Vitenskapelige publikasjoner
Mitchell, Monica Gundersen;
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2022)
Se : Jeg kan skrive navnet mitt : Assosiasjoner mellom navneskriving ved skolestart og skriftspråklige ferdigheter .
I: Skriveutvikling og skrivevansker.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202694319.
s.34-52.
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2021)
Leseopplæring - når leseflyten uteblir.
I: Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205553743.
s.130-143.
McTigue, Erin ;
Uppstad, Per Henning
(2019)
Spelereglar for digitale lesespel.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
s.1-13.
Uppstad, Per Henning
(2019)
Opplæring i nynorsk som skriftspråk – utan dialektane.
I: Skriftkulturstudiar i ei brytingstid.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202632663.
s.137-149.
Torrance, Mark;
Nottbusch, Guido;
Alves, Rui A.;
Arfe, Barbara;
Chanquoy, Lucile;
Chukharev-Hudilainen, Evgeny;
Dimakos, Ioannis;
Fidalgo, Raquel;
Hyõnã, Jukka;
Johannesson, Omar I;
Madjarov, George;
Pauly, Dennis N;
Uppstad, Per Henning;
van Waes, Luuk;
Vernon, Michael;
Wengelin, Åsa
(2017)
Timed written picture naming in 14 European languages.
Behavior Research Methods.
ISSN 1554-351X.
Volum 49.
Hefte 6.
s.1-15.
DOI: 10.3758/s13428-017-0902-x
Tønnessen, Finn Egil;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Can we read letters? Reflections on Fundamental issues in Reading and Dyslexia Research..
Brill|Sense.
ISBN 9789462099562.
Tønnessen, Finn Egil;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Leseferdighet.
I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205431164.
s.115-136.
Tønnessen, Finn Egil;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Leseundervisning.
I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205431164.
s.137-147.
Tønnessen, Finn Egil;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Leseflyt.
I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205431164.
s.172-183.
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Leseopplæring - bevisstgjøring fram mot leseflyt.
I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205431164.
s.184-195.
Hoem, Toril Frafjord;
Skaftun, Atle;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Lesing i matematikk.
I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-40457-4.
s.97-112.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente Rigmor
(2014)
Arbeid med vokabular i leseopplæringen.
I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-40457-4.
s.55-70.
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2011)
Eye-tracking as a tool in process-oriented reading test validation.
International Electronic Journal of Elementary Education.
ISSN 1307-9298.
Volum 4.
Hefte 1.
s.153-168.
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2011)
Code and Comprehension in Written Language. Considering Limitations in the Simple View of Reading.
L1-Educational Studies in Language and Literature.
ISSN 1567-6617.
Volum 2011.
Hefte 11.
s.159-174.
Uppstad, Per Henning;
Tønnessen, Finn Egil
(2011)
The ABC of Reading. Perspectives on the Alphabetical Principle.
L1-Educational Studies in Language and Literature.
ISSN 1567-6617.
Volum 11.
s.109-125.
Uppstad, Per Henning;
Tønnessen, Finn Egil
(2007)
The notion of "phonology' in dyslexia research: Cognitivism - and beyond";";"154";"174";"21.
Dyslexia.
ISSN 1076-9242.
Volum 13.
s.154-174.
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2007)
Aspects of fluency in writing.
Journal of Psycholinguistic Research.
ISSN 0090-6905.
Volum 36.
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2006)
Hvordan kan vi gjøre erfaringsbaserte funn om forholdet mellom lytteforståelse og leseforståelse?.
Norsk tidsskrift for logopedi.
ISSN 0332-7256.
Volum 52.
Hefte 1.
s.14-18.
Uppstad, Per Henning
(2006)
Written language and the notion of 'lexicon'.
L1-Educational Studies in Language and Literature.
ISSN 1567-6617.
Volum 6.
Hefte 1.
s.85-97.
Uppstad, Per Henning
(2006)
The dynamics of written language acquisition.
L1-Educational Studies in Language and Literature.
ISSN 1567-6617.
Volum 6.
Hefte 1.
s.63-83.
Uppstad, Per Henning;
Wagner, Åse Kari Hansen
(2005)
Approaching the skill of writing.
Elsevier.
ISSN 80448631.
Wagner, Åse Kari Hansen;
Uppstad, Per Henning
(2005)
Minoritetsspråklige 10-åringers leseferdigheter i norsk skole (PIRLS 2001).
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 3.
s.5-10.
Uppstad, Per Henning
(2005)
På sviktande grunnlag Spørjande til grunnlaget for forsking på og undervisning i lese- og skriveferdigheiter.
I: Nytt fra Lesesenteret.
s.4-5.
Uppstad, Per Henning
(2005)
Optimality Theory: rethinking phonology for the study of literacy.
I: Working Papers.
s.209-225.
Uppstad, Per Henning
(2003)
Kroppen i tektsten. Metaforisk nærleik i moderne avstandsmedium.
I: Ordet og kjødet. Humaniora i Stavanger.
Wigestrand Forlag AS.
s.184-195.
Uppstad, Per Henning
(2001)
Denotasjon som grep og omgrep.
?.
Volum 25.
s.5-26.
Formidling
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Seiglivede, lettvinte påstander om Pisa og norsk skole.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Nedgang i leseferdighetene kan ikke tillegges læreplanene.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
Uppstad, Per Henning
(2024)
Hummar og pisa.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Uppstad, Per Henning
(2024)
Røktar vi forskningsetiske normer godt nok i det daglege?.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin
(2024)
Tilbakemeldinger i leseopplæring – en mulighet for
elevmedvirkning? En systematisk litteraturgjennomgang..
Skriv! Les! 2024;
2024-05-06 - 2024-05-08.
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin
(2024)
Motiverende tilbakemeldinger på elevers høytlesing..
Nasjonal lesekonferanse 2024;
2024-03-18 - 2024-03-19.
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Læringsteknologi i lese-, skrive- og språk- opplæring.
Bokdagen 2024;
2024-06-12.
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
Foldnes, Njål
(2024)
Kvalitetsrapport av gjennnomført kartleggingsprøve 2023, 3 klasse.
Kvalitetsrapport av gjennnomført kartleggingsprøve 2023, 3 klasse;
2024-06-11.
Walgermo, Bente R.;
Bakken, Arild Michel;
Grønli, Karianne Megard;
Ersland, Bjørn Arild Hansen;
Uppstad, Per Henning;
Aano, Erlend
(2024)
Innføringsseminar (Read to me) for ledere i Lindesnes kommune.
Innføringsseminar (Read to me) for ledere i Lindesnes kommune;
2024-04-18 - 2024-04-19.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.;
Foldnes, Njål
(2024)
School entry detection of reading difficulties using machine learning on gameplay process data.
FLIP+ 7th Annual event 2024;
2024-06-19 - 2024-06-21.
Walgermo, Bente R.;
Bakken, Arild Michel;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Developing a Human Reading Assessment – an AI-assessment project
.
FLIP+ 7th Annual event 2024;
2024-06-19 - 2024-06-21.
Uppstad, Per Henning
(2024)
Ultraprossesert kunnskap.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Fokus på oppfølging!
Nye kartleggingsprøver i lesing.
Nasjonal konferanse om lesing;
2024-03-18 - 2024-03-19.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.;
Undhammer, Kevin;
Ersland, Bjørn Arild Hansen
(2024)
Panelsamtale: ChatGPT og skriving.
Nasjonal konferanse om lesing;
2024-03-18 - 2024-03-19.
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
Grønli, Karianne Megard;
Ersland, Bjørn Arild Hansen
(2024)
Innføring i Les for meg-intervensjonen for alle lærer på 2. - 4. trinn i Lindesnes kommune..
LES FOR MEG-samling i Lindesnes;
2024-08-12.
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente R.;
McTigue, Erin ;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Feedback on students oral reading – a case for student agency: A systematic review.
International Conference on Motivation (ICM) 2024;
2024-08-28 - 2024-08-30.
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente R.;
McTigue, Erin ;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Exploring the impact of checklist on teachers assessments and feedback on students oral reading.
International Conference on Motivation (ICM) 2024;
2024-08-28 - 2024-08-30.
Birkedal, Inga Kjerstin;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2024)
På sporet – et forskningsbasert bud på tidlig innsats.
Nasjonal konferanse om lesing 2024;
2024-03-18 - 2024-03-19.
Walgermo, Bente Rigmor;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Innspill til fremtidens prøver.
Innspillsmøte ;
2024-10-15.
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente Rigmor;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin Margaret
(2024)
The transformative potential of checklist on teachers feedback and promoting student agency.
ALER 2024;
2024-11-07 - 2024-11-09.
Bakken, Arild Michel;
Walgermo, Bente Rigmor;
Uppstad, Per Henning
(2023)
AILIT: Background and literature review.
Lesesenteret, nettsider.
Alves-Wold, Aline;
Walgermo, Bente R.;
McTigue, Erin ;
Uppstad, Per Henning
(2023)
The ABCs of Writing Motivation.
Society for the Scientific Study of Reading (SSSR);
2023-07-19 - 2023-07-22.
Alves-Wold, Aline;
Walgermo, Bente R.;
McTigue, Erin ;
Uppstad, Per Henning
(2023)
Assessing Writing Motivation: a systematic review of K-5 students' self reports.
European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI);
2023-08-22 - 2023-08-26.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Solheim, Oddny Judith;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin
(2023)
Shared responsibility between team teachers predicts student achievement - A Norwegian study.
EARLI 2023 Education as a hope in uncertain times;
2023-08-22 - 2023-08-26.
Uppstad, Per Henning;
Lundetræ, Kjersti
(2023)
Dei lange opprykkssøknadene - spor av ein ukultur?.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
Uppstad, Per Henning;
Lundetræ, Kjersti
(2023)
God leseopplæring er mer enn bokstaver og lyder.
Utdanningsnytt.no.
Uppstad, Per Henning;
Lundetræ, Kjersti
(2023)
Krigen for lydmetoden – en ikke-sak.
Utdanningsnytt.no.
Uppstad, Per Henning
(2023)
Kan man spille seg til lesing?.
Viden om Læsning.
ISSN 1902-3472.
Walgermo, Bente R.;
Nortvedt, Guri A.;
Uppstad, Per Henning;
Haram, Henrik;
Bratting, Karianne Berg;
Foldnes, Njål
(2023)
The Adaptive Models of
New National Screening Tests
in Reading and Numeracy
for Grade 1 and 3 in Norway
- possibilities and limitations.
Annual Meeting of the Association for Educational Assessment – Europe (AEA-Europe);
2023-11-01 - 2023-11-04.
Uppstad, Per Henning
(2023)
The problematic definitions of reading.
Gjesteforelesning for AcqVA Aurora, Tromsø;
2023-10-12 - .
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
Foldnes, Njål
(2023)
RECIPROCAL INVESTIGATIONS OF INTEREST, SELF-EFFICACY AND SKILL WITHIN A READING TEST SITUATION .
Society for Scientific studies of reading - annual conference /SSSR) ;
2023-07-19 - 2023-07-22.
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin
(2023)
Feedback practices on students’ oral reading – towards student
agency? A systematic review.
SSSR Conference;
2023-07-20 - 2023-07-22.
Uppstad, Per Henning
(2023)
Funker bionic reading?.
Uppstad, Per Henning
(2022)
Kartleggingsprøvene finn det dei skal.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.
(2022)
Fagfolk: unødvendig med skjerm allerede ved skolestart.
Uppstad, Per Henning
(2022)
Morer vi oss til døde?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Uppstad, Per Henning
(2022)
Tidleg innsats i skolen er å gi moglegheiter til deltaking.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Solheim, Oddny Judith;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin
(2022)
Shared responsibility between teachers predicts student achievement in co-taught literacy classes.
13th ARLE Conference;
2022-06-15 - 2022-06-17.
Nygård, Mari;
Greenall, Annjo Klungervik;
Uppstad, Per Henning
(2022)
Bjuda på,rundbrenner og "takk skal du få". Språksnakk..
Walgermo, Bente Rigmor;
McTigue, Erin Margaret;
Uppstad, Per Henning
(2022)
Student's voices: A systematic review of writing motivation in early elementary education.
SIG-Writing Conference;
2022-06-20 - 2022-06-22.
Alves-Wold, Aline;
Walgermo, Bente R.;
McTigue, Erin ;
Uppstad, Per Henning
(2022)
Student's voices: A systematic review of writing motivation in early elementary education.
SIG-Writing Conference;
2022-06-20 - 2022-06-22.
Eide, Kristin Melum;
Sonstad, Klaus;
Uri, Helene;
Uppstad, Per Henning
(2022)
Språksnakk: Pomp og prakt, gebursdag og sjølending .
Walgermo, Bente Rigmor;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning
(2022)
Motivational Dynamics of interest, self-concept and skill within a reading test situation.
NERA Conference Reykjavík 2022;
2022-06-01 - 2022-06-03.
Bakken, Arild Michel;
Walgermo, Bente Rigmor;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning
(2022)
Adaptvurder: A formative adaptive reading test for third grade in norway .
IACAT 22 Frankfurt 8th Conference: Enhancing testing and assessment in the digital age with computerized adaptive testing;
2022-09-20 - 2022-09-22.
Uppstad, Per Henning
(2022)
Debattinnlegg om hvem og hva som bestemmer over prøvene i skolen.
Arendalsuka;
2022-08-15 - .
Mossige, Margunn;
Rønneberg, Vibeke;
Uppstad, Per Henning
(2021)
Skal teknologien styre? Eit kritisk blikk på skrivestøtte for elevar med dysleksi..
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
Hefte 1.
s.43-47.
Rogne, Wenke Mork;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Uppstad, Per Henning
(2021)
Nasjonalt DigiHand-webinar.
DigiHand-webinar;
2021-04-14.
Uppstad, Per Henning
(2021)
Ja til endå betre nasjonale prøver.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Uppstad, Per Henning
(2020)
«Eit norgesglass med meir enn tretten humler i».
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Solheim, Oddny Judith;
Frijters, Jan;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2019)
Effectiveness of an early reading intervention: a group randomized trial.
International Congress for School Effectiveness and Improvement 2019;
2019-01-08 - 2019-01-12.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.
(2019)
Er det eigentleg meir friminutt 6 åringane i skulen treng?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Rogne, Wenke Mork;
Rønneberg, Vibeke;
Uppstad, Per Henning
(2019)
DigiHand - The emergence of writing skills in the digital classroom.
ICSEI 2019 (International Congress for School Effectiveness and Improvement;
2019-01-08 - 2019-01-11.
Solheim, Oddny Judith;
McTigue, Erin ;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning;
Schwippert, Knut
(2019)
Hvor tidlig oppstår kjønnsforskjeller i lesing? En studie av hvordan gutter og jenters leseferdighet utvikler seg gjennom de to første årene på skolen.
Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;
2019-05-07 - 2019-05-09.
Thomson, Jenny;
Foldnes, Njål;
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Njå, Morten Bergsten;
Uppstad, Per Henning
(2019)
Can childrens instructional gameplay Activity be used as a diagnostic indicator of Reading difficulties?.
Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;
2019-05-07 - 2019-05-09.
Uppstad, Per Henning;
Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek
(2019)
- Vi kunne endret hele situasjonen.
Uppstad, Per Henning;
Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek
(2019)
Slik lykkes du med lesespill i begynneropplæringa.
Solheim, Oddny Judith;
Frijters, Jan C.;
Uppstad, Per Henning;
Lundetræ, Kjersti
(2019)
Early reading intervention – a promising way to reduce inequity in education?.
18th Biennial Earli Conference on learning and instruction;
2019-08-12 - 2019-08-16.
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2019)
På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing. .
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
Volum 31.
Hefte 3.
s.50-55.
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2019)
På sporet –et forskningsbasert eksempel på tidlig innsats.
Språkkommunekonferanse;
2019-10-24 - 2019-10-25.
Uppstad, Per Henning
(2019)
Er TV-serier like bra som bøker?
.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.
(2019)
6-åringar: – Meir leik i undervisninga.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Bakken, Arild Michel;
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning
(2019)
Towards formulating principles for developing strong items for screening tests in reading.
IAEA Annual conference;
2019-09-22 - 2019-09-27.
Uppstad, Per Henning
(2018)
Kva med ein innovasjonskultur for dei svakaste elevane?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Uppstad, Per Henning
(2018)
Skal finne ut om iPad-en ødelegger håndskriften.
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2018)
Hva er viktig i utformingen av intensive tiltak for elever som strever med lesing? Erfaringer fra På sporet – prosjektet.
Godt i gang? Nasjonal konferanse om lesing;
2018-03-19 - 2018-03-20.
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2018)
På sporet. Workshop om innholdet i intervensjonen.
Godt i gang? Nasjonal konferanse om lesing;
2018-03-19 - 2018-03-20.
Solheim, Oddny Judith;
Torppa, Minna;
Uppstad, Per Henning;
Lerkkanen, Marja-Kristiina
(2018)
School entry prediction of poor reading by the end of Grade 1. A Norwegian – Finnish comparison. .
Earli SIG 5 Conference 2018 – Learning and Development in Early Childhood;
2018-08-28 - 2018-08-31.
Walgermo, Bente R.;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2018)
First Grade Reading Skill and Motivation Dynamics.
Sig EARLI 2018 – Learning and development in early childhood;
2018-08-29 - 2018-08-31.
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark;
Johansson, Christer;
Uppstad, Per Henning
(2018)
An investigation of the relationship between transcription, word-level fluency and quality in written composition.
Sig Writing;
2018-08-29 - 2018-08-31.
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2018)
Tidlig innsats i skolen - til en høy pris.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Lundetræ, Kjersti;
Kyle, Fiona;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2018)
Does Early reading intervention in first grade reduce the incidence of reading difficulties?.
Society for the Scientific Study of Reading Conference;
2018-07-18 - 2018-07-21.
Uppstad, Per Henning
(2018)
Kva har eigentleg spisefri med framtida å gjere?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Uppstad, Per Henning
(2018)
Forsking og truverde: Verdispørsmål og forskingskvalitet ikkje det same.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.
(2018)
Kvifor leikar dei ikkje?.
VG : Verdens gang.
ISSN 0805-5203.
Uppstad, Per Henning
(2018)
Kva har spisefri med framtida å gjere?
.
Uppstad, Per Henning
(2018)
Me treng betre dokumentasjon på testar i skolen.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
Uppstad, Per Henning
(2018)
Framover mot betre dokumentasjon på testar i skolen.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
Uppstad, Per Henning
(2018)
Opplæring i nynorsk som skriftspråk, utan dialektane.
Symposium om skriftkultur;
2018-06-06 - 2018-06-07.
Wagner, Åse Kari H.;
Uppstad, Per Henning
(2017)
På sporet – effekt av tidlig innsats for minoritetsspråklige elever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker..
Statpedkonferansen 2017;
2017-03-21 - 2017-03-22.
