Hvordan velger studenter i den digitale tidsalderen å lese?
Lesing er en grunnleggende del av hverdagen for de fleste studenter i høyere utdanning. Likevel har vi overraskende lite forskningsbasert kunnskap om hva som faktisk skjer når studenter leser akademiske tekster.
I en hverdag der stadig flere tekster blir tilgjengelige på nett, og digitale teknologier utvikles kontinuerlig, hvordan velger studentene å lese og håndtere pensumlitteraturen sin?
Dette foredraget gir innsikt i et pågående PhD-prosjekt som utforsker studenters daglige leseaktiviteter i dybden.
PhD-kandidat ved Nasjonalt lesesenter, Marte Pupe Støyva, deler sine erfaringer fra et kvalitativt orientert forskningsprosjekt som resulterte i store mengder videodata. Deltakerne i prosjektet var en liten gruppe masterstudenter som ble fulgt gjennom ett akademisk semester, hvor deres faktiske lesesituasjoner ble observert i detalj.
Pupe Støyva vil dykke ned i spørsmål som:
- Har mediet en betydning når studenter leser for akademiske formål – og i så fall, hvorfor?
- Hva gjør studenter for å overkomme utfordringer i lesingen?
- Og hvordan kan et kroppslig perspektiv bidra til vår forståelse av lesing?
Språk: engelsk.
Arrangementet er gratis og frokost vil bli servert.