UiS-studenter gikk seirende ut av skoleduellen – bedre avkastning enn proffene

Studentorganisasjon UiS Studentkapital gikk helt til topps da de deltok i den siste runden av Nordnets skoleduell. Siden oppstarten i september har studentene fra Universitetet i Stavanger opparbeidet seg en avkastning på imponerende 26,7 prosent. Dette var nok til å overgå analytikernes favoritter.

Publisert Sist oppdatert
Studenter i studentorganisasjonen Studentkapital oppstilt til et bilde i en trapp
Studentorganisasjonen UiS Studentkapital vant nylig Nordnets skoleduell.

Nordnets skoleduell er en investeringskonkurranse som samler 14 lag fra ulike universiteter. Disse lagene konkurrerer mot hverandre, OSBX indeksen og analytikernes favoritter om å få høyest mulig avkastning innen en bestemt tidsperiode. Sistnevnte er en portefølje bestående av meglerhusenes til enhver tid mest likte aksjer. Dette er da proffene, som oftest blir ikke de slått.

– Konkurransen innebærer at hvert lag får fullmakt til 100.000 kroner fra Nordnet som blir brukt til å investere med fra starten av september til slutten av mai. Den som står igjen med høyest avkastning etter denne perioden vinner en tur til Oslo for å besøke Nordnet, forklarer Ava Mogadam som er daglig leder i studentorganisasjonen og student ved Handelshøgskolen UiS.

God innspurt

Studentorganisasjonens daglig leder Ava Mogadam og porteføljesjef Vegard Bjørkheim studerer begge på Handelshøgskolen UiS.

I årets konkurranse har analytikernes favoritter nesten konsekvent hatt en høyere avkastning enn de 14 studentlagene. Dette endret seg riktignok etter en imponerende innspurt av UiS Studentkapital i konkurransens siste uke.

– Mot slutten av konkurransen steg porteføljen vår med 4,5 prosent. Det var nok til å ta førsteplassen i siste uken av konkurransen, og til og med slå analytikernes favoritter, fortsetter hun.

UiS-studentene valgte å gå for en portefølje bestående av seks aksjer. To i shipping, to innen olje, en innen oppdrett og en innen gjødselproduksjon. Selskapene Frontline og Vår Energi utgjorde omtrent 45 prosent av porteføljens verdi. Det var spesielt fordelaktig den siste uken, da disse steg med henholdsvis 4 og 2 prosent.

– Alle aksjene i hoved-porteføljen vår er handlet basert på en fundamental analyse fremlagt av Studentkapital sine analytikere. Vi gjorde naturligvis noen endringer i porteføljen underveis i konkurransen, og helt mot slutten bestemte vi enstemmig om å øke risikoen. Det viste seg å være lønnsomt, avslutter Mogadam.

Lærerik opplevelse

Etter deltakelse i årets skoleduell sitter studentene igjen med mer enn bare vinnerpotten. Denne prestasjonen vil trolig også være svært aktuelt å skilte med på CV’en i det de snart skal ta fatt på arbeidslivet.

I en avsluttende kommentar til Nordnet forteller lederne i studentorganisasjonen om et lærerikt år. De benyttet også anledningen til å takke Nordnet og konkurrentene for en spennende konkurranse, og håper selvfølgelig ikke at de gjør det noe dårligere neste år.

Tekst: Andreas Vikøren