Steller til jul for studenter som ikke reiser hjem til jul

UiS-student Gordon Yeung var mutters alene i jula i fjor. I år står han i bresjen for 13 arrangement jula gjennom og ønsker alle studenter velkommen til «Christmas lounge» på UiS hver dag fra 12 til 22.

Publisert Sist oppdatert
Mann i rødt står og holder i rekkverk
Gordon Yeung fra Hong Kong gjør sitt for at andre ikke skal oppleve det han opplevde i jula fjor: Å sitte mutters aleine.

Han hadde hørt rykter om det. Når det blir jul så blir universitetsområdet helt forlatt, butikkene stenges og gatene blir tomme. Men han skjønte ikke omfanget før han satt der helt alene på Gosenmyrå studentboliger på campus Ullandhaug.

Gordon Yeung begynte høsten 2020 på en master i serviceledelse i internasjonal business ved Norsk hotellhøgskole. Han hadde en spennende og sosial høst, men like før jul var plutselig alle dratt. Ingenting skjedde.

– Jo, det var én ting som skjedde, «morgenstrekk» med SiS Helse på SiS Kafé. Da møtte jeg noen. Ellers satt jeg hjemme for meg selv i dagevis, forteller Yeung om sin første jul i Norge. En ensom opplevelse for en sosial type fra Hong Kong.

– Jeg hadde ingen steder å gå. Det var korona og jeg kunne heller ikke reise til Oslo for eksempel, sier Yeung som likevel hadde skjønt såpass at han hadde sikret seg ganske mye mat før det stengte ned.

Trekker oss inn i stuene våre

Studentpresten Sigbjørn Rydland Jårvik ved UiS forteller at Yeung ikke er den eneste som har opplevd nedstenging i jula som ganske hard.

– En norsk julefeiring handler gjerne om at vi trekker oss inn i stuene våre. Dette er fremmed for de internasjonale studentene, og de som opplever det for første gang blir overrasket. Plutselig er butikken stengt og ingen folk på universitetsområdet – tomt over alt, forklarer studentpresten.

For å bøte på dette har studentpresten tidligere i høst samlet sammen en komité og lagt til rette for å lage noen arrangementer i jula.

– Studentene som ikke reiser hjem til jul trenger å ha et sted hvor de vet at de kan møte noen. Det er det som er tanken, at man skal ha en plass hvor man møter noen man kan prate med i løpet av dagen, forklarer Rydland Jårvik.

Fire personer foran hovedinngang
Studentpresten Sigbjørn Rydland Jårvik med studentene Saeid, Gordon Yeung og Pegah Sedgh.

Skal møtes hver dag

Yong er arrangementsansvarlig for kullet sitt. Da studentpresten spurte Yeung om han kunne tenke seg å være med å planlegge et aktivitetsopplegg for studenter som ikke reiser hjem til jul, vart det ja med en gang.

– Jeg ville ikke ha en reprise fra i fjor, sier Yeung som har vært ivrig og engasjert. "Noen arrangementer" har blitt til 13. Hver dag fram til og med 2. januar blir det åpen «Christmas lounge» i Arne Rettedals hus – AR-G101. Der er det spill, snacks og noen å være sammen med fra 12–22.

Yeung har stått for det meste av arbeidet bak – med økonomisk support fra Studentsamskipnaden i Stavanger.

Mandag 20. desember åpnet de studentsalongen med spill og andre aktiviteter for å bli kjent. Tirsdag 21. desember ble det arrangert en vintersolverv-festival som på iransk heter Yelda. Dette arrangementet var det iranske Pegah Sedgh som initierte, også hun tar en master i serviceledelse i internasjonal business ved Norsk hotellhøgskole. Sammen med andre iranske studenter arrangerte hun den tradisjonsrike solsnu-feiringen med kulturelle innslag.

– Vi måtte gjøre noen endringer i opplegget etter regjeringens innstramminger. Nå holder vi de fleste arrangementet på campus Ullandhaug, med unntak av skøyting i Sørmarka Arena 27. desember, forklarer Yeung.

Inviterer norske studenter til å bli med

– Rundt 60 personer har på forhånd meldt at de skal være på hybelen/studentboligen sin i jula og at de er interessert i å delta. De fleste er internasjonale studenter, men også norske studenter som ikke reiser hjem til jul er velkommen, sier Yeung.

Komiteen som har støttet Yeung består av studentpresten Sigbjørn Rydland Jårvik, Iris Middelvelt, Pegah Sedgh –som også utgjør styret i Coffee around the World.

Det er Studentsamskipnaden i Stavanger som sponser arrangementene.

Tekst og foto: Karen Anne Okstad