Mossige, Margunn;
Wagner, Åse Kari H.;
Uppstad, Per Henning;
Skaftun, Atle
(2017)
Hvordan kan en ekstra lærerressurs bidra til å skape økte læringsmuligheter i lesing og skriving for mangfoldet av elever?.
Skriv!Les!;
2017-05-09 - 2017-05-11.
Solheim, Oddny Judith;
Lerkkanen, Marja-Kristiina;
Uppstad, Per Henning
(2017)
Challenges in measuring growth in early reading development in two transparent orthographies.
17th Biennial EARLI Conference for research on learning and instruction;
2017-08-20 - 2017-09-02.
Sunde, Kristin;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2017)
Progresjon i bokstavinnlæringen - stor endring på kort tid.
Skriv Les;
2017-05-09 - 2017-05-11.
Kyle, Fiona;
Lundetræ, Kjersti;
Schwippert, Knut;
Frijters, Jan;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2017)
Is remedial reading intervention in first grade more effective than remedial reading intervention in second grade?.
24th Annual SSSR Meeting;
2017-07-12 - 2017-07-15.
Wagner, Åse Kari H.;
Foldnes, Njål;
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2017)
På sporet - effekt av tidlig innsats for andrespråkselever
med risiko for å utvikle lese- og
skrivevansker.
SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;
2017-05-09 - 2017-05-11.
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2017)
På sporet - tidlig intervensjon for elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker.
Skriv! Les! 2017;
2017-05-09 - 2017-05-11.
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Rongved, Elisabeth
(2017)
Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole.
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2017)
På sporet: resultater fra intervensjonen på 1 og 2 trinn.
Lærersamling På sporet prosjektet;
2017-06-13.
Johansson, Christer;
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark;
Uppstad, Per Henning
(2017)
Practical skills for writing process research in primary and secondary schools.
Norwegian Reading Centre / COST European Literacy Network Training school;
2017-10-16 - 2017-10-18.
Uppstad, Per Henning;
Foldnes, Njål;
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Wagner, Åse Kari H.
(2016)
Effect of early intervention for minority children at-risk for reading difficulties.
National Network series on Perspectives on Developmental Deficits;
2016-04-15.
Solheim, Oddny Judith;
Jan, Frijters;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2016)
ON TRACK READING INTERVENTION IN GRADE ONE FOR
CHILDREN AT-RISK FOR READING DIFFICULTIES: A GROUP RANDOMIZED CONTROLLED TRIAL.
Twenty-Third Annual Meeting: Society for the Scentific Studies of Reading ;
2016-07-13 - 2016-07-16.
Lundetræ, Kjersti;
Thomson, Jenny;
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Rhythmic timing in school starters as a predictor of poor word reading and spelling skills at end of grade 1..
The British Dyslexia Association's 10th International Conference 2016;
2016-03-10 - 2016-03-12.
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2016)
Effekt av På sporet-intervensjonen i 1. og 2. klasse.
Fagdag for deltakerskolene i På sporet 2016;
2016-06-14.
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2016)
Identifisering av elever med økt risiko for vansker med lesing og skriving.
Fagdag for deltakerskolene i På sporet 2016;
2016-06-14.
Uppstad, Per Henning;
Lundetræ, Kjersti
(2016)
På sporet – effekt av tidlig innsats for minoritetsspråklige elever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker.
Utdanningskonferansen 2016;
2016-11-08.
Uppstad, Per Henning;
Lundetræ, Kjersti;
Rongved, Elisabeth
(2016)
Lesesenteret på Utdanningskonferansen 2016.
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2015)
On Track; Why early reading intervention?.
Best practices in the Norwegian Education System;
2015-01-29.
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Exploring gaming data to predict severity of reading difficulty in minority children.
Finnish-Norwegian Workshop in learning Analytics;
2015-05-21 - 2015-05-22.
Uppstad, Per Henning
(2015)
Dataspill og dysleksi.
Uppstad, Per Henning
(2015)
Forsker på lese- og skrivevansker.
Uppstad, Per Henning
(2015)
Dataspill kan avdekke dysleksi.
Uppstad, Per Henning;
Lundetræ, Kjersti
(2015)
Oppdager ikke dysleksi hos minoritetsspråklige.
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Resultater og erfaringer fra det første året i På sporet.
Fagdag for deltagerskolene i På sporet;
2015-06-16.
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Identification of at-risk children in the On Track project.
Skriv! Les! 2015 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;
2015-05-18 - 2015-05-20.
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Bli kjent med På sporet opplegget og kartleggingsappen Lesestart.
Fagdag for skolene i På sporet ;
2015-09-10.
Rongved, Elisabeth;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Computer games can pick up dyslexia in minority pupils.
Rongved, Elisabeth;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Computer Games Can Help Identify Dyslexia In Minority Students.
Lundetræ, Kjersti;
Tønnessen, Finn Egil;
Uppstad, Per Henning
(2015)
Misbruk av hjerneforskning.
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2015)
ABC, LES, SKRIV, FORSTÅ - en hermeneutisk tilnærming til tidlig intervensjon i lesing
.
Språknett;
2015-11-11 - 2015-11-12.
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark;
Johansson, Christer;
Mossige, Margunn;
Oxborough, Gunn Helen Ofstad;
Uppstad, Per Henning
(2014)
The Need to Read.
Conference on Writing Research 2014;
2014-08-27 - 2014-08-29.
Rønneberg, Vibeke;
Mossige, Margunn;
Johansson, Christer;
Torrance, Mark;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Dyslexic students writing with and without visual feedback.
British Dyslexia Assosiation;
2014-03-27 - 2014-03-29.
Mossige, Margunn;
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark;
Johansson, Christer;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Struggling with writing; The impact of dyslexia and other language based disorders on writing and composing text. Towards a technological writing aid designed along the needs/cognitive profile of the dyslexic student.
British Dyslexia Association 9th International Conference ;
2014-03-27 - .
Uppstad, Per Henning
(2014)
Slik skriv me i framtida.
Kunnskapsreisen ;
2014-03-19.
Uppstad, Per Henning
(2014)
S-t-a-v-e-k-o-n-t-r-o-l-l Teknologisk lese- og skrivestøtte sett frå the dark side.
Lesedigg. Den digitale lesehverdagen i skole og barnehage. Nasjonal konferanse om lesing. ;
2014-04-07 - 2014-04-08.
Uppstad, Per Henning;
Tønnessen, Finn Egil
(2014)
Processes and Products in Reading and Writing.
Production and Perception in Different Modalities: Linguistic, Cognitive and Developmental Perspectives. Symposium in Honor of Sven Strömqvist;
2014-11-21 - 2014-11-22.
Uppstad, Per Henning
(2014)
Kvakksalvarar i klasserommet.
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
Hefte 14.
s.46-46.
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Nettbrettløsninger i På sporet-prosjektet.
Erfaringsdeling i forbindelse med konferansen Online Educa;
2014-12-04 - 2014-12-05.
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Presentasjon av På sporet prosjektet.
Fagmøte i Pedagogisk Psykologisk Tjeneste, Stavanger;
2014-12-18.
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Hva kjennetegner god begynneropplæring.
Fagdag for deltagerskolene i På sporet;
2014-05-13.
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning;
Håland, Anne
(2014)
Hva kjennetegner god begynneropplæring i lesing og skriving?
God praksis i begynneropplæringen..
Fagdag for deltagerskolene i På sporet;
2014-08-13.
Lundetræ, Kjersti;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning;
Håland, Anne
(2014)
God praksis i begynneropplæringen i lesing og skriving.
Fagdag for deltagerskolene i På sporet;
2014-05-20.
Wagner, David;
Uppstad, Per Henning
(2013)
Does Color Matter in Comics' Reading?.
ECEM 2013;
2013-08-12 - 2013-08-17.
Johansson, Christer;
Uppstad, Per Henning;
Rønneberg, Vibeke
(2013)
Frequency Machines, Intelligent Editing & Aided Review.
Workshop on Writing Research;
2013-09-16 - 2013-09-17.
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2013)
De skal redde lærelysten.
Mossige, Margunn;
Rønneberg, Vibeke;
Uppstad, Per Henning
(2013)
Writing fluency: Which strategies for writing fluency do dyslexic young adults report under different conditions?.
Skriv! Les!;
2013-05-06 - 2013-05-08.
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning;
Nybø, Lene
(2013)
Må leksa lese fem ganger?.
Wagner, Åse Kari H.;
Solheim, Oddny Judith;
Lundetræ, Kjersti;
Uppstad, Per Henning
(2013)
På sporet-prosjektet.
Møte med Oslo kommune;
2013-12-10 - .
Rønneberg, Vibeke;
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Husebø, Dag;
Mossige, Margunn;
Uppstad, Per Henning;
Staurseth, Hanne Egenæs
(2013)
Faglig lesing - lesing i fagene.
Nasjonal konferanse ;
2013-03-18 - 2013-03-19.
Uppstad, Per Henning
(2013)
S-t-a-v-e-k-o-n-t-r-o-l-l.
Forsker Stand-Up;
2013-09-25.
Uppstad, Per Henning
(2013)
Matematikk som fremmedspråk.
Samisk matematikksymposium;
2013-12-04.
Uppstad, Per Henning;
Ommundsen, Odd Ragnar Waade
(2013)
Om lesing.
Fagmøte for foreldre;
2013-01-29.
Rønneberg, Vibeke;
Mossige, Margunn;
Uppstad, Per Henning;
Johansson, Christer;
Torrance, Mark
(2013)
Writing Fluency - can "blind" writing enhance writing fluency for dyslectic writers?.
