Joakim Caspersen

Forsker II i sosiologi

Joakim Caspersen

Kontakt

E-post: joakim.caspersen@uis.no

Sted: Ekstern forsker II

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Caspersen, Joakim; Paulsen, Veronika; Aasback, Anne Wullum

(2024)

Barnevernspedagogen som profesjonell skjønnsutøver. I: Barnevernspedagog : en grunnbok.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-07186-2.

Hygen, Beate Wold; Mjøen, Odd Morten; Caspersen, Joakim; Nilsen, Marianne

(2023)

Determinants of School Satisfaction in Times of Crisis According to Parents of Children with Special Educational Needs.

European Journal of Special Needs Education.

ISSN 0885-6257.

Volum 39.

Hefte 1.

s.79-93.

DOI: 10.1080/08856257.2023.2191108

Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian

(2023)

Research-based teacher education in Norway – a longitudinal perspective.

International Journal of Educational Research.

ISSN 0883-0355.

Volum 119.

Hefte 102177.

DOI: 10.1016/j.ijer.2023.102177

Caspersen, Joakim; Paulsen, Veronika

(2023)

Discretionary decision making in child welfare – An experimental vignette study of the use of interpreter services.

Children and Youth Services Review.

ISSN 0190-7409.

Volum 155.

DOI: 10.1016/j.childyouth.2023.107194

Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl

(2023)

Mechanisms of Persisting Inequality – Case Studies of Norwegian Daycare Facilities for Children.

International Journal for Research on Extended Education (IJREE).

ISSN 2196-3673.

Volum 10.

Hefte 2.

s.28-39.

DOI: 10.3224/ijree.v10i2.03

Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik

(2023)

Forskningens rolle i skole og lærerutdanning. I: En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215065540.

s.9-27.

DOI: 10.18261/9788215065540-23-01

Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian

(2020)

Placement training and learning outcomes in social work education.

Studies in Higher Education.

ISSN 0307-5079.

DOI: 10.1080/03075079.2020.1750583

Hermstad, Ingrid Holmedahl; Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir

(2020)

Spenning og samspill når PPT skal tett på skolen.

Psykologi i kommunen (PIK).

ISSN 1892-3364.

Hefte 6.

Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian

(2019)

Den grunnleggende tilhørigheten. I: Skolen vår!.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 978-82-05-49597-5.

s.19-37.

Carlsten, Tone Cecilie; Aamodt, Per O; Caspersen, Joakim

(2019)

Hvorfor er det vanskelig for ungdomsskolelærere å engasjere elevene sine? . I: Skolen vår!.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 978-82-05-49597-5.

s.84-103.

Røe, Melina; Caspersen, Joakim; Utvær, Britt Karin Støen; Wendelborg, Christian

(2019)

Kartlegging av elevenes læringsmiljø. Elevundersøkelsen som verktøy i skolens utviklingsarbeid. I: Skolen vår!.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 978-82-05-49597-5.

s.177-202.

Caspersen, Joakim; Ekmann, Lisa; Sletterød, Niels Arvid; Wendelborg, Christian

(2019)

Når utsida skal inn. Samhandling mellom de interne og eksterne skolesystemene. I: Skolen vår!.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 978-82-05-49597-5.

s.203-228.

Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild S

(2019)

Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst. I: Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202632571.

s.75-98.

DOI: 10.23865/noasp.73

Caspersen, Joakim; Paulsen, Veronika

(2019)

Barnevernspedagogen som profesjonell skjønnsutøver. I: Barnevernspedagog : en grunnbok.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215032504.

s.185-200.

Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian

(2018)

The relationship among learning outcome measures used in higher education.

Quality in Higher Education.

ISSN 1353-8322.

Volum 24.

Hefte 2.

s.117-135.

DOI: 10.1080/13538322.2018.1484411

Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline; Muller, Johan

(2017)

Higher Education Learning Outcomes – Ambiguity and Change in Higher Education.

European Journal of Education.

ISSN 0141-8211.

Volum 52.

Hefte 1.

s.8-19.

DOI: 10.1111/ejed.12208

Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian; Aamodt, Per O

(2017)

Measuring learning outcomes.

European Journal of Education.

ISSN 0141-8211.

Volum 52.

Hefte 1.

s.20-30.

DOI: 10.1111/ejed.12205

Caspersen, Joakim; Havnes, Anton; Smeby, Jens-Christian

(2017)

Profesjonskvalifisering i arbeid og etterutdanning. I: Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215026459.

s.118-129.

Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian

(2016)

Students’ perceptions of teacher support, numeracy, and assessment for learning: Relations with motivational responses and mastery experiences.

International Education Studies (IES).

ISSN 1913-9020.

Volum 9.

Hefte 10.

s.1-15.

DOI: 10.5539/ies.v9n10p1

Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild

(2016)

Managing mergers – governancing institutional integration.

Tertiary Education and Management.

ISSN 1358-3883.

Volum 22.

Hefte 3.

s.231-248.

DOI: 10.1080/13583883.2016.1196235

Caspersen, Joakim

(2015)

Teachers’ Learning Activities in the Workplace: How Does Teacher Education Matter?.

Creative Education.

ISSN 2151-4755.

Volum 6.

Hefte 1.

s.46-63.

DOI: 10.4236/ce.2015.61004

Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline

(2015)

Institutional Governance Structures. I: The Palgrave International Handbook of Higher Education Policy and Governance.

Palgrave Macmillan.

ISBN 9781137456168.

s.379-397.

DOI: 10.1007/978-1-137-45617-5_21

Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline

(2015)

Managing learning outcomes: Leadership practices and old modes of new governance in higher education. I: The transformation of university institutional and organizational boundaries.

Brill|Sense.

ISBN 9789463001779.

s.187-202.

Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel

(2014)

Novice teachers and how they cope.

Teachers and Teaching: theory and practice.

ISSN 1354-0602.

Volum 20.

Hefte 2.

s.189-211.

DOI: 10.1080/13540602.2013.848570

Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline; Karlsen, Hilde; Aamodt, Per O

(2014)

Learning outcomes across disciplines and professions: Measurement and interpretation.

Quality in Higher Education.

ISSN 1353-8322.

Volum 20.

Hefte 2.

s.195-215.

DOI: 10.1080/13538322.2014.904587

Caspersen, Joakim; Hovdhaugen, Elisabeth

(2014)

Hva vet vi egentlig om ulikhet i høyere utdanning?.

Sosiologisk Tidsskrift.

ISSN 0804-0486.

Volum 22.

Hefte 3.

s.301-310.

Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline

(2014)

Læringsutbytte som styringsredskap for ledelsen i høyere utdanning. I: Kvalitet, kapasitet og relevans : Utviklingstrekk i norsk høyere utdanning.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-45050-2.

Caspersen, Joakim

(2013)

The valuation of knowledge and normative reflection in teacher qualification. A comparison of teacher educators, novice and experienced teachers.

Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.

ISSN 0742-051X.

Volum 2013.

Hefte 30.

s.109-119.

DOI: 10.1016/j.tate.2012.11.003

Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel

(2010)

Nyutdannede læreres første tid i yrket : en sjokkartet opplevelse?. I: Kvalifisering til læraryrket.

Abstrakt forlag.

ISBN 978-82-7935-291-4.

s.315-339.

Caspersen, Joakim; Aamodt, Per Olaf

(2010)

Hvordan studerer allmennlærerstudentene, og hva har det å si?. I: Kvalifisering til læraryrket.

Abstrakt forlag.

ISBN 978-82-7935-291-4.

s.33-52.

Caspersen, Joakim

(2007)

Aspects of professionalism Collective nursing – personalised teaching?. I: In Tension between Organization and ProfessionProfessionals in Nordic Public Service.

Nordic Academic Press.

ISBN 978-91-85509-02-7.

s.115-132.

Bøker og kapitler

Caspersen, Joakim; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Ljusberg, Anna-Lena; Mordal, Siri; Pedersen, Cathrine; Tangen, Sonia

(2024)

Innføring av rammeplan i SFO : Sluttrapport fra evalueringen av de første årene med rammeplan.

ISBN 978-82-7570-754-1.

Hermstad, Ingrid Holmedahl; Mordal, Siri; Caspersen, Joakim; Utmo, Ida Fjærestad

(2023)

Bedre skolestart i Trondheim kommune : Utleira- og Åsvangmodellen.

ISBN 978-82-7570-721-3.

Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Ljusberg, Anna-Lena; Pedersen, Cathrine; Vennerød-Diesen, Frida Felicia

(2023)

Ny rammeplan i SFO : Evaluering av innføring av ny rammeplan for SFO, delrapport 2.

ISBN 978-82-7570-729-9.

Tøssebro, Jan; Berg, Berit; Bruteig, Rebekka; Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Wendelborg, Christian

(2023)

Bedre tjenester til barn og unge med sammensatte behov? : Delrapport 1: Utgangspunktet da lovendringene trådte i kraft.

