Barns språkutvikling og språklæring er et nettbasert videreutdanningsstudie på masternivå. Emnet kan, ved søknad, bli godskrevet som profil 3 i masterutdanningen Barnehagevitenskap. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for fremtidens barnehage.
1 år / 2 semestre
Deltid. Nettbasert.
Barnehagelærere / førskolelærere som jobber i barnehage
30
Høsten 2025.
Søknadsperioden starter 1. februar 2025.
Gjennom Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for fremtidens barnehage (KFB), kan du som jobber i barnehage og tar videreutdanning søke om tilretteleggingsmidler.
Nytt for studieåret 2025/2026 er at du må sende to søknader:
- En søknad til Nasjonalt lesesenter på emnet du ønsker å studere – søknadsperiode 1. februar til 15. april
- En søknad til Utdanningsdirektoratet om tilretteleggingsmidler - søknadsperiode 1. februar til 1. mars
Lenke til søknadsportalen for å søke på emnet finner du på denne nettsiden fra og med 1. februar.
Det er også mulig å ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter uten å ha søkt tilretteleggingsmidler.
Studiebeskrivelse
Videreutdanningsstudiet Barns språkutvikling og språklæring er en videreutdanning på masternivå.
Hvordan får vi kunnskap om barns språkutvikling og språklæring? Hvordan kan vi best benytte oss av denne kunnskapen for å støtte barns språklæring? Hva kjennetegner kvalitet i barnehagens språkmiljø, og hvordan sikrer vi at hvert enkelt barn - med sine interesser, erfaringer og forutsetninger - blir inkludert i barnehagens arbeid med språk? Hvordan sikre tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte?
I studiet vil studentene få forskningsbasert kunnskap om barns språkutvikling og språklæring, barn med språklige utfordringer, arbeid med flerspråklige barns språkutvikling, kvalitet i barnehagens språkarbeid og inkludering. Studentene skal bli i stand til å vurdere og analysere egen praksis for å iverksette tiltak og utvikle barnehagens pedagogiske praksis i møte med hvert enkelt barn og barnegruppa som helhet.
Studiet Barns språkutvikling og språklæring skal bidra til kritisk refleksjon rundt forskningslitteratur fra ulike kunnskaps- og forskningstradisjoner, som et grunnlag for anvendelse i egen profesjonsfaglig praksis. Det er obligatoriske arbeidskrav.
- All undervisning foregår på nett. Dette studiet krever ikke fysisk oppmøte.
- Studentene får tilgang til forhåndsinnspilte forelesninger. Dette gjør studiet fleksibelt og kan tilpasses den enkelte students situasjon og timeplan. Du ser forelesningene når det måtte passe, det er ikke faste tidspunkt for når du må se dem. Forelesningene følger en progresjon, og gjøres tilgjengelig på fastsatte datoer.
- I tillegg til forelesningene forventes det at studentene leser pensumlitteratur og gjennomfører arbeidskrav.
- Undervisningen foregår gjennom hele studieåret, gjennom felles konferanser hvor en går gjennom arbeidskrav og modulkonferanser der en faglærer gjennomgår relevant teori for modulen.
- Studentene deles inn i gruppe som en faglærer har ansvaret for. Faglæreren gir fremovermeldinger på arbeidskrav som leveres.
- Deltakernes egen yrkespraksis vil brukes som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag
- Eksamen er mappevurdering, det vil si bearbeidelse av tekster studenten har skrevet i løpet av studieåret.
Mer informasjon med litteraturliste finner du i emneplan for studiet. Det tas forbehold om at endringer kan forekomme.
Studiet er helt nettbasert, uten fysiske samlinger. Det består av 7 ulike moduler, som inneholder forelesninger, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Ny modul blir tilgjengelig for deg når den forrige er gjennomført og godkjent.
Har du spørsmål? Kontakt oss på student.lesesenteret@uis.no
Faglig ansvarlig og studiekoordinatorer
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF