Det digitale verktøyet U-Say kan nå tas i bruk av alle videregående skoler i Norge. Handelshøgskolen ved UiS har deltatt i utviklingen av verktøyet.
Tekst: Silje Marnburg Ellefsen
Flere studier viser at elever har ulikt syn på egne muligheter til å lære, og Stanford-forskeren Carol Dweck beskriver det som to ulike tankesett: låst og lærende tankesett.
Med et låst tankesett tror man at det er talent som er avgjørende for å lære, mens personer med et lærende tankesett tror at hardt arbeid gir dem ny kunnskap og kompetanse.
Verktøy for å gi elevene et mer lærende tanksett
U-Say er et nettbasert verktøy utviklet for å gi elever ved videregående skole et mer lærende tankesett og på denne måten styrke elevenes tro på egne læringsmuligheter.
Elevene lærer om hva som skjer i hjernen når man lærer, viktigheten av utfordrende oppgaver og forskjellige læringsstrategier, samt at det å streve og å gjøre feil er en del av læringsprosessen.
Testet i randomiserte kontrollerte studier
Verktøyet er utviklet gjennom et samarbeid mellom Rogaland fylkeskommune og forskere ved Universitetet i Stavanger, Universitetet i Oslo, Stanford og University of Texas. Professor Mari Rege fra Handelshøgskolen ved UiS har vært prosjektleder. Fra Handelshøgskolen ved UiS har også Ingeborg Foldøy Solli og May-Linn Auestad deltatt.
Forskergruppen har testet U-Say i flere randomiserte kontrollerte studier med tusenvis av elever. Undersøkelsene viser at ved å lære elevene om hva som skjer i hjernen når man lærer, forbedres prestasjonene og engasjementet øker.
Nasjonal lansering
Mandag 25. januar ble U-Say lansert på webinar i regi av Rogaland fylkeskommune, og verktøyet kan nå tas i bruk gratis av alle videregående skoler i landet.