Søknadsprosess for Master in Prehospital Critical Care

Hvordan kan du søke på Master in Prehospital Critical Care (PHCC)? Hvilke dokumenter må du laste opp i søknaden? Når får du svar på søknaden?

Publisert Sist oppdatert

Søknadsprosess

Før 5. januar - forberede dokumentasjon

Du må dokumentere at du dekker opptakskravene for å vurderes for opptak. Husk å forberede dokumentasjon for søking, som beskrevet i dokumentasjonskrav nedenfor.

  • Vitnemål fra høyere utdanning (bachelor i sykepleie, bachelor i paramedisin, fullført medisinutdanning)
  • Relevant arbeidserfaring innen prehospitalt arbeid
  • Språkkrav i engelsk
  • Vitnemål fra videregående skole
  • Pass/nasjonalt ID-kort som viser statsborgerskap
Åpent for søking

Vi har åpent for søknader gjennom Søknadsweb mellom 5. januar og 5. februar. Det betyr at din søknad må være registrert innen 5. februar 23:59 (CET). Når søknaden er mottatt i systemet, vil du få en kvitteringsepost til eposten du er registrert med. Dette må være en epostadresse du sjekker jevnlig gjennom hele søknadsperioden, og sjekk gjerne søppelpost jevnlig også.

Laste opp dokumentasjon

Fristen for å laste opp dokumenter til søknaden er 10. februar. Vi kan ikke garantere at dokumenter som lastes opp/sendes inn etter dette vil bli tatt med i vurderingen, så last opp alle dokumentene som skal være med i vurderingen så snart som mulig etter du har søkt. Pass på å gi dokumentene tydelige navn. Husk å sjekke Countrylist dersom du har utdanning fra utenfor Norge, for å sikre at du sender inn alle nødvendige dokumenter på rett måte.

Svar på søknad

Vi sender ut svar på søknadene så snart som mulig når alle søknadene er ferdigvurdert. Dette er vanligvis i mars/april. Husk at når du mottar tilbud om studieplass eller ventelisteplass, må du svare ja i Søknadsweb innen fristen for å beholde plassen. Tilbudsbrevet vil sendes via epost, og ligger også under "Mine dokumenter" i Søknadsweb. Husk å lese denne eposten. For internasjonale søkere som ikke er bosatt i Norge, har vi en nettside med praktisk informasjon som en internasjonal student som kommer til UiS.

Vi er ikke inkludert i prosessen for søking av bolig eller visum. Les mer om visumprosessen og boligsøking for nye studenter ved heltidsprogrammet.

Dersom det blir ledige studieplasser, vil vi legge det ut på Ledige studieplasser. Det vil ligge ute til plassene er fylt eller semesteret starter.
Vi vet ikke i forkant om det blir ledige studieplasser, og anbefaler å sjekke vår nettside i april og utover våren/sommeren.

Dersom du har takket ja til studieplass ved UiS, men ser at du ikke kan starte på studieprogrammet lenger eller ønsker å trekke deg, kan du gi beskjed om dette til oss via epost til masteropptak@uis.no.
Husk å legge ved ditt søkenummer og studieprogrammet du ønsker å trekke deg fra i eposten.

Statsborgere fra utenfor EU/EØS må betale studieavgift ved Universitetet i Stavanger, dersom de ikke inngår i bestemte unntak. Les mer på studieavgift for internasjonale studenter.

Dokumentasjonskrav

Alle dokumenter som lastes opp må være PDF-filer. Vi godkjenner ikke dokumenter sendt via epost, med mindre det er avtalt. Vi godkjenner ikke Word-, ZIP eller RAR filer.

Pass på at du ikke laster opp dokumenter flere ganger i søknaden.

Søkere må dokumentere bachelor i paramedisin, bachelor i sykepleie eller fullført profesjonsstudium i medisin (lege).

Søkere med høyere utdanning fra Norge etter ca. 2005 har oftest vitnemålet digitalt i søknaden. Det er da synlig i "Mine resultater" 1-2 dager etter man har søkt, eller i Vitnemålsportalen. Dersom du har det digitalt, med fullført grad og alle studiepoeng i graden, trenger du ikke å laste opp vitnemålet.
Utdanning tatt før 2005 eller med utveksling/godkjenning fra andre studiesteder kan ha mangler i systemet - hvis du er usikker, er det bare å laste opp vitnemålet.