Skriv!Les!;
2013-05-06 - 2013-05-08.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Skaftun, Atle;
Uppstad, Per Henning
(2012)
Literary education as a transition between everyday language and academic literacy.
The many languages of literature: Literature education in multilingual and intercultural settings;
2012-04-30 - 2012-05-02.
Uppstad, Per Henning;
Torgersen, Kjell Inge;
Ommundsen, Odd Ragnar Waade
(2012)
Lese mykje - jada. Ikkje lure seg unna - neida. Om moglegheiter ved å ta eit literacy-perspektiv som orienteringspunkt i språk- og fagopplæring.
Nasjonal konferanse om lesing;
2012-03-26 - 2012-03-27.
Uppstad, Per Henning
(2012)
Skrift som språk - utfordringar som skrifta representerer.
Fagmøte for tilsette ved nynorsksenteret;
2012-09-03.
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2011)
Lese- og arbeidsmåter hos elever med ulik grad av tiltro til egne leseferdigheter.
Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving og lesing;
2011-05-30 - 2011-06-01.
Uppstad, Per Henning
(2011)
Munnlege og skriftlige ferdigheiter.
Kurs med fokus på Leselos for lærarar;
2011-03-02 - 2011-03-03.
Solheim, Oddny Judith;
Skaftun, Atle;
Uppstad, Per Henning
(2010)
The role of writing in demonstrating reading comprehension.
SIG Writing 2010;
2010-09-08 - 2010-09-10.
Uppstad, Per Henning
(2010)
Ideen om det einspråklige mennesket.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Uppstad, Per Henning
(2010)
What does a reader actually read?.
Fagmøte i Aker Solutions;
2010-02-01.
Uppstad, Per Henning
(2010)
Om å skriva med ein lesar i tankane.
Fagmøte i Statoil, kommunikasjonsavdelinga;
2010-12-10.
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2009)
Learning to write: the role of taking another?s perspective.
IAIMTE : Re-thinking Literacies - Languages, Literatures and Cultures;
2009-06-23 - 2009-06-26.
Skaftun, Atle;
Uppstad, Per Henning
(2009)
What expert writers do when they don't solve problems.
IAIMTE : Re-thinking Literacies - Languages, Literatures and Cultures;
2009-06-23 - 2009-06-26.
Wagner, Åse Kari Hansen;
Uppstad, Per Henning
(2008)
Det flerspråklige mennesket.
Pro-salong, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening;
2008-10-02.
Røskeland, Marianne;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2007)
Are there age differences in in utilization of illustrations in reading science textbooks?.
12th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction, EARLI;
2007-08-28 - 2007-09-01.
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2007)
Students integration of text and illustration in an assessment of reading comprehension: reading during writing.
12th Bienneal Conference for Research on Learning and Instruction, EARLI;
2007-08-28 - 2007-09-01.
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2007)
Students integration of text and illustration in an assessment of reading comprehension: relations between reading and reading while answering.
Scandinavian workshop of applied eyetracking;
2007-02-07 - 2007-02-08.
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2007)
Eye tracking and reading of science text books. Some pedgagogical reflections.
Comenius Contact Seminar;
2007-10-03 - 2007-10-07.
Uppstad, Per Henning;
Tønnessen, Finn Egil
(2006)
Kva kan me fortelja ved å telja?.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
s.58-63.
Røskeland, Marianne;
Uppstad, Per Henning
(2006)
Are there age differences in utilization of illustrations in reading science textbooks?.
The Scandinavian Workshop on Applied Eye-tracking;
2006-02-09 - 2006-02-10.
Uppstad, Per Henning;
Wagner, Åse Kari Hansen;
Solheim, Oddny Judith;
Røskeland, Marianne
(2006)
Tror du dine egne øyne?.
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2006)
Forsker på lesing med hjelm.
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2006)
Forsker på lesing med hjelm.
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2006)
Forsker på lesing med hjelm.
Uppstad, Per Henning;
Wagner, Åse Kari Hansen;
Solheim, Oddny Judith;
Røskeland, Marianne
(2006)
Tror du dine egne øyne.
Uppstad, Per Henning;
Wagner, Åse Kari Hansen;
Solheim, Oddny Judith;
Røskeland, Marianne
(2006)
Tror du dine egne øyne?.
Røskeland, Marianne;
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith;
Wagner, Åse Kari Hansen
(2006)
Are there age differences in utilization of illustrations in reading science textbooks?.
The 1st Scandinavian Workshop on Applied Eye-Tracking;
2006-02-06 - 2006-02-08.
Røskeland, Marianne;
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2006)
Elever som leser læreboktekst.
utenTitteltekst;
2006-11-07.
