Konferanse om veiledning og vurdering: "Veiledning i en ny tid: Læring, vurdering og digitale muligheter"

Torsdag 24. april 2025 kl. 09:00-16:00,
Universitetet i Stavanger.

Bli med på en spennende faglig dag, hvor vi setter fokus på veiledning og vurdering i utdanning og praksis!

Publisert Sist oppdatert

Tema

Konferansen setter søkelys på hvordan transformative læringsmetoder, digitale løsninger og forskning kan forme fremtiden for veiledning og vurdering i utdanning og praksisfeltet. Med fokus på digitalisering, peer learning og forskningsbaserte løsninger, vil vi se på hvordan innovative verktøy og innsikt kan skape bedre læringsmiljøer og styrke faglig utvikling.

Studenter som sitter i en kantine

Konferansen samler undervisere, praksislærere og kontaktsykepleiere fra praksisfeltet for å utforske temaer som:

  • Pedagogiske teoretiske utgangspunkt ved Elisabeth Carlson
  • Peer Learning veiledningsmodell ved Marie Stenberg
  • Vurdering i klinisk praksis ved Line Øvrebø
  • Digital vurdering ved Andréa Aparecida Gonçalves Nes
  • SimBegin fasilitering ved Kjetil Torgersen

Program

  • 08:00 - Registrering
  • 09:00 - Foredrag
  • 12:00 - Lunsjpause
  • 12:30 - Foredrag
  • 15:00 - Oppsummering og avslutning

Påmelding

Husk å meld deg på innen 4. april 2025. Det er gratis å delta på konferansen.

Registrer deg gjennom denne lenken. Hold av datoen, og bli med oss på en dag fylt med faglig påfyll og inspirasjon!

Foredragsholdere

Elisabeth Carlson - Malmö University

Elisabeth Carlson er sykepleier og en anerkjent professor og forsker innen pedagogikk, spesielt med fokus på sykepleierens pedagogiske rolle og kompetanse. Hun har bidratt til boken "Pedagogik inom vård och handledning", som utforsker pedagogiske teorier og strategier relevant for helse- og sykepleieutdanning.

Hennes arbeid belyser betydningen av veiledning i klinisk praksis og hvordan pedagogiske prinsipper kan integreres for å forbedre læringsprosesser i helsesektoren. Carlson har også forsket på sykepleierens rolle som veileder, med vekt på hvordan veiledning kan sikre kvalitet i praksisbasert utdanning.

Hennes innsikt i pedagogiske teorier og praktisk anvendelse gjør henne til en verdifull bidragsyter i diskusjoner om læring, vurdering og digitale muligheter i moderne veiledning.

Marie Stenberg | Malmö universitet

Marie Stenberg er utdannet sykepleier og har spesialisert seg innen vårdpedagogikk. Hun er universitetsadjunkt og Ph.d. student i vårdvetenskap med fokus på vårdpedagogik ved Malmö universitet.

Hun har i over ti år arbeidet med å implementere og utvikle peer learning som pedagogisk modell i sykepleierutdanningen. Hennes forskning fokuserer på studenters samarbeid og læring i kliniske praksiser, med mål om å fremme studentaktivt læring og samarbeid i helsefagutdanninger.

Stenberg har publisert flere vitenskapelige artikler om peer learning og samarbeidslæring i sykepleierutdanningen, og hennes arbeid har hatt betydelig innflytelse på pedagogiske metoder innen helseutdanning.

Line Johanne Øvrebø | Universitetet i Stavanger

Line Øvrebø er intensivsykepleier og arbeider som universitetslektor og PhD student ved Universitetet i Stavanger. Hennes PhD prosjekt har fokus på vurdering av intensivsykepleiestudenters kompetanse i praksis studier.  

PhD prosjektets overordnede mål er å forbedre kvaliteten i utdanning av intensivsykepleiere, og består av en systematisk litteraturoversikt og to kvalitative studier.

Andréa Aparecida Goncalves Nes | Universitetet i Stavanger

Andréa Aparecida Gonçalves Nes er sykepleier og professor i helsevitenskap ved Universitetet i Stavanger, med en omfattende bakgrunn innen sykepleie, biomedisinsk ingeniørvitenskap og atferdsvitenskap. Hun har betydelig erfaring fra både akademia og helsevesenet, og hennes forskningsarbeid fokuserer på å integrere digitale løsninger for å forbedre pasientbehandling, egenomsorgsstrategier og utdanningsmetoder.

Nes har vært sentral i utviklingen av veilednings- og vurderingsapplikasjonen TOPP-N (Technology Optimized Practice Process – Nursing), som er designet for å støtte sykepleierstudenter i kliniske praksisstudier. Hun har også ledet prosjekter som utforsker bruken av teknologi for å øke fleksibilitet, kvalitet og effektivitet i sykepleierutdanningen.

Hennes arbeid har hatt en betydelig innvirkning på moderne veiledningsmetoder, spesielt innen digital vurdering i helsefagutdanninger.

Kjetil Torgeirsen | LinkedIn

Kjetil Torgeirsen er utdannet ambulansearbeider og nasjonal Paramedic og har en mastergrad i Prehospital Critical Care (PHCC). Han er nå leder for ekstern kursvirksomhet ved SAFER (Stavanger Acute Medicine Foundation for Education and Research), et ledende senter for medisinsk simulering i Norge. Han har omfattende erfaring innen utvikling og implementering av simuleringsbasert opplæring for helsepersonell, med særlig fokus på akuttmedisin og pasientsikkerhet.

Torgeirsen har vært sentral i utviklingen av SimBegin, et evidensbasert opplæringsprogram for fasilitatorer innen medisinsk simulering. Programmet kombinerer nettbasert læring og praktisk trening, og er designet for å bygge kompetanse i planlegging, gjennomføring og debriefing av simuleringsscenarier.

Hans arbeid har bidratt til å etablere standarder for opplæring av offshore medics i Norge, noe som har blitt anerkjent med utmerkelsen "Best abstract" på Rethinking Remote Conference i Inverness. Torgeirsens engasjement i medisinsk simulering har hatt betydelig innvirkning på kvaliteten og effektiviteten av medisinsk opplæring, både nasjonalt og internasjonalt.

Arrangørgruppe

Arrangørgruppen består av Dagrunn Nåden Dyrstad, Maria Ravndal, Eva Christina Furskog-Risa og Magnus Nordbø.

Kontaktperson

Universitetslektor i intensivsykepleie
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for omsorg og etikk