Universitetet i Stavanger har to ledige stipendiatstillinger i utdanningsvitenskap - en innen tilhørighet i overgangen hjem-barnehage, og en i profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen. Begge stillingene er ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for barnehagelærerutdanning.
Stipendiat i utdanningsvitenskap - tilhørighet i overgangen hjem-barnehage
Den som ansettes vil være del av en forskergruppe som fokuserer på «Tilhørighet og overganger». Overgangen til barnehagen, som de fleste barn i Norge opplever i ettårsalderen, er viktig for deres første møte med en utdanningsinstitusjon. Tilhørighet og deltakelse i fellesskap er sentralt i Rammeplanens beskrivelser av denne overgangen. Det er behov for mer forskning på hvordan barnehageansatte kan støtte barnegrupper og skape tilhørighet for de yngste barna. Prosjektet vil undersøke hvordan barnehagen kan arbeide med og utvikle tilhørighet i overgangen fra hjem til barnehage. Aktuelle forskningsområder inkluderer:
- Ledelse og støtte av barnegruppen for å skape tilhørighet for de yngste barna i overgangsperioden.
- Foreldresamarbeid og de yngste barnas tilhørighet i overgangen hjem-barnehage.
- Hvordan barnehager kan skape tilhørighet for de yngste barna gjennom deres organisering av overgangen hjem-barnehage.
- Tilhørighet i overgangen hjem-barnehage med søkelys på et språklig og kulturelt mangfold.
- Du må ha en sterk faglig bakgrunn med femårig mastergrad (3+2) innenfor pedagogikk, barnehagevitenskap, spesialpedagogikk eller tilsvarende utdanning som gir grunnlag for å gjennomføre en forskerutdanning, fortrinnsvis av nyere dato.
Du må ha en sterk faglig bakgrunn med femårig mastergrad (3+2) innenfor pedagogikk, barnehagevitenskap, spesialpedagogikk eller tilsvarende utdanning som gir grunnlag for å gjennomføre en forskerutdanning, fortrinnsvis av nyere dato.
Søknadsfrist: 31. januar, 2025
Varighet: Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning eller fire år med forskerutdanning og annet karrierefremmende arbeid.
Les hele stillingsannonsen på Jobbnorge.
Stipendiat i utdanningsvitenskap – profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen
Tema for stillingen er profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen. Det er både muligheter og utfordringer knyttet til digital teknologi i barnehagen. Barna og personalet er omgitt av digital teknologi (f.eks. nettbrett, mobiltelefoner, kodeleker, apper og pedagogiske spill) og digitale media (f.eks. internett, TV og videoer) både direkte og indirekte. Det er derfor behov for mer kunnskap om ulike sider vedrørende digital teknologi og barnehagebarn. Det er også behov for mer kunnskap om hvordan personalet kan møte barna i en digital barnehagehverdag. Pedagogisk bruk av digital teknologi i barnehagen og barnehagepersonalets profesjonsfaglige digitale kompetanse er derfor sentralt i dette prosjektet.
Aktuelle temaer å belyse kan være:
- Barns lek med digital teknologi og media.
- Barns utforsking av og med digital teknologi.
- Teknologiens og medias betydning for barns lek, sosiale kompetanse og kreative uttrykk.
- Ulike sider vedrørende teknologi og barns utvikling som f.eks. empati, samarbeid, språk og fantasi.
- Hvordan digital teknologi kan bidra til å støtte eller hindre barns lek, læring og utvikling.
Du må ha en sterk faglig bakgrunn med femårig mastergrad innenfor barnehagevitenskap, utdanningsvitenskap, IKT i læring, digital teknologi i barnehage/utdanning eller tilsvarende utdanning som gir grunnlag for å gjennomføre en forskerutdanning, fortrinnsvis av nyere dato.
Søknadsfrist: 2. februar, 2025
Varighet: Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning eller fire år med forskerutdanning og 25% arbeidsplikt