsmandat gjennom ny nasjonal rammeplan for SFO, vedtatt som forskrift til Opplæringsloven. Årsaken til rammeplanen var å løfte SFO i retning av å bli mer inkluderende og likeverdig, uavhengig av hvor man bor i landet.
Utviklingen av utdannelsen kommer som resultat av et behov ute i praksisfeltet, og både skoleledere, skoleeiere og politikere er glade over å se at dette nå kommer.
– De aller fleste skoleelevene på de laveste klassetrinnene tilbringer mange timer på SFO hver eneste dag, og det er derfor svært viktig at tilbudet er godt. Vi ønsker å utvikle et tilbud som sikrer en helhetlig skolehverdag for alle barn uavhengig av bakgrunn, sier Strand Rangnes.
Et udekket behov
En arbeidsgruppe bestående av ansatte fra Læringsmiljøsenteret, Lesesenteret og barnehage- og grunnskolelærerutdanningene på UiS jobber med å utvikle piloten for den nye bachelorutdanningen. Dette skjer i samarbeid med Stavanger kommune og SFO-ansatte.
– Utviklingen av utdannelsen kommer som resultat av et behov ute i praksisfeltet, og både skoleledere, skoleeiere og politikere er glade over å se at dette nå kommer. Rammeplanen for SFO som trådte i kraft fra august 2022 stiller krav til hvordan skolefritidsordningen skal være. En utdannelse innen skolefritidspedagogikk er et viktig ledd i å møte disse kravene, forteller Strand Rangnes.
Eirik Faret Sakariassen (SV) er en av de lokale politikerne i Stavanger som har vært svært aktiv i arbeidsgruppen som jobber med å få på plass en SFO-utdanning ved UiS.
– For den politiske ledelsen i Stavanger kommune er løft av kompetanse og kvalitet i SFO-ene våre veldig viktig. Jeg er derfor glad for å være med i arbeidsgruppen som jobber med SFO-bachelorutdanningen, sammen med UiS og andre fra kommunen. Dette er et godt samarbeid, som forhåpentligvis sikrer at den endelige utdanningen bidrar til å oppnå våre målsettinger, sier han.
Helt nødvendig med egen utdanning
SFO-leder ved Jåtten SFO i Stavanger, Mona Gjøse Skaaren, mener en egen SFO-utdanning i Norge har vært et stort savn i lang tid.
– Det er helt klart nødvendig å få en egen utdanning som retter seg spesielt mot denne viktige oppvekstarenaen i barns liv. Denne utdanningen vil sørge for kompetente medarbeidere med nødvendig kunnskap om hvordan skole og skolefritidsordning skal sikre det gode laget rundt barnet, som fremmer barns psykiske og fysiske helse, sier Gjøse Skaaren.
SFO-lederen sitter som representant for praksisfeltet i arbeidsgruppen og er også med i det nasjonale nettverket for SFO. Hun understreker at det er viktig at SFO er et tilbud som skaper sammenheng og helhet i barnas skoledag, og mener en ny utdanning rettet mot SFO vil være med å sikre dette.
Tekst: Maria Gilje Strand og Kristin V. Cranner.
UiS-ansatte som omtales i denne saken:
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Aktuelt om SFO
Ny kunnskap om skolefritidsordningen gjennom internasjonalt samarbeid: – Målet er å heve kvaliteten på SFO.
SFO-tilbudet er varierende, og det er lite kunnskap om hva som egentlig skjer i skolefritidsordningen. Nå skal UiS-forsk...
Nå kan du søke Norges første SFO-utdanning
Vil du bli en av de aller første skolefritidspedagogene som er utdannet i Norge? Da må du søke bachelor i skolefritidspe...