UNESCO Chair og programområdet for Mangfold, Inkludering og Utdanning (MIU) sammen med programområdet for Demokrati og Medborgerskap (DEMCI) inviterer til seminar.
For English: See further down.
I dette seminaret ønsker vi å belyse det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap. Gjennom eksempler fra forskningen, lærerutdanningen og skolepraksisen diskuterer vi hvordan temaet defineres og anvendes med særlig vekt på mangfoldsperspektiver.
Tid: 13. Desember 2024, kl. 10-14.30, sted: HG O-104
Noen av innleggene vil foregå på norsk og noen på engelsk. Samtalene kan foregå på begge språkene.
PROGRAM
10.00: Velkommen og presentasjonsrunde
10.15-10.35: Om medborgerskapsbegrepet v/Hein Berdinesen, førsteamanuensis i pedagogikk, IGIS (norsk)
10.40-11.05: Demokratisk medborgarskap i lærerutdanningspraksis: Moglegheiter, utfordringar og spørsmål i ei praksis-basert lærarutdanning v/Sigrid Haukanes, stipendiat, Høgskulen på Vestlandet (norsk)
11.10-11.35: Demokrati og medborgerskap i praksis- Hvordan ivaretas barn og unges rett til medvirkning i saker som angår dem? v/Marianne Sandvik Tveitnes, førsteamanuensis i pedagogikk, IGIS (norsk)
11.35-12.00: Diskusjon/spørsmål
12.00-12.45: lunsj
12:45-13:15: Collaborative arts-based approaches to working with democracy and citizenship v/Silje Normand, førsteamanuensis i engelsk, IGIS og Berit Aarrestad, førsteamanuensis i drama og teater, IGIS (engelsk)
13:25-13.50: Democracy and citizenship: Material development for teacher training programs. Insights from the project Student Active Digital Learning Cycles v/Nina Lazarevic, førsteamanuensis i engelsk, IGIS (engelsk)
13:55-14.10: Erfaringar med «The Four Corner Activity» v/Åshild Nausdal Jakobsen, lektor ved engelskseksjonen ved St. Svithun og universitetsskolesamarbeidet med IKS (norsk)
14:10-14.30: Diskusjon/spørsmål
14.30: Avrunding
INVITE IN ENGLISH:
UNSCO Chair and the research group Diversity, Inclusion and Education (MIU) and the research group Democracy and Citizenship (DEMCI) welcome you to the seminar:
Democracy and citizenship with a focus on diversity perspectives
The seminar will focus on the interdisciplinary topic Democracy and Citizenship. Drawing on examples from research, teacher education and school practice, we will discuss how the topic is understood and addressed, with a particular emphasis on diversity perspectives.
Time: 13 December 2024, 10.00-14.30, place: HG O-104
Registration no later than Dec. 6th.
The presentations will be held in English or Norwegian. Discussions can be held in both languages.
PROGRAMME
10.00: Welcome and presentations
10.15-10.35: Om medborgerskapsbegrepet v/Hein Berdinesen, Associate Professor in Pedagogy, IGIS (Norwegian)
10.40-11.05: Demokratisk medborgarskap i lærerutdanningspraksis: Moglegheiter, utfordringar og spørsmål i ei praksis-basert lærarutdanning v/Sigrid Haukanes, PhD candidate, Høgskulen på Vestlandet (Norwegian)
11.10-11.35: Demokrati og medborgerskap i praksis- Hvordan ivaretas barn og unges rett til medvirkning i saker som angår dem? v/Marianne Sandvik Tveitnes, Associate Professor in education, IGIS (Norwegian)
11.35-12.00: Discussion/Questions
12.00-12.45: Lunch
12:45-13:15: Collaborative arts-based approaches to working with democracy and citizenship v/Silje Normand, Associate Professor in English, IGIS og Berit Aarrestad, Associate Professor in drama and theatre, IGIS (English)
13:25-13.50: Democracy and citizenship: Material development for teacher training programs. Insights from the project Student Active Digital Learning Cycles v/Nina Lazarevic, Associate Professor in English, IGIS (English)
13:55-14.10: Erfaringar med «The Four Corner Activity» v/Åshild Nausdal Jakobsen, teacher at the English section at St. Svithun and part of the school-university partnership with IKS (Norwegian)
14:10-14.30: Discussion/Questions
14.30: Conclusion