ISBN 978-82-7570-732-9.

Wendelborg, Christian; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Hammer Smedsrud, Jørgen; Grøgaard, Jens Brandi; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Buland, Trond Hallgeir; Bliksvær, Trond

(2023)

Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2.

ISBN 978-82-7570-733-6.

Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik

(2023)

En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215065540.

Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Johansen, Wibeke; Leiulfsrud, Håkon; Lillebø, Otto Sevaldson; Nyhus, Ole Henning; Wendelborg, Christian

(2023)

Tett på - nye arbeidsmåter og samspill mellom skole, barnehage og PPT : Delrapport 1 fra et modellutprøvingsprosjekt i tre kommuner.

ISBN 978-82-7570-737-4.

Storstad, Oddveig; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian

(2023)

Ett steg fram og to tilbake Demokratiforståelse, holdninger og deltakelse blant norske ungdomsskoleelever.

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Wendelborg, Christian; Gjerustad, Cay; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Hammer Smedsrud, Jørgen

(2022)

Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1.

ISBN 978-82-7570-688-9.

Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim

(2022)

Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid.

ISBN 978-82-14-07578-6.

Hefte 2022:00963.

Caspersen, Joakim; Utmo, Ida Fjærestad

(2022)

Ny rammeplan i SFO : Kartlegging av innføringen av ny rammeplan i SFO.

ISBN 978-82-7570-665-0.

Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Hammer Smedsrud, Jørgen; Wendelborg, Christian; Federici, Roger Andre

(2021)

Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser.

ISBN 978-82-7570-646-9.

Mjøen, Odd Morten; Kermit, Patrick Stefan; Caspersen, Joakim

(2021)

Betingelser for god inkludering i skole for hørselshemmede.

ISBN 978-82-7570-657-5.

Paulsen, Veronika; Wendelborg, Christian; Riise, Anne; Berg, Berit; Tøssebro, Jan; Caspersen, Joakim

(2020)

Ettervern- en god overgang til voksenlivet? : Helhetlig oppfølging av ungdom med barnevernerfaring.

ISBN 978-82-7570-600-1.

Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Røe, Melina

(2020)

På vei mot inkludering? Sluttrapport fra evalueringen av modellutprøvingen Inkludering på alvor.

ISBN 978-82-7570-616-2.

Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian

(2019)

Skolen vår!.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 978-82-05-49597-5.

Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian

(2019)

Forord. I: Skolen vår!.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 978-82-05-49597-5.

s.5-11.

Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim

(2019)

Lærlingundersøkelsen 2016 og 2017 : Analyser av variasjoner og sammenhenger .

ISBN 978-82-7570-530-1.

Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir; Valenta, Marko; Tøssebro, Jan

(2019)

Inkludering på alvor? Delrapport 1 fra evalueringen av modellutprøvingen inkludering på alvor.

ISBN 978-82-7570-594-3.

Aamodt, Per O; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røsdal, Trude; Stensaker, Bjørn; Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre

(2019)

Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019.

ISBN 978-82-7570-604-9.

Haugset, Anne Sigrid; Fagerholt, Randi Ann; Sivertsen, Håkon; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Ljunggren, Birgitte; Lorentzen, Ranveig Sofie; Løe, Ida Camilla; Mordal, Siri

(2019)

Følgeevaluering av kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 4. TFoU-rapport 2019:5..

ISBN 978-82-7732-289-6.

Caspersen, Joakim; Aamodt, Per O; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre

(2018)

Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 Delrapport 2.

ISBN 978-82-7570-553-0.

Berg, Berit; Caspersen, Joakim; Garvik, Marianne; Paulsen, Veronika; Svendsen, Stina

(2018)

Bruk av tolk i barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre for enslige mindreårige.

ISBN 978-82-7570-545-5.

Naper, Linn Renée; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Haugset, Anne Sigrid; Ljunggren, Birgitte; Lorentzen, Ranveig Sofie; Osmundsen, Tonje Cecilie

(2018)

Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 3. TFoU-rapport 2018:11.

ISBN 978-82-7732-275-9.

Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Olsen, Marit Schei; Gjøsund, Gudveig; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian

(2018)

Mellom system og individ : En studie av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale..

ISBN 978-82-7570-571-4.

Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim; Mordal, Siri; Ljusberg, Anna-Lena; Bunar, Nihad

(2018)

Lek, Læring og ikke-pedagogikk for alle.

ISBN 978-82-7570-569-1.

