Får ørene opp for UiS sine podkaster

En smal podkast om litteratur høres i 30 ulike land – selv om den kun var ment for et knippe masterstudenter. Dette er en av effektene av at fagpersoner og studenter ved UiS produserer stadig flere podkaster som støtte til undervisningen.

Publisert Sist oppdatert

MAry Elizabeth Armstrong, Mari Linn Larsen og Joanne Taylor foran podkastmikrofon.
Trioen som er ansvarlig for UiS' podkaster. Fra venstre Elizabeth Mary Armstrong, som er Learning Experience Designer, produsent Mari Linn Larsen, og Joanne Teresa Taylor, rådgiver og grafisk designer. Alle jobber ved avdeling for e-læring ved UiS, NETTOP.

UiS og NTNU var de to første universitetene som i 2010 startet med produksjon og distribusjon av lydfiler, altså podkaster. Nå tar stadig flere fagpersoner ved UiS mikrofonen fatt – og flere lyttere får ørene opp for det interessante innholdet som publiseres. Podkastene er nemlig tilgjengelig for alle som vil høre, ikke bare studenter og universitetsansatte.

Sjekk ut UiS sitt podkastbibliotek her.

Økende bruk av undervisningslyd

I 2020 ble det produsert 86 podkaster fra UiS. I 2021 var tallet 135. Så langt i 2022 er det produsert 71 podkastepisoder og flere er i produksjon. I løpet av en vanlig semestermåned blir podkastene til UiS lastet ned rundt 12 000 ganger.

– Vanligvis produseres det flest podkaster i høstsemesteret, så vi kommer garantert til å lande på et høyt antall i år også. Årsaken til økningen de siste årene, er at flere forelesere ser verdien av å bruke podkaster som støtte til undervisningen, forklarer Mari Linn Larsen ved NETTOP, avdeling for e-læring, som er produsent for UiS’ podkaster.

På en forelesning får man stoffet presentert der og da, men siden studentene kan høre podkastene så mange ganger de vil, kan podkaster hjelpe dem med å forstå kompliserte tema.

Utviklet egen prosess

Bilde av podkastmikrofon

En årsak til økningen i produksjon av podkaster, er at veien fra idé til publisert podkast har blitt kortere. UiS har gjennom årene utviklet og finpusset en arbeidsprosess som gir gjenklang.

– Hver gang noen vil lage en podkast om et tema, går vi gjennom en fast prosess. Dette gjør det enklere for fagpersonene å forstå hva som må forberedes og hvordan de skal forme stoffet. Så vi har klart å sette det i system på en god måte, forklarer Elizabeth Mary Armstrong. Hun er Learning Experience Designer og støtter fagpersonene med rådgivning, teknikk, redigering og publisering.

Hver podkastserie får også sitt eget visuelle uttrykk, utviklet av illustratører hos avdeling for e-læring ved UiS, NETTOP.

Akademisk skriving strømmes mest

Podkasten som er aller mest lyttet til heter «Akademisk skriving». Det er produsert 17 episoder på 10-15 minutter om alt du trenger å vite om akademisk skriving, som jo er vesentlig for å lykkes som student.

– Denne er nok mest populær fordi den treffer på tvers av alle fagområder. Men det er viktig å si at vi ikke lager underholdning med mål om flest mulige lyttere. Den samlede kunnskapen på UiS er uendelig stor, så her er det mulig å lage nyttig innhold på smale tema og med små målgrupper. I en tid hvor stadig flere synsere får plass i mediene, er det kanskje ikke så dumt å lytte til fagkompetanse i stedet, påpeker Larsen.

En annen populær podkast er «Rød/grønn sone», som handler om hvordan det er å være student på Bachelor i toll, vareførsel og grensekontroll. Utdanningen er den eneste av sitt slag i Norge.

Smale tema når ut i verden

Beards and Masculinity in American Literature (Routledge 2020)
Professor Peter Ferry ser god nytte av å lage podkaster.

Et eksempel på at UiS sine podkaster kan nå langt, er professor Peter Ferry et eksempel på.

Han laget i 2021 flere korte podkaster under temaet «Contemporary Literature in Context». Målgruppen var hans egne masterstudenter, men etter at filene ble publisert, har de blitt hørt av lyttere i hele 30 forskjellige land. Det er ikke snakk om en stor lytterskare, men vitner likevel om podkastenes potensial til å reise langt.

– Det er virkelig flott å høre at folk finner podkasten og hører på den. Selv får jeg får positive tilbakemeldinger fra studentene, så jeg synes podkastene er verdt å lage, sier Ferry.

Ferry har også en ny podkastserie om skjegg i litteratur, som heter «Writing Beards», hvor han blant annet intervjuer skjeggeksperter fra hele verden.

Tekst: Line Grønhaug

Sjekk ut UiS sitt podkastbibliotek

Her ligger podkastbiblioteket: http://podcast.uis.no/

Du kan også søke podkastene opp i Spotify eller Apple podcasts.