Uppstad, Per Henning
(2006)
På sviktande grunnlag.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith;
Wagner, Åse Kari Hansen
(2006)
The doubling of consonants in a text-writing task.
SIGWriting 10th international conference of the EARLI special interest group in writing;
2006-09-20 - 2006-09-22.
Uppstad, Per Henning
(2006)
Veit me eigentleg kva lesing og skriving er?.
?.
Volum 1.
s.29-31.
Uppstad, Per Henning
(2006)
Lesing og ferdighetsbegrepet.
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
Volum 6.
Uppstad, Per Henning
(2005)
The dynamics of written language acquisition.
IAIMTE 5 - International Association for The Improvement of Mother Tongue Education;
2005-05-10 - 2005-05-13.
Uppstad, Per Henning
(2005)
On defining 'language' in reading and writing research.
Fourth European Graduate School on Literacy;
2005-08-20 - 2005-08-25.
Uppstad, Per Henning
(2005)
Forsker utforder leseopplæringen.
Uppstad, Per Henning
(2005)
[Anmeldelse]Helene Uri: Hva er språk?.
NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift.
ISSN 0800-3076.
Hefte Årg. 23, nr 1.
s.130-134.
Uppstad, Per Henning
(2004)
Frå forteljingar om det sjølvsagte til vidsynt språkvitskap. Melding av boka Språkmøte - ei innføring i sosiolingvistikk.
?.
Volum 1.
Uppstad, Per Henning
(2004)
Om elefantar i lese- og skrivevitskapen.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Uppstad, Per Henning
(2004)
Veit me eigentleg kva lesing og skriving er?.
utenTitteltekst;
2004-09-24.
Uppstad, Per Henning
(2004)
Refleksjonar kring fonemet.
Språkforum;
2004-03-12.
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2004)
Kva er lesing?.
Språkforum;
2004-11-19.
Solheim, Oddny Judith;
Uppstad, Per Henning
(2004)
Spelling - strategy or skill?.
SiG Writing 2004;
2004-09-20 - 2004-09-22.
Strömqvist, Sven;
Uppstad, Per Henning
(2004)
ScriptLog - a tool for analalyzing online writing.
SiG Writing 2004;
2004-09-20 - 2004-09-22.
Uppstad, Per Henning
(2004)
Kva er skriving? Tankar frå konferansen SiG-Writing 2004,Genève 20. - 22. sept.
?.
Volum 2.
Uppstad, Per Henning
(2004)
Nye spor i skriveforskinga.
Open fagdag;
2004-11-26.
Uppstad, Per Henning
(2004)
Tverrspråklege studiar av staving.
Seminaret: Kva måler vi med Scriptlog?;
2004-01-21.
Uppstad, Per Henning;
Wagner, Åse Kari Hansen
(2003)
Bilingual literacy: narrative performance in bilingual students.
The 4th international symposium on bilingualism;
2003-04-30 - 2003-05-03.
Uppstad, Per Henning
(2003)
Kva har Pippi med språkteori å gjera?.
utenTitteltekst;
2003-09-24.
Uppstad, Per Henning
(2003)
Det kopierande menneske - Homo Xerox.
Rogalands Avis.
Uppstad, Per Henning
(2003)
Språket: litt transport og mykje spel.
Uppstad, Per Henning
(2003)
The problematic status of written language.
utenTitteltekst;
2003-12-01.
Wagner, Åse Kari Hansen;
Uppstad, Per Henning
(2003)
ScriptLog – a new approach to Writing Processes.
Seminaret “A Norwegian Approach to the Treatment of Dyslexia in Connection with E-learning” holdt i anledning det kongelige s atsbesøk i Brüssel, mai 2003.;
2003-05-20 - 2003-05-22.
Uppstad, Per Henning
(2002)
Skrive- og tenkjevanskar.
?.
Volum 1.
s.23-25.
Uppstad, Per Henning
(2001)
Språk og fag - i norskfaget og andre fag.
Konference om forskning i nordiske sprog som andet- og fremmedsprog, Reykjavik;
2001-05-23 - 2001-05-25.
Uppstad, Per Henning
(2001)
Kroppen i teksten - metaforisk nærleik i moderne avstandsmedia.
Seminar om "ordet og kjødet";
2001-10-06 - 2001-10-07.
Uppstad, Per Henning;
Wagner, Åse Kari Hansen
(2001)
Norsk som andrespråk og andrespråksperspektivet i norskfaget.
Fagmøte;
2001-03-23.
Uppstad, Per Hennnig;
Aursland, Sveinbjørn;
Vikingstad, Evy;
Østrem, Nils Olav;
Jacobsen, Ingeborg Stene
(1998)
Kvinnfolka går i Torvastadkjørkjo, og mannfolkå går i Kadlakjørkjo nokre namn frå sjøen på Vest-Karmøy.
Årbok for Karmsund.
ISSN 0801-4264.
s.172-184.