Caspersen, Joakim; Bugge, Hanna; Oppegaard, Sigurd

(2017)

Humanister i lærerutdanningene Valg og bruk av pensum, kompetanse og rekruttering, faglig identitet og tilknytning.

ISBN 978-82-8364-042-7.

Volum 2017.

Hefte 2.

Caspersen, Joakim; Utvær, Britt Karin Støen; Bugge, Hanna; Wendelborg, Christian

(2017)

Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015.

ISBN 978-82-7570-483-0.

Volum 2017.

Hefte -.

Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim

(2017)

How does policy change universities? Outlook on the global research agenda. I: State of Higher Education 2015-2016.

s.127-132.

Haugen, Gry Mette D.; Paulsen, Veronika; Caspersen, Joakim

(2017)

Barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier.

ISBN 978-82-7570-495-3.

Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre; Røsdal, Trude

(2017)

Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 : Delrapport 1.

ISBN 978-82-7570-499-1.

Wendelborg, Christian; Kittelsaa, Anna; Caspersen, Joakim

(2017)

Rett til spesialundervisning eller rett til deltakelse? : Faktorer som påvirker ekskludering og inkludering i skolen.

ISBN 978-82-7570-505-9.

Haugum, Margrete Hembre; Ljunggren, Birgitte; Haugset, Anne Sigrid; Osmundsen, Tonje; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Lorentzen, Ranveig Sofie

(2017)

Evaluering av Kompetanse for framtidens barnehage. Delrapport 2. TFoU-rapport 2017:09.

ISBN 978-82-7732-258-2.

Caspersen, Joakim; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Wendelborg, Christian

(2017)

Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser : Et verktøy for kvalitetsutvikling i grunnskolen?.

ISBN 978-82-7570-491-5.

Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Caspersen, Joakim

(2017)

Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016.

ISBN 978-82-7570-508-0.

Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid Marie Jorde

(2017)

Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.

ISBN 978-82-327-0308-1.

Hefte 26.

Aamodt, Per O; Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Grøgaard, Jens Brandi; Røsdal, Trude

(2016)

Kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere: En undersøkelse basert på OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS).

ISBN 978-82-327-0175-9.

Hefte 6.

Ludvigsen, Sten Runar; Nortvedt, Guri A.; Petterson, Astrid; Sollerman, Samuel; Olafsson, Ragnar F.; Taajamo, Matti; Caspersen, Joakim; Nyström, Peter; Braeken, Johan

(2016)

Northern Lights on PISA and TALIS.

Nordisk ministerråd.

ISBN 978-92-893-4521-7.

Volum 2016.

Hefte 517.

Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim

(2016)

Høyt presterende elevers vurdering av læringsmiljøet : Analyser av Elevundersøkelsen 2013 og 2014.

ISBN 978-82-7570-453-3.

Caspersen, Joakim; Michelsen, Hilde; Wendelborg, Christian

(2016)

Lærlingundersøkelsen 2015 : En analyse av yrkesfaglærernes kompetanse, utstyrssituasjonen og tilbudsstruktur.

Haugset, Anne Sigrid; Osmundsen, Tonje; Caspersen, Joakim; Haugum, Margrete Hembre; Ljunggren, Birgitte

(2016)

Kompetanse for framtidens barnehage. Delrapport 1: Følgeevaluering av strategien Kompetanse for framtidens barnehage.

ISBN 978-82–7732–236-0.

Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim

(2016)

Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015.

ISBN 978-82-7570-465-6.

Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje; Caspersen, Joakim

(2016)

Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene.

ISBN 978-82-327-0220-6.

Hefte 31.

Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid M. Jorde

(2016)

Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.

ISBN 978-82-327-0202-2.

Hefte 19.

Elken, Mari; Røsdal, Trude; Aanstad, Siri; Caspersen, Joakim

(2015)

Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge: En sammenligning av ulike studiemodeller.

ISBN 978-82-327-0094-3.

Hefte 12.

Caspersen, Joakim; Garvik, Marianne; Wendelborg, Christian

(2015)

Lærlingundersøkelsen 2014 : Analyser av variasjoner og sammenhenger Lærlingundersøkelsen 2014.

ISBN 978-82-7570-418-2.

Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim; Kongsvik, Trond

(2015)

Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og tilpasset opplæring i kommuner med lavt omfang av spesialundervisning.

ISBN 978-82-7570-424-3.

Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim

(2015)

Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014.

ISBN 978-82-7570-425-0.

Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim

(2015)

Grunnleggende ferdigheter og læringsmiljø : Et utdrag av analysene av Elevundersøkelsen 2014.

ISBN 978-82-7570-432-8.

Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim; Kittelsaa, Anna M.; Svendsen, Stina; Haugset, Anne Sigrid; Kongsvik, Trond; Reiling, Rune Borgan

(2015)

Barnehagetilbudet til barn med særlige behov : Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder.

ISBN 978-82-7570-440-3.

Kårstein, Asbjørn; Caspersen, Joakim

(2014)

Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang.

ISBN 978-82-7218-998-2.

Hefte 16.

Caspersen, Joakim; Aamodt, Per O; Vibe, Nils; Carlsten, Tone Cecilie

(2014)

Kompetanse og praksis blant norske lærere: Resultater fra TALIS-undersøkelsen i 2013.

ISBN 978-82-327-0047-9.

Hefte 41.

Caspersen, Joakim; Kårstein, Asbjørn

(2013)

Kvalitet i praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere.

ISBN 978-82-7218-906-7.

Hefte 14.

Caspersen, Joakim

(2013)

Professionalism among novice teachers. How they think, act, cope and perceive knowledge.

ISBN 978-82-93208-33-4.

Volum 2013.

Hefte 1.

Caspersen, Joakim; Støren, Liv Anne; Waagene, Erica

(2012)

Fagskoleutdannede – hvem de er og hvor de går.

ISBN 978-82-7218-858-9.

Hefte 31.

Caspersen, Joakim; Hovdhaugen, Elisabeth; Karlsen, Hilde

(2012)

Ulikhet i høyere utdanning:En litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012.

ISBN 978-82-7218-859-6.

Hefte 32.

Caspersen, Joakim

(2012)

Drivkrefter i profesjonsutdanningene i sykepleie og medisin.

ISBN 978-82-7218-863-3.

Hefte 33.

Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Caspersen, Joakim; Nesje, Kjersti; Vindegg, Jorunn

(2011)

Praksis og teori. En undersøkelse blant undervisningspersonalet ved fem profesjonsutdanninger.

Hefte 1.

Caspersen, Joakim; Wiborg, Øyvind; Lødding, Berit

(2011)

Praksisutbytte? Kunnskapsoversikt om ungdoms utbytte av praksis i opplæringen.

ISBN 978-82-7218-739-1.

Hefte 6.

Caspersen, Joakim

(2011)

Skolekultur og elevresultater: Hvilke muligheter gir TALIS-undersøkelsen?.

ISBN 978-82-7218-785-8.

Hefte 34.

Caspersen, Joakim

(2011)

Evaluering av samarbeidsmidler i helse- og sosialfagutdanningene.

ISBN 978-82-7218-776-6.

Hefte 29.

Caspersen, Joakim; de Lange, Thomas; Prøitz, Tine Sophie; Solbrekke, Tone Dyrdal; Stensaker, Bjørn

(2011)

LEARNING ABOUT QUALITY – Perspectives on learning outcomes and their operationalisations and measurement.

Universitetet i Oslo.

Borgen, Jorunn Spord; Arnesen, Clara Åse; Caspersen, Joakim; Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Næss, Terje

(2010)

Kjønn og musikk : Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk.

ISBN 978-82-7218-730-8.

Hefte 49.

Skjønsberg, Andreas; Caspersen, Joakim

(2009)

Studentenes vurdering av førskolelærerutdanningen - resultater fra StudData. SPS arbeidsnotat 2009 nr. 2.

Høgskolen i Oslo og Akershus.

Volum 2009.

Hefte 2.

Frøseth, Mari Wigum; Caspersen, Joakim

(2008)

Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen.

Høgskolen i Oslo og Akershus.

ISBN 978-82-579-4610-4.

Caspersen, Joakim

(2007)

Kvalifisering av nyutdannede sykepleiere -en undersøkelse av læringsstrategier og opplæring i arbeidslivet.

Høgskolen i Oslo og Akershus.

ISBN 978-82-579-4575-6.

Caspersen, Joakim

(2006)

Kallet eller dannet? Motivasjon og yrkessosialsering hos sykepleiere og lærere.

Høgskolen i Oslo og Akershus.

ISBN 82-579-4486-6.

Hefte 5.

Caspersen, Joakim

(2006)

Teachers' and nurses' realisation of job values.

Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hefte 02/2006.

Caspersen, Joakim

(2005)

Kallet eller dannet? -motivasjon og yrkessosialisering hos sykepleiere og lærere.