Søkere som ikke har vitnemålet digitalt, må laste opp hele vitnemålet (diploma + endelig karakterutskrift/final transcript of records).
Sjekk countrylist om det er ekstra informasjon som er relevant for din søknad. Dokumentasjon fra høyere utdanning fra enkelte land må sendes via vanlig post fra studiestedet, samt laste opp PDF til Søknadsweb. Dersom vi ikke mottar rett dokumentasjonen, kan det være grunn for avslag på søknaden.

Gi dokumentene tydelige navn når det lastes opp, som "Bachelor vitnemål"

Søkere med bachelorgrad i paramedisin eller sykepleie må ha minimum to år arbeidserfaring etter bachelorgrad innen prehospitalt arbeid eller akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK).
Søkere med fullført profesjonsstudie i medisin (lege) som har jobbet som lege i minst to år innen prehospital akuttmedisin etter fullført utdanning kan kvalifisere for opptak.
Arbeidserfaringen skal være heltid eller kunne regnes om til tilsvarende to år heltid.

Som relevant arbeidspraksis regnes:
 Sykepleier/paramedisiner/ambulansearbeider/lege i en ambulansetjeneste (bil-, luft-, båt-ambulanse, o.l.)
 Sykepleier/paramedisiner/ambulansearbeider/lege i helsetjeneste utenfor sykehus som inkluderer medisinsk akutthjelp, f.eks. legevaktstjeneste med utrykning.
 Sykepleier/paramedisiner/ambulansearbeider/lege i AMK-sentral.
Administrativt arbeid uten pasientkontakt vil ikke oppfylle opptakskravene.

-----

Følgende informasjon må være inkludert på arbeidsattest/tjenestebevis:
 Arbeidstittel og beskrivelse av arbeidsoppgaver
 Stillingsprosent, timer, etc.
 Start- og sluttdato (Dersom attesten ikke har sluttdato, må den være skrevet samme år du søker eller desember året før. Det må også være tydelig at du fremdeles er ansatt i samme stilling)
 Dato attesten er skrevet
 Signatur og stilling fra den som skriver attesten (signert eller digitalt signert)

Gi dokumentene tydelige navn når det lastes opp, som "Arbeid [organisasjonsnavn]". Ved flere attester fra samme selskap, legg til året, som "Arbeid sykehus 2021".

Språkkravet i engelsk kan dekkes med nødvendig fag på videregående skole, engelsk test eller studier tatt på engelsk i enkelte land. Sjekk på nettsiden vår for språkkrav under Engelskspråklige studier hvordan du kan dekke språkkravet i engelsk.

Gi dokumentet tydelig navn, som "English" eller "Vitnemål VGS".

Søkere med fullført VGS i Norge, kan ha det registrert digitalt i Nasjonal vitnemålsdatabase (NVB) Dersom du har det digitalt, trenger du ikke å laste opp dette dokumentet.

For søkere som ikke har dette digitalt fra Norge, ber vi at du laster dette opp. Det kan dokumentere at du dekker språkkrav eller hvor mange år din utdanning på høyere utdanning trenger å være.

Gi dokumentet tydelig navn, som "Vitnemål VGS".

Dersom navnet ditt er skrevet ulikt på ulike dokumenter fra din søknad, må du dokumentere at det er dine dokumenter. Dette kan dokumenteres med dokumentasjon på navnendring.

Alle søkere må laste opp gyldig pass, nasjonalt ID-kort eller annen offisiell dokumentasjon som viser statsborgerskapet. Last opp siden som viser bilde, navn og statsborgerskap.

Passet eller ID-kortet må være gyldig ved søknadstidspunkt.

Spørsmål?

Dersom du har spørsmål om søking eller søknadsprosessen, kontakt masteropptak@uis.no. Spørsmål om studieprogrammet kan sendes til helsefag@uis.no.

Les mer om studieprogrammet: