Runar Vathne
Universitetslektor i pedagogikk
![Runar Vathne](/sites/default/files/2022-11/ham_0.jpg)
Kontakt
Telefon: 51831472
E-post: runar.vathne@uis.no
Rom: HG N-233
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Kort om meg
Runar Vathne er universitetslektor i pedagogikk ved Institutt for kultur- og språkvitenskap på Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Han er emneansvarlig for emnene Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer og Profesjonsfag, pedagogikk 2: Læreren i møte med elevene innenfor lektorutdanningen. Vathne spilte en nøkkelrolle i etableringen av disse emnene. I tillegg er Vathne emneansvarlig for Skolebasert praksislærerutdanning, en videreutdanning for lærere som ønsker å bli praksislærere eller veiledere for nyutdannede lærere.
Vathne er med på å arrangere Forum for lokale veiledere i skole og barnehage, et tilbud som gir faglig påfyll og erfaringsutveksling for kvalifiserte veiledere av nyutdannede lærere i regionen.
Tidligere har Vathne sittet i arbeidsutvalget for Nasjonalt nettverk for veiledning av nyutdannede lærere fra 2021 til 2024. Dette nettverket, etablert i 2003 og finansiert av Utdanningsdirektoratet, samler kontaktpersoner fra høyere utdanningsinstitusjoner og sentrale aktører i utdanningssektoren. Nettverkets mandat er å formidle forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning, veilederutdanning og overgangen fra utdanning til yrke.
Vathnes faglige interesse er rettet mot profesjonskvalifisering, med særlig vekt på sammenhengen mellom pedagogikk, fag og praksis. Dette innebærer både hvordan lærerutdanningen kan knytte an til praksis, og hvordan erfaringene studentene gjør seg i praksis kan brukes som en ressurs i undervisningen på campus. Han er også opptatt av hvordan utdanningen kan bidra til å forberede studentene på overgangen til yrkeslivet som nyutdannede lærere. Videre er Vathne engasjert i studentmedvirkning i undervisningen, både i forhold til studentaktive arbeidsmåter, undervisningsformer og vurderingsformer.
Vathne har omfattende erfaring fra praksisfeltet, hvor han har vært praksislærer og veileder for nyutdannede nytilsatte lærere i mange år. Han har også over 20 års erfaring som lærer på alle trinn, fra 1. klasse i grunnskolen til 3. klasse i videregående opplæring. I tillegg har han seks års erfaring som avdelingsleder i grunnskolen.