Formidling

Thoresen, Stian; Aasback, Anne Wullum; Tøssebro, Jan; Mjøen, Odd Morten; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian; Buland, Trond Hallgeir; Leiulfsrud, Annelie Ingegerd Caroline Sche; Lillefjell, Monica; Anthun, Kirsti Sarheim; Wik, Sigrid Elise

(2024)

Dialogseminar: Arbeidsinkludering av unge med funksjonsnedsettelse eller psykososiale vansker.

Dialogseminar: Arbeidsinkludering av unge med funksjonsnedsettelse eller psykososiale vansker;

2024-01-24.

Uthus, Marit; Kjelaas, Irmelin; Caspersen, Joakim; Aas, Hanne Kristin

(2023)

Kick-Off INCLUSCHOOL – nye perspektiver på inkludering som en prosess i en mangfoldig skole.

Internt Kick-Off INCLUSCHOOL;

2023-11-14.

Holmeide, Hanna; Caspersen, Joakim

(2023)

Knowledge matters - Changes in novice and experienced teachers' valuation of knowledge.

NORDPRO 2023;

2023-11-21 - 2023-11-23.

Caspersen, Joakim

(2023)

Research orientation and professional identity among Finnish and Norwegian teacher educators.

NORDPRO-konferansen 2023;

2023-11-22 - 2023-11-23.

Uthus, Marit; Caspersen, Joakim; Kjelaas, Irmelin; Sagen Hasselø, Inger; Forren, Svein Johny

(2022)

En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge.

Psykologisk.no.

Caspersen, Joakim

(2019)

God Morgen Trøndelag.

Caspersen, Joakim; Mordal, Siri; Valenta, Marko; Wendelborg, Christian

(2019)

Skolefritidsordningen - tid for et veivalg?.

Adressa.

Caspersen, Joakim

(2019)

Er den norske SFO-ordningen en skandale? .

Frokostmøte;

2019-01-24.

Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian

(2019)

ALTERNATIVE LØP I YRKESFAG/VGO ELLER: MULIGHETER FOR UTSATTE GRUPPER I OVERGANGENE I UTDANNINGSLØPET.

Yrkesfagkonferansen 2019;

2019-01-31.

Caspersen, Joakim; Paulsen, Veronika; Tøndel, Gunhild

(2019)

Arr. workshop "Skjønnsutøvelse i velferdsstatlig kontekst".

Skjønnsutøvelse i velferdsstatlig kontekst;

2019-11-06.

Caspersen, Joakim

(2019)

Mechanisms for exclusion in an inclusive extended education.

WERA Conference - Extended Education Network;

2019-09-26 - 2019-09-28.

Haugen, Gry Mette D.; Paulsen, Veronika; Caspersen, Joakim

(2018)

Barnevernets forebyggende arbeid mot vold i minoritetsfamilier.

Tidsskriftet Norges Barnevern.

ISSN 0800-1014.

Volum 95.

Hefte 1.

s.4-17.

DOI: 10.18261/ISSN.1891-1838-2018-01-02

Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian

(2018)

Praksisopplæring og læringsutbytte - betydningen av koherens.

Nordpro-konferansen 2018: Makt, teknologi og mennesker;

2018-11-08 - 2019-11-09.

Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline

(2017)

Editorial: Higher Education Learning Outcomes – Transforming Higher Education?.

European Journal of Education.

ISSN 0141-8211.

Volum 52.

Hefte 1.

s.3-7.

DOI: 10.1111/ejed.12204

Caspersen, Joakim; Utvær, Britt Karin Støen

(2017)

Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015..

Møte i arbeidsutvalget for Nasjonalt fagskoleråd;

2017-05-23.

Caspersen, Joakim

(2017)

Kan akademiseringen av sykepleiefaget ha gått på bekostning av yrkesrelevansen?.

Fagbladet, For medlemmer av Fagforbundet.

Caspersen, Joakim

(2017)

Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015.

Årskonferanse for Rådet for offentlige fagskoler-;

2017-05-04.

Caspersen, Joakim

(2016)

Nyutdannede lærere - samarbeid, støtte og mestring. Resultater fra TALIS.

Konferanse for nettverk for nyutdannede lærere, Sør-Trøndelag;

2016-02-02.

Caspersen, Joakim

(2016)

Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og spesialundervisning.

Fagdag Utdanningsdirektoratet;

2016-02-15.

Caspersen, Joakim

(2016)

Registerdata i PPT.

Seminar Utdanningsdirektoratet;

2016-02-15.

Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim

(2016)

Mål for mobbing.

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Hefte 1.

s.41-45.

Caspersen, Joakim

(2016)

Fremtidens innovatører – studentene.

NIFUs årskonferanse;

2016-05-20.

Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre; Røsdal, Trude

(2016)

Skolelederutdanning og avtrykk på praksis.

Över alla granser: Konferens for svenska och norska utbildare inom de statlige rektorsutbildningarna;

2016-06-14 - 2016-06-15.

Caspersen, Joakim

(2016)

Evaluering av lærerspesialistordningen - en gjennomgang.

Seminar for Foreldreutvalget for Grunnopplæringen;

2016-10-20.

Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian; Røe, Melina

(2016)

Elevundersøkelsen - ikke bare en konkurranse med naboskolen.

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Hefte 4.

s.41-47.

Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian; Aamodt, Per O

(2016)

Measuring Learning Outcomes- symposium presentation CHER-conference.

CHER-conference 2016;

2016-09-05 - 2016-09-07.

Seland, Idunn; Caspersen, Joakim

(2016)

Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister. Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.

Kunnskapsdepartementets og Utdanningsdirektoratets arbeidsgruppe for lærerspesialistordningen;

2016-10-21.

Caspersen, Joakim

(2015)

Lærerkompetanse, skoleledelse, og mangfold i skolen.

Møte i Høyres utdanningspolitiske utvalg;

2015-03-13.

Caspersen, Joakim

(2015)

Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge. En sammenligning av ulike studiemodeller.

Møte i UHRs gruppe for praksis i tannhelseutdanningene;

2015-04-13.

Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild

(2015)

Managing mergers - governing Institutional integration.

EAIR-konferanse;

2015-08-31 - 2015-09-02.

Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim

(2015)

Leadership practices in elite and non-elite study programs. The introduction of learning outcomes in higher education.

Workshop;

2015-02-10 - 2015-02-11.

Caspersen, Joakim

(2015)

Can collegial work and school leader feedback improve teachers' self-efficacy?.

Northern Lights conference;

2015-05-10 - 2015-05-11.

Caspersen, Joakim

(2014)

Kvalitet i praksis- veilederperspektivet.

Innspillsseminar Helse Bergen;

2014-02-05.

Caspersen, Joakim

(2014)

Sosial mobilitet og mulighet for klassereiser - fleip eller fakta?.

Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel

(2014)

Hvorfor er det så vanskelig å være nyutdannet lærer?.

Aftenposten Viten.

ISSN 2464-3033.

Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Vibe, Nils; Aamodt, Per O

(2014)

Resultater fra TALIS 2013. Et utvalg norske funn for ungdomstrinnet i internasjonalt lys.

Presentasjon for politisk ledelse, Kunnskapsdepartementet;

2014-05-26 - .

Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Vibe, Nils; Aamodt, Per O

(2014)

Resultater fra TALIS 2013: Norske funn fra ungdomstrinnet i internasjonalt lys.

Hefte 10.

Caspersen, Joakim

(2014)

Praksis i helse- og sosialfagutdanningene. En litteraturgjennomgang.

UHR-styringsgruppemøte "Kvalitet i praksisstudier";

2014-06-12.

Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim

(2014)

Managing learning outcomes Leadership in higher education at the interface between policies and professions.

CHER conference 2014;

2014-10-08 - 2014-10-10.

Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline

(2014)

Managing learning outcomes. Leadership practices and old modes of new governance in higher education.

Nordic models in times of crisis - what is at stake?;

2014-10-08 - 2014-10-09.

Caspersen, Joakim

(2014)

Fem myter om lærere.

Caspersen, Joakim

(2014)

Kvalitet i praksis. Hva mener praksisveilederne? Hva er god samhandling mellom utdanningsinstitusjon og praksis?.

Fagdag for helse- og velferdsutdanningene, Høgskolen i Nord-Trøndelag;

2014-10-29.

Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel

(2014)

Ny i lærerprofesjonen - hva er det som er så vanskelig?.

Konferanse om TALIS 2013;

2014-11-17.

Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian

(2014)

Unmasking the effects of student engagement on grades, learning outcomes and professional commitment.

NORDPRO-konferansen 2014. De nordiske velferdsmodellene. Velferdsmodeller i endring – Implikasjoner for praktisk profesjonsutøvelse og profesjonsutdanning;

2014-10-23 - 2014-10-24.

Caspersen, Joakim

(2014)

Hvordan måle kvalitet og relevans?.

SPS-konferansen 2014;

2014-12-04.

Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim

(2014)

Managing learning outcomes. Leadership practices and old modes of new governance in higher education.

NFHE Conference;

2014-10-08 - 2014-10-09.

Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim

(2014)

Leadership practices in elite and non-elite education. The case of introducing learning outcomes in higher education.

Knowledge, status and power. Elite education, training and expertice;

2014-10-23 - 2014-10-24.

Caspersen, Joakim

(2013)

Ikke bare en helgevakt.

Manifest tidsskrift.

Caspersen, Joakim

(2013)

Kvalitet i praksis.

Fagdag Lovisenberg Diakonale Høgskole;

2013-05-27.

Caspersen, Joakim

(2013)

Kvalitet i praksis.

Kontaktmøte mellom helse- og utdanningsmyndighetene;

2013-03-20.

Caspersen, Joakim

(2013)

Kvalitativ og kvantitativ forskning - muligheter og begrensninger.

Seminar/fagdag om forskningsmetode;

2013-11-14.

Caspersen, Joakim

(2013)

"Den nyutdannede læreren".

Juleseminar - institutt for grunnskole- og faglærerutdanning;

2013-12-18.

Caspersen, Joakim

(2012)

Out of step? The valuation of knowledge and normative reflection in teacher education and schools.

NORDPRO konferanse Århus;

2012-10-25 - 2012-10-26.

Caspersen, Joakim; Karlsen, Hilde; Frølich, Nicoline; Aamodt, Per Olaf

(2012)

Results of Higher Education: Learning outcomes - perspectives on a moving target?.

2012 SRHE Conference;

2012-12-12 - 2012-12-14.

Caspersen, Joakim

(2012)

Utdanning og ulikhet - en litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012.

Styremøte Akademikerne;

2012-09-06.

Caspersen, Joakim; Aamodt, Per Olaf

(2010)

Bijobb hindrer ikke studier.

Dagens næringsliv.

ISSN 0803-9372.

Caspersen, Joakim

(2010)

Privat, avgrenset, fragmentert.

Caspersen, Joakim

(2009)

Profesjonsutdanning og praksisretting - hvordan lykkes?.

Faglig internseminar, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Nord Trøndelag;

2009-05-14.

Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel

(2009)

Practice shock - theoretical and empirical considerations.

European Sociologial Association, 9th conference;

2009-09-01 - 2009-09-05.

Caspersen, Joakim; Lassen, Kjersti

(2009)

Hvem skal undervise de yngste?.

Caspersen, Joakim

(2008)

Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen.

Seminar om nyutdannede studenters vurdering av utdanningen, og hvordan dette kan brukes i studiekvalitetsarbeidet.;

2008-04-01.

Caspersen, Joakim

(2008)

Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen. Fokus på barnevernspedagoger.

Barnevernpedagogutdanningenes lærerkonferanse 2008;

2008-04-01.

Caspersen, Joakim

(2008)

Individual and contextual characteristics in teachers' approaches to knowledge.

The School- a Learning organisation;

2008-04-07 - 2008-04-08.

Caspersen, Joakim

(2008)

Norwegian teacher students' integration of knowledge. Professional learning as epistemic trajectories.

5th interim conference of the international sociological association, sociology of professional groups;

2008-09-12 - 2008-09-13.

Caspersen, Joakim

(2008)

Føler seg ikke kvalifiserte for arbeidslivet. Intervju i Oslostudenten.

Caspersen, Joakim

(2008)

Gap mellom utdanning og arbeidsliv.

Caspersen, Joakim

(2008)

Er nyutdannede ferdigvare?.

Dagbladet.

ISSN 0805-3766.

Munthe, Elaine; Caspersen, Joakim; Riksaasen Hatlevik, Ida Katrine

(2007)

Report to Eurydice. Teachers' autonomy- Norway.

SPS arbeidsnotat 6/2007;

2007-12-01.

Caspersen, Joakim

(2007)

Individual and contextual characteristics in teachers’ professional development.

8th Annual Conference of the European Sociological Association;

2007-09-03 - 2007-09-06.

Caspersen, Joakim

(2007)

"Three aspects of professionalism in Norwegian teaching and nursing".

"Professions, citizenship and the changing worlds of welfare governance";

2007-09-02 - 2007-09-03.

Caspersen, Joakim

(2006)

Teachers' and nurses' realisation of job values.

23rd Nordic Conference of Sociology;

2006-08-18 - 2006-08-20.