Jusstudentene imponerte i EØS-rettens prosedyrekonkurranse

En gruppe rettvitenskapsstudenter fra Handelshøgskolen UiS dro nylig til Island for å delta på EFTA Surveillance Authoritys årlige prosedyrekonkurranse i EØS-rett. Konkurransen fant sted i Høyesteretten på Reykjavik og samlet rettsvitenskapsstudenter fra hele EFTA-regionen.

Publisert Sist oppdatert
Bilde av rettvitenskapstudenter på besøk i Høyesteretten på Reykjavik
Jusstudentene Noor Zemrani Skarshaug, Marte Wehn Ødegård, Helene Korslund Kristiansen og Madelen Selin Cengiz forteller om en minnerik opplevelse i Island. Foto: Privat

– Turen til Island ga oss en unik mulighet til å prosedere foran noen av de dyktigste juristene innenfor EØS-rett, blant annet EFTA-presidenten selv. Vi fikk testet oss selv på en grundig måte, og sitter igjen med en helt annen forståelse av den materielle EØS-retten, oppsummerer rettsvitenskapsstudent Marte Wehn Ødegård i etterkant.

Laget fra UiS, bestående av jusstudentene Noor Zemrani Skarshaug, Helene Korslund Kristiansen, Madelen Selin Cengiz og Marte Wehn Ødegård, meldte gruppen seg på konkurransen seks uker i forkant og måtte derfor jobbe hardt for å bli ferdige med oppgavene tidsnok.

– Vanligvis har lagene lengre tid på seg, men til tross for intensivt arbeid og knapp tid fikk vi et veldig bra resultat, forklarer Skarshaug.

Dette var det første året hvor studenter fra Universitetet i Stavanger deltok i konkurransen. Til tross for begrenset forberedelsestid og mangel på erfarne veiledere gjorde gruppen en veldig god opptreden.

– Med eksamener og andre fag i samme periode, var forberedelsene svært intense. Heldigvis fikk vi god hjelp fra advokatfirmaet Selmer som ga oss verdifulle prosedyretips i forkant, forklarer Kristiansen.

Rettsvitenskapstudentene i aksjon
Konkurransen innebar at jusstudentene skulle prosedere foran noen av de dyktigste juristene innenfor EØS-rett . Foto: EFTA Surveillance Authority

Erfaringer og resultater

Lagets solide innsats resulterte i svært gode tilbakemeldinger fra dommerne og førte til at de konkurrerte sterkt i flere runder. Selv om de ikke nådde helt til finalen, overrasket de både dommere og medstudenter underveis. Arrangørene ble så imponert at de oppfordret Universitetet i Stavanger til å stille med lag i fremtidige konkurranser.

Under prisutdelingen ble tredjeårsstudenten Madelen Selin Cengiz tildelt prisen “Commended Speaker” som en anerkjennelse for hennes gode evne til å prosedere. Dette var stort både for henne og laget, og viste at arbeidet deres virkelig ble lagt merke til.

– Det var en veldig fin bemerkelse som anerkjente et intensivt arbeid og samarbeid i laget. Selvfølgelig er det gøy å få tilbakemelding av så erfarne jurister om at dette er noe jeg er flink på. Det har fungert som en pekepinn for hva jeg skal holde på med fremover, forteller Cengiz.

Bilde av Madelen Selin Cengiz som ble tildelt prisen “Commended Speaker”
Tredjeårsstudenten Madelen Selin Cengiz ble tildelt prisen “Commended Speaker” som en anerkjennelse for hennes gode evne til å prosedere. Foto: Privat

Nettverksbygging og fremtid

I tillegg til konkurransen som testet studentenes evne til å prosedere, var dette også en god anledning til å skaffe seg gode nettverk på tvers av landegrensene. Arrangørene hadde forberedt forskjellige samlinger, hvor studentene fikk mulighet til å bli bedre kjent med fagmiljøet innenfor EØS-rett.

Laget sitter nå igjen med verdifulle erfaringer og kontakter som de tar med seg videre i sine juridiske karrierer. Handelshøgskolen UiS er stolte av jusstudentenes prestasjoner og ser frem til å støtte fremtidige lag i denne spennende konkurransen.

Tekst: Andreas Vikøren