Frokostmøte: Norsk sokkel mot 2050: Letestans nå?

Onsdag 8. november 2023 kl. 08:15-10:00,
Universitetsbiblioteket, campus Ullandhaug.

Norge har lovfestet at vi skal bli et lavutslippssamfunn innen 2050, og det betyr at på 27 år skal utslippene reduseres med 90–95 prosent. Hva betyr dette for norsk olje- og gassindustri?

Publisert Sist oppdatert

Bannerbilde med fire personer
På frokostmøtet møter du: Benedicte Solaas, Hilde Øvrebekk,Ola Kvaløy og Kjetil Visnes.

Det er tema når Universitetet i Stavanger og Norsk klimastiftelse inviterer til gratis frokostmøte onsdag 8. november kl. 08:15–10:00.

Enkel servering frå kl. 08:00.

Klimautvalget 2050 legger om kort tid frem en ny offentlig utredning om dilemmaene og veivalgene Norge står overfor i overgangen til lavutslippssamfunnet. Med utgangspunkt i utvalgets arbeid tar vi på dette frokostmøtet for oss olje- og gassnæringens fremtid.

Vi spør:

• Hvilke utslipp kan være igjen i 2050, når 90–95 prosent av utslippene skal kuttes, og hva betyr det for olje- og gassnæringen?
  • Hvilke risikoer står norske olje- og gassnæring overfor i møte med en ønsket energiomstilling bort fra fossile kilder, og hvilke muligheter representerer det grønne skiftet?
  • Hvor realistisk er det at CCS og (blått) hydrogen blir viktige klimaløsninger og nye industrieventyr?
  • Gir det mening å elektrifisere sokkelen på veien til lavutslipp når verden må slutte å bruke olje og gass hvis vi skal nå klimamålene?
  • Er oljehovedstaden Stavanger rigget for lavutslippssamfunnet?

På frokostmøtet møter du:

• Ola Kvaløy, medlem av Klimautvalget 2050 og professor i samfunnsøkonomi, Universitetet i Stavanger.
  • Benedicte Solaas, direktør for klima og miljø, Offshore Norge
  • Kjetil Visnes, vice president i Norway energy hub, Equinor
  • Hilde Øvrebekk, journalist og kommentator, Stavanger Aftenblad
  • Arrangementet ledes av Kirsten Å. Øystese og Lars-Henrik Paarup Michelsen i Norsk klimastiftelse

Meld deg på arrangementet her.