Tips til lekeskriving med sekretær

Et aktivitetsforslag med utgangspunkt i bildeboka Onkel Gunnar koker saus.

Publisert Sist oppdatert

Denne boka gis ikke lenger ut, men prinsippet i opplegget kan overføres til andre, lignende bøker.

Kort om bildeboka
Onkel Gunnar koker ikke saus på den vanlige måten. Når onkel Gunnar koker saus, skjer det på onkel Gunnars vis. Det betyr at han «freestyler», jobber etter innfallsmetoden og måler på slump. Eddik og sukker, persille og tomater, karameller og iskrem.  Alt får plass i onkel Gunnars saus. Og mens onkel Gunnar sitter i godstolen og venter, koker sausen over og drar ut i verden for å sause det til.

Opplegg
Forbered deg godt. Les boka, øv deg på forhånd. Samtal med barna. Ta utgangspunkt i spørsmål som: Hva er saus, egentlig? Hva bruker vi saus til? Hvilken saus smaker best? Hva kan vi lage saus av? Ta fram boka og les den høyt sammen med barna. Etter hvert som du leser, eller etter at du har lest boka én gang, skriv ned ingrediensene i onkel Gunnars saus. Involver barna i skriveprosessen. Les ordene sammen.

Etterpå
Hva kan onkel Gunnars neste saus inneholde? Barnas forslag skrives ned. Har denne sausen kanskje et eget navn? Kan barna lage sin egen sausoppskrift? Kan de tegne og skrive ned sin favorittfantasisaus? Oppskriftene kan så lamineres og henges opp på veggen.

Neste gang
Lån oppskriftsbøker på biblioteket eller ta med, nok til at barna kan lese i bøkene. Eller ta med hefter/ukeblad det er mulig å klippe i. Klipp og lim oppskrifter. Samtale med barn om innholdet i oppskriftene, hva koster de ulike ingrediensene? Kanskje en rett og slett skal ta en tur på butikken og